آخرین عضو از اعضای گردندهی سیستم انتقال قدرت اتومبیل تایرهای آن هستند، تایرها در زمینهی کنترل خودرو نقش مهمی دارند، بر همین اساس انتخاب لاستیک و همین طور نگهداری از آن میتواند در عملکرد بهتر این اعضای سیستم نقش بسیار مهمی داشته باشد. با موتوتل همراه باشید.
باد لاستیکهای از موارد بسیار مهمی است که در مورد تایرهای خودرو باید مورد توجه قرار بگیرد. برای درک بهتر، این موضوع را با مثالی از بدن خودمان توضیح میدهیم: در هر قدمی که یک انسان بر میدارد، نیرویی چند برابر میزان وزن وی بر پاها وارد میشود. پزشکان اعلام کردهاند که این نیرو بر روی تمامی قسمتهای پا به صورت یکسان وارد نمیشود بلکه چه در افراد لاغر و چه در افراد چاق، در زمان راه رفتن یا دویدن بیشترین میزان فشار بر روی قسمتهایی از پا وارد میشود که قادرند وزن انسان را مانند یک ضربهگیر تحمل کنند و بدین ترتیب از آسیب رسیدن به استخوانها جلوگیری کنند. مهندسین مکانیک نیز نظری مشابه در مورد لاستیکهای خودرودارند، در واقع مجموعهی باد و لاستیک در اتومبیل مانند استخوان و گوشت پاشنه در مورد پا عمل میکند و باعث میشود فقط 5 درصد از وزن خودرو بر روی لاستیکهای خودرو فشار آوردن و مابقی توسط باد لاستیکها تحمل میشود. بر همین اساس، کارشناسان فنی خودرو، پاشنه آشیل خودرو را لاستیکهای آن میدانند و توصیه میکنند همانگونه که در مورد بدنتان باید به سلامتی پاهایتان اهمیت زیادی بدهید در مورد خودروی خود نیز باید سالم بودن لاستیکها را در اولویت قرار دهید. مکانیکها در این زمینه توصیه میکنند که به فشار باد لاستیکها را به صورت ماهیانه کنترل کنید.
خودروسازان بر اساس استانداردهای مخصوص فشار باد تایرها را تعیین میکنند و آن را در دفترچهی راهنمای خودرو اعلام میکنند. برچسب اعلامکنندهی فشار باد هم معمولاً در کنار صندوق عقب یا درب راننده زده میشود. کارشناسان معتقدند میزان فشار باد لاستیکها در مورد خودروهای سواری بهتر است بین 30 تا 35 Psi باشد. در صورتی که فشار باد کمتر از مقدار اعلام شده باشد میتواند باعث لغزش و یا جابهجایی بیش از حد تایر در بخش تماس با جاده شود که موجب بالا رفتن حرارت تایر به صورت بیرویه میشود. در مورد بالا بودن فشار باد لاستیکها به میزان بیش از حد نیز همین مشکل وجود دارد. اگر فشار باد در تایرها از حد استاندارد بیشتر باشد، لاستیک به صورت ناقص با جاده تماس پیدا میکند که میتواند برای سرنشینان خطرآفرین باشد؛ ضمن این که عمر تایرها را هم کاهش میدهد. کارشناسان در این زمینه توصیه میکنند که قبل از حرکت و در زمانی که تایرها خنک هستند فشار باد آن را تنظیم کنید چرا که پس از رانندگیهای طولانی مدت حرارت تایرها بالا رفته و در نتیجه فشار باد آنها هم افزایش مییابد، بر این اساس اگر در این حالت فشار باد بیش از حد توصیه شده بود نباید آن را کم کنید بلکه باید پس از خنک شدن تایرها، دوباره فشار باد تایرها را کنترل نمایید. افراد حرفهای در این کار نیز توصیه میکنند فشار باد خودرو را بر اساس مقدار باری که قرار است حمل کند تنظیم نمایید. هرچند نباید بیش از حد مجاز تعریفشده برای وسیلهی نقلیه بر روی آن بار قرارداد اما اگر به هر دلیل ناچار شدید بیش از حد مجاز بار بر روی خودروی خود وارد کنید بهتر است بر طبق دستورالعمل مندرج در دفترچهی راهنما و هم چنین مشاوره با کارشناسان فنی، مقدار باد لاستیکها را افزایش دهید.
انتخاب بر اساس کاربری
فعالان در زمینهی بازار لاستیک برای انتخاب درست لاستیک و رینگ توصیه میکنند علاوه بر توجه به نکات درجشده در دفترچهی راهنمای خودرو به کاربری خودروی خود نیز توجه کنید، در این مورد توجه به عواملی مانند تحمل بار معمولی یا بیش از حد، کاربری اسپرت یا استاندارد و ... اهمیت دارد.
خودروهایی که از کارخانههای تحویل میگیریم عموما دارای لاستیکهای فابریک هستند که کاربری استانداردی دارند، به عنوان مثال بر روی خودروی 206، لاستیکها و رینگهای استانداردی با سایز 14/65/185 قرار گرفته است، بنابراین اگر قصد دارید حالت این خودرو را به اسپرت تغییر دهید باید از رینگ و لاستیکهای 16/45/205 استفاده کنید که برای این حالت مناسب هستند. 205 نشاندهندهی پهنای باد، 45 نشاندهندهی عرض (به میلیمتر) و 16 نشانگر قطر (به اینچ) است.
در سالهای اخیر به علت حساسیتهایی که نیروی انتظامی بر روی اسپرت بودن خودروها نشان داد مردم کمتر به سریع رینگهای اسپرت رفتند و به همین دلایل استقبال آنها از لاستیکهای پهن و رینگهای اسپرت کم شد. علاوه بر این کارشناسان فنی خودرو اعتقاددارند رینگها و لاستیکهای پهن یا اسپرت علیرغم زیبایی و جذابیتی که به خودرو میدهند موجب خشکی حرکت فرمان آن میشوند.
بایاس یا رادیال
دیگر مورد بااهمیت در انتخاب نوع لاستیک توجه به تکنولوژی تولیدی آنها است. لاستیکهای موجود در بازار کشورمان عموما دو نوع هستند: رادیال یا بایاس. کارشناسان میگویند لاستیکهای بایاس با استفاده از فناوریهای قدیمی و با بهکارگیری الیاف و رشتههای نخی تولید میشوند این در حالی است که برای تولید لاستیکهای رادیال از رشتههای سیمی استفاده میشود. فروشندگان تایر اینطور میگویند که در صورتی که به تایرهای بایاس نیروی عمودی وارد شود، آج آنها در نقطهی تماس دچار تغییر شکل میشود و در طول زمان حالت جمع شدهای به خود میگیرد. این موضوع عمر لاستیک را کم میکند و موجب چسبندگی آن به جاده میشود. این در حالی است که به خاطر ساختار مستحکم تایرهای رادیال و تغییرات جزئی به وجود آمده در شکل آجهای آنها، میتوانند در پیچهای چسبندگی خوبی به سطح جاده داشته باشند. تایرهای رادیال به خاطر برخورداری از رشتههای سیمی در ساختار خودرو نسبت به تایرهای بایاس تحمل سرعت بالاتری دارند، ضمن این که عمر آنها هم حدود 40 تا 60 درصد طولانیتر است. بر اساس اظهارات فعالان بازار، فناوری به کار گرفتهشده در بیشتر شرکتهای تولید تایر ایرانی از نوع بایاس است، بر این اساس بیشتر تایرهای رادیال موجود درد بازار وارداتی هستند. در هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشید که لاستیکهای رادیال قیمت بالاتری دارند و نوع تایر نیز بر روی آنها درج شده است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.