دریچهی هوا در خودرو وظیفهی تنظیم میزان هوای واردشده به سیستم انژکتور موتور را بر عهده دارد. در خودروهای جدید سیستم ورودی هوا، جانشین کاربراتورها در خودروهای قدیمی شده است. در سیستم جدید، انژکتور در بین سوپاپهای دریچهی هوا قرار میگیرد که باعث میشود نسبت مناسبی از ترکیب هوا و سوخت به موتور راه پیدا کند. با موتوتل همراه باشید.
خودروهای بهروزتر به سیستمهای انژکتوری چند ورودی تجهیز شدهاند که وظیفه دارند میزان هوای واردشده به دریچهی هوا را کنترل کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و کاربرد دریچهی هوا در خودرو بپردازیم و با ارائهی اطلاعات کاربردی در زمینهی آن شما را در خرید هرچه بهتر لوازم یدکی و یا تعمیر قطعات خودروی خود راهنمایی کنیم.
کاربرد دریچهی هوا
دریچهی هوا در خودرو وظیفه دارد بر اساس مقدار فشار واردشده به پدال گاز خودرو، میزان ورود هوا به موتور آن را کنترل کند. کم و زیاد کردن میزان هوا بر روی مقدار سوخت واردشده هم اثر میگذارد، به طوری که نسبت آنها دچار تغییر نشود. کلید کنترل هوا، دریچهی موجود در سیستم کنترل هوا است. عموما این دریچه در میان مانیفولید اگزوز و محفظهی فیلتر هوا قرار میگیرد. علاوه بر این، این دریچه غالباً به حسگر اندازهگیری جریان هوا متصل است و یا در کنار آن قرار گرفته است. اما این دریچه چگونه کار میکند؟
در سیستمهایی که به کنترل هوا به صورت دستی مجهزند، سیستم سوپاپ پدال گاز را به چرخبندی دریچهی هوا وصل میکند. این حسگر موقعیت پدال گاز را به واحد کنترل موتور انتقال میدهد. واحد کنترل موتور نیز این اطلاعات را برای باز و بسته کردن سوپاپهای دریچهی هوا به کار میگیرد. به میزانی که پدال بیشتر فشار داده شود، دریچهی هوا هم به همان میزان بیشتر باز میشود.
حسگر کنترل موقعیت دریچهی گاز
حسگر کنترل موقعیت دریچهی گاز وظیفه دارد اطلاعات موقعیت دریچه را به واحد کنترل بدهد. واحد کنترل موتور با توجه به میزان باز بودن دریچه، به تخمین زدن مقدار سوختی که باید وارد موتور شود میپردازد.
دلایل خراب شدن دریچهی هوا
پسماندهای کربنی و سایر ناخالصیها میتوانند به مرور زمان موجب گرفتگی دریچهی هوا شوند. خرابی فیلترها نیز عاملی است که منجر به گرفته شدن دریچهی هوا میشود. دیگر عامل درستکار نکردن سیم سوپاپ میتواند پاره شدن سیم سوپاپ باشد. خراب شدن سنسور موقعیت دریچه فیزیکی نیز یکی دیگر از رایجترین دلایل خرابی دریچه هوا است.
در صورتی که سنسور موقعیت دریچهی هوا به درستی کار نکند میتواند اطلاعات غلطی در مورد موقعیت سوپاپ به واحد کنترل موتور برساند.
نشانههای خرابی دریچهی هوا
عموما در هنگام خرابی لوازم یدکی خودرو، چراغ اخطار موتور روشن میشود، هنگام گاز دادن نیز خودرو خفه می کند یا ریپ می زند. در صورتی که هنگام روشن کردن خودرو، موتور به درستی کار نمیکند، ایراد میتواند مربوط به دریچهی هوا باشد. سفتی پدال گاز هم مورد دیگری است که احتمال دارد به خاطر ایراد در دریچهی هوا ایجاد شود.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.