لکسوس RX با مدل 2007 برای اولین بار وارد ایران شد که در حقیقت فیس‌لیفت نسل دوم آن بود. این خودرو ظاهر چندان جذابی نسبت به نمونههای اروپایی خود نداشت و تنها چیزی که این خودرو را در ایران محبوب کرد، ویژگیهای لوکس بودن و آپشنهایش بود البته قیمت مناسب با این امکانات را نیز نمیتوان از عوامل مهم محبوبیت این خودرو حذف کرد. با موتوتلهمراه باشید.

باید توجه داشت که نسلهای دیگر آن، چون نسل سوم با موفقیت همراه نبوده است چرا که این خودرو به‌مراتب چهرهای زیباتر داشت و یکی از خودروهای بازار لوکس به شمار میآمد. با ممنوعیت ورود خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، این خودرو در بازار دست دوم فروشان نیز کولاک کرد و توجه همه را به خود جلب کرد. طبیعی است که این همه استقبال دلیلی بر افزایش قیمت بود، حتی نمونههای کارکرده نیز با افزایش قیمت همراه بود. با همه این توضیحاتی که داده شد نمایندگی تویوتا در ایران تصمیم گرفته است که پس از گذشت مدتی طولانی و با موفقیت مدل  N، نسل چهارم RX را با شرایطی ویژه و با امکاناتی هیجان‌انگیز وارد ایران کند.

طراحی ظاهری

خودروی نسل جدید، شاسی‌بلندی با چهرهای تهاجمی و اسپرتتر، خود را به ایرانیان نشان خواهد داد. استفاده متعدد از خطوط شارپ و زوایای شکسته، فرم متفاوت و جالب‌ توجه ستون‌های عقب و همچنین حجم پردازی‌های نسبتاً اغراق‌آمیز، زیبایی این خودرو را چندین برابر کرده است. مدل F Sport نیز برای مشتریان هیجان دوست با جلوپنجره توری ‌شکل سیاه رنگ، دفیوزرهای متفاوت، آینه‌های جانبی سیاه و رینگ‌های 20 اینچی تیره در نظر گرفته شده است. این مدل اولین خودروی لکسوس با طراحی فوق‌العاده شیک و جدید با جلوهای جذاب است. مدل جدید RX خودرویی مدرن و متمایز است و ویژگی‌هایی در آن به کار برده شده که با این ظاهر زیبا به‌خوبی همخوانی دارد. گرچه طول و عرض این مدل لکسوس اندکی بیشتر شده تا فضای جلوپایی بیشتری برای سرنشینان عقب ایجاد کند اما از هر زاویهای که بنگرید،RX  خودرویی زیباست.

کابین و امکانات رفاهی

همان‌طور که اشاره شد تلاش شده تا در داخل کابین فضای جادارتری برای سرنشینان وجود داشته باشد و همین امر عاملی برای افزایش ابعاد این خودرو است. فضای پشت، معقول و مناسب است و به لطف بزرگتر شدن جای چرخ، نسبت به قبل فضای جلو پای بیشتری دارد. گذشته از ابعاد و فضای داخلی کابین، متریال داخلی نیز کیفیت خوبی دارند و صندلیهای نرم و راحت آن، سرنشینان را ترغیب به مسافرتهای بیشتر میکند.

فضای بالای سر جلو و عقب، به حد کافی زیاد است. علاوه بر دکمهها و سوییچها که به نظر میرسد طراحی آن‌ها برگرفته از مدل جذاب تویوتا باشد، تمام سطوحی که در معرض دید و تماس با سرنشین هستند، جنس و جلوه خوبی دارند. دکمههای واقع در بالای سر، پنل لمسی ندارند، بلکه مکانیکی هستند. سرنشینان به‌جز محدودیت دید به فضای بین جلو و عقب کنار خودرو، دید خوبی به بیرون دارند. ستون‌های پهن صندوق‌عقب جلوی دید سرنشین فضای پشت را میگیرد، اما ازهرجهت دیگر دید بازی دارد.

بااین‌وجود، سیستم  Keyless، نورپردازی زیر دستگیره در‌‌ها، داشبورد چرم، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه، تنظیم برقی غربیلک فرمان با حافظه، گرمکن و تهویه صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، سقف پانورامیک، پرده شیشه‌های جانبی عقب، نمایشگر و نویگیشن، TV، بلوتوث، نمایشگرهای ردیف عقب با هدفون وایرلس، سیستم صوتی مارک لوینسون با 15 اسپیکر، پخش DVD، شارژر وایرلس تلفن همراه، قابلیت تاشوندگی برقی صندلی‌های عقب، سیستم نورپردازی مخفی داخل کابین، شیشه‌های دودی عقب، چراغ جلوهای فول LED با سیستم شست‌وشو و قابلیت تنظیم هوشمند بازه نور، کروز کنترل هوشمند و سیستم پیشگیری از تصادف در جلو، سیستم حرکت بین خطوط، سیستم هشدار نقطه کور، هدآپ دیسپلی، درب برقی صندوق‌عقب (با قابلیت باز شدن به هنگام قرار دادن دست در مقابل سنسور آن) و همچنین قابلیت استارت از طریق ریموت کنترل به‌عنوان مهم‌ترین تجهیزات این نسل از RX شناخته می‌شوند که البته برخی از آن‌ها فقط به‌صورت سفارشی و یعنی در مدل‌های فول آپشن قابل دسترس هستند.

مشخصات فنی

لکسوس RX در چهار تیپ وارد بازار میشود: تیپ پایه لکسوس RX 350، RX 350 F Sport، لکسوس هیبریدی RX 450h، و مدل جدید 2016 با عنوان RX 450h F Sport؛ فرق این خودرو در نوع موتور آن‌ها است که لکسوس RX450h  دارای یک موتور شش سیلندر با پیشرانه هیبریدی به همراه یک موتور الکتریکی است و حداکثر  توان 300 اسب بخار دارد و لکسوس  RX350 دارای یک موتور شش سیلندر و 3.5 لیتری که با حداکثر توان 300 اسب بخار، نیرو تولید میکند. لکسوس  RX350  نیز شتاب صفرتا صد را در 7.6 ثانیه طی میکند و بیشترین سرعت این مدل 200 کیلومتر بر ساعت است. به نظر میرسد که لکسوس RX 350 و  RX 450 مدل 2016 با موتور هیبریدی جدیدترین ابداع این شرکت برای به‌روز نگه داشتن این برند بوده است.

هنگام رانندگی پرشتاب، قدرت به سرعت به پیشرانه منتقل میشود اما با گیربکس 8 سرعته انتظاری غیراز این نمیتوان داشت. نتیجه‌ی این سرعت عمل، خودرویی است که همواره در مواقع نیاز، پرتوان و آماده است. درواقع، هنگام سواری با RX، سیستم انتقال قدرت این خودرو بهترین عملکرد را دارد.  

 قیمت مدل جدید RX هنوز مشخص نیست اما انتظار میرود که نسبت به سالهای قبل تغییر چندانی نداشته باشد. خودروهایی با این سبک، رقبای متفاوت بسیاری دارند، چه از لحاظ پیکربندی (دو دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو) و چه از لحاظ فضای اتاق (دو ردیف و سه ردیف). Acura MDX با قیمتی مشابه، طراحی متناسب با این کلاس، گیربکس شش دنده و دیفرانسیل جلو، سرسختترین رقیب است. اما به علت داشتن سه ردیف صندلی کمی بزرگ‌تر از RX است.

در پایان باید اظهار کرد که RX خودرویی کارآمد، کم استهلاک، قدرتمند و باکیفیت است و صاحب خودرو بعد از 3 سال از آن رضایت کامل داشت. بعد از برانداز کردن این ماشین متوجه می‌شوید که هر چه از یک SUV سایز متوسط لوکس بخواهید را در اختیارتان خواهد گذاشت.