این مسئله که در ساخت شاسی بلند‌های لوکس، شرکت اتومبیل‌سازی بهتری از لندروور وجود ندارد بر کسی پوشیده نیست اما پیش‌بینی ما این است که این کمپانی با معرفی نسخه‌ی اخیر رنج‌روور یا همان ولار قصد دارد حتی بیش‌ازپیش در این زمینه پیش رود و موفقیت کسب کند. با موتوتلهمراه باشید.

اگر از تاریخچه‌ی رنج‌روور بگذریم باید بگوییم که بیشتر از 47 سال است که لندروور در بازار جهانی خودرو حضور دارد و به محبوبیت زیادی نیز دست پیدا کرده است و هم‌اکنون محصولات خود را با طراحی‌های گوناگون و امکانات فنی متفاوتی به بازار عرضه می‌کند. دقیقاً به همان شکلی که انتظار می‌رفت ساختار بدنه و اتاقک نسخه‌های جدید تولید شده توسط این شرکت در زمان خود تا میزان زیادی از خلاقیت طراحان بهره می‌برد و بااینکه از دیگر رقبا هیچ الگویی نمی‌گیرد اما الگوبرداری‌های زیادی را از روی این اتومبیل‌ها شاهد هستیم. اتومبیل ولار 2018 خودرویی در بین سایر تولیدات لندروور است که از نظر اندازه و سایز بین کلاس‌های ایووک و اسپرت واقع می‌شود.

در نمای خارجی ولار، وفاداری به انواع طراحی‌های امروزی رنج‌روورها دیده می‌شود اما انقلابی عظیم در طراحی و نمای داخلی خودرو رخ داده است که بسیار چشمگیر است. در این اتومبیل نمایشگری لمسی به‌اندازه‌ی ده اینچ جزو اولین مواردی است که توجه شما را معطوف خود می‌کند. مورد دوم شاید داشبورد زیبا و جذاب درعین‌حال با طراحی‌ای ساده و دلنشین باشد که بر روی آن برخلاف داشبورد سایر اتومبیل‌ها عدم حضور دکمه‌ها و کلیدهای بی‌شمار می‌باشد. نوآوری دیگر موجود در این رنج‌روور در چراغ‌های آن که به‌صورت تمام LED با طرحی به نام لیزر ماتریکس ساخته شده‌اند قابل مشاهده است. دستگیره‌های درها هم درست شبیه دستگیره‌های در‌های یک خودروی آستون مارتین به‌صورت لمسی طراحی شده‌اند.

آئرودینامیکی‌ترین رنجرووری که تا حالا توسط لندروور ساخته شده است همین ولار 2018 می‌باشد و آزمون‌هایی که این اتومبیل توانسته با موفقیت پشت سر بگذارد مدرکی بر این ادعاست. بدین منظور این اتومبیل تغییرات زیادی در طراحی بخش‌های مختلف خودش مانند جلوپنجره و سپر را تجربه کرده است تا هم در مقابل هوا کمترین مقاومت را داشته باشد و هم زیبایی مخصوص این اتومبیل را حفظ کند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در این اتومبیل فضای صندوق‌عقب آن است که معادل 558 لیتر می‌باشد و نیز در این نوع اتومبیل‌ها و حتی در قیاس با رقیبی سرسخت مانند مرسدس GLC چیزی کم ندارد. علت جاداری این فضا و فضای موجود در کابین، محورهای 2.874 متری این اتومبیل است. از دیگر نکات مهم در مورد این اتومبیل این است که این خودرو قادر است تریلرهایی با وزنی معادل 2500 کیلوگرم یا کمتر را بوکسل کند.

ولار 2018 در قسمت فنی مهندسی هم حرف‌های زیادی برای زدن دارد به‌عنوان‌مثال سیستم کنترل کششی آن دوگانه است که به نام All Terrain یا همه‌جارو شناخته می‌شود و قادر است در 3 حالت کنترل در سرازیری، کنترل در سراشیبی و کنترل کشش گشتاور، پیشرانه را هوشمندانه به دو دیفرانسیل خودرو منتقل و مدیریت کند. یکی دیگر از موارد فنی جالب‌توجه این اتومبیل سیستم تعلیق و فنربندی خاص آن است که قادر است فاصله‌ی حداقلی خودرو تا زمین را که 21.3 سانتی‌متر تا 25.1 سانتی‌متر می‌باشد تا 60 سانتی‌متر در مدل‌های مختلف خود با تنظیم راننده تغییر دهد که اگر از سیستم تعلیق پنوماتیک یا غیر هیدرولیک با هوا استفاده شود ارتفاع خودرو تا سطح زمین می‌تواند به 65 سانتی‌متر هم برسد. به‌منظور این‌که استفاده از این اتومبیل برای سرنشینان و سوار و پیاده شدن آن‌ها راحت شود این سیستم با کامپیوتر خودرو کار می‌کند و وقتی‌که اتومبیل خاموش می‌شود نیز ارتفاع کم می‌شود. علاوه بر این ارتفاع این اتومبیل در سرعت‌ 105 کیلومتر بر ساعت و نیز بیشتر از آن، به حداقل ممکن می‌رسد.

لندروور در طراحی خود برای این اتومبیل شش پیشرانه‌ی گوناگون را به کار گرفته است که از چهار سیلندر و شش سیلندر بنزینی و دیزل تشکیل می‌شود و درعین‌حال قوای محرکه متفاوت است. در نسخه‌های مختلف ولار جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک هشت سرعته ساخت شرکت ZF آلمان و سیستم انتقال‌ قدرت دو دیفرانسیل دائمی یا AWD ثابت می‌باشد. پیشرانه‌های بنزینی مدل جدید اینگنیوم یا Ingenium برای ولار 2018 قابل انتخاب و سفارش است. البته هم‌اکنون تنها مدل دو لیتری توربوشارژ باقدرتی معادل 247 اسب بخار گشتاوری معادل 365 نیوتن بر متر به بازار عرضه شده است و مدلی که از بنزین هم استفاده می‌کند توانی برابر با 300 اسب بخار و گشتاوری معادل 400 نیوتن بر متر در آینده به بازار اتومبیل جهان اضافه خواهد شد. پیشرانه‌ی بنزینی‌ای که هم‌اکنون موجود است قادر است در 607 ثانیه به سرعتی برابر با صد کیلومتر بر ساعت برسد. در کنار این‌ها دو پیشرانه‌ی توربودیزل دو لیتری نیز برای سفارش موجود هستند که یکی توانی برابر با 180 اسب بخار و گشتاوری معادل 430 نیوتن بر متر و دیگری توانی برابر با ۲۴۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۵۰۰ نیوتن بر ‌متر دارد.

نسخه‌های لوکس‌تر ولار 2018 با پیشرانه‌های شش سیلندری سوپرشارژ بنزینی و دیزل به بازار خواهند آمد که البته هنوز اطلاعات دقیقی در ارتباط با آن‌ها موجود نیست ولی بااین‌حال مدل بنزینی توانی برابر با ۳۷۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۴۵۰ نیوتن‌ بر متر دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در 3.5 ثانیه به دست می‌آورد تا به نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نسخه‌ی شش سیلندر دیزلی نیز توانی برابر با ۲۹۶ اسب بخار و گشتاوری شگفت‌انگیز معادل ۷۰۰ نیوتن بر ‌متر دارد و در 5.6 ثانیه شتاب صفر تا صد کیلومتر را به دست می‌آورد.

میزان آپشن‌های به‌روز استفاده شده در ولار در مقایسه با نسخه‌های گوناگون لندروور بی‌سابقه است و می‌توان آن را در میان دیگر اتومبیل‌های انگلیسی نیز برجسته دانست. از نمایشگر ده اینچی کاملاً ‌لمسی مجهز به فناوری تاچ‌پروی این اتومبیل که بگذریم، با کامپیوتری مواجه می‌شویم که پردازنده‌ی قدرتمند چهار هسته‌ای ساخته شده توسط اینتل را با خود دارد و با شصت گیگابایت حافظه‌ی داخلی و پشتیبانی از اینترنت 4G  ارائه می‌شود. طبیعتاً اینترنت اتومبیل می‌تواند از طریق وای‌فای برای سرنشینان قابل استفاده باشد و ناوبری ماهواره‌ای کامل و مسیریابی آنلاین برای مقصدهای خاص مثل نزدیک‌ترین هتل یا پمپ‌بنزین یا هر نوع سوختی را نیز ممکن می‌کند. درواقع این نمایشگر سه ویژگی ارتباط تلفنی، پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای و ناوبری را در خود دارد.

نمایشگر هشت اینچی دیگری در میان کنسول واقع شده است که آن هم تماماً ‌لمسی می‌باشد و صرفاً برای مدیریت سیستم‌های فنی رنج‌روور در نظر گرفته شده است که هشدارهایی مثل هشدارهای هواشناسی را نیز در برمی‌گیرد. ازجمله مهم‌ترین عملکردهایی که با این نمایشگر قابل تنظیم کردن می‌باشند می‌توان به تغییر صندلی‌های برقی، کنترل کشش، مصرف سوخت همراه با تهویه‌ی مطبوع، و حالت رانندگی اشاره کرد. دو دکمه‌ی گردشی پایین این نمایشگر برای تنظیم صدای خروجی از سیستم صوتی و درجه حرارت محیط به کار برده شده‌اند که قابلیت تغییر دادن را برای راننده بین مدهای گوناگون رانندگی و کنترل کشش نیز به وجود می‌آورد.

درست همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد میزان آپشن‌های قابل انتخاب و سفارش برای محصولات لندروور گوناگونی وسیعی دارد و این شرکت اصولاً در مقابل ولخرجی مشتریان چیزی کم‌ نمی‌گذارد. به‌عنوان‌مثال چهار نوع سیستم صوتی برای ولار 2018 وجود دارد که برترین مدل از شرکت مشهور انگلیسی یا همان مریدیان خروجی ۱۶۰۰ وات را با ۲۳ بلندگو فراهم می‌کند. در کنار این دو، نمایشگر بزرگ هشت اینچی با قابلیت اتصال USB نیز ویژه‌ی سرنشینان صندلی پشتی طراحی شده است که پشت صندلی‌های جلویی قرار گرفته است. رینگ‌های ۲۰ تا ۲۲ اینچ با طرح‌های متنوع دیگر آپشن لوکس این اتومبیل به شمار می‌آید، درحالی‌که چهار مدل چراغ متفاوت برای جلو و عقب به همراه چند نوع مه شکن که همگی تماماً LED می‌باشند هم برای آن قابل انتخاب و سفارش است که گران‌ترین مدل تا مسافت تقریبی نیم کیلومتر را پوشش می‌دهد و روشنایی را ممکن می‌کند.

امکانات رفاهی این اتومبیل را که کنار بگذاریم، آپشن‌های ایمنی روز دنیا همانند رادار ۳۶۰ درجه، ترمز اتوماتیک، هدایت خودکار بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، تشخیص عابران پیاده، پارک دوبل خودکار و نیز سنسورهای زیادی برای ولار در نظر گرفته شده است. وینچ و امکانات مربوط به یدک‌کش هم آپشن‌های همیشگی رنج‌روور می‌باشند که مسلماً برای ولار همراه با امکانات تجهیز آن برای مسیرهای سخت و سفرهای خارج جاده‌ایقابل انتخاب و سفارش خواهند بود. حدس زده می‌شود میزان قیمت ولار 2018 تا حد زیادی رقابتی و نزدیک به پنجاه هزار دلار باشد و نسخه‌های فول‌آپشن تا صدهزار دلار فروخته شوند درحالی‌که نسخه‌های تولید محدود یا اصطلاحاً نسخه‌های خاص که لندروور همیشه برای تولیدات خود عرضه می‌کند هم برای ولار با عنوان نسخه‌‌ی اولیهبا قیمتی در حدود ۱۳۰ هزار دلار در آینده در بازار معرفی شود.