بالانس چرخهای خودرو در زمان سرویسهای دورهای خودرو یکی از الزامات اساسی است. بالانس کردن لاستیکها گاهی اوقات با میزان کردن فرمان اشتباه گرفته میشود، این اقدام که در بالا بردن دورهی عمر لاستیکها نقش مهمی دارد همواره از سوی سازندگان خودرو توصیه میشود و میتواند نقش بسیار مهمی در بهینه کردن عملکرد لاستیکهای خودرو داشته باشد. با موتوتل همراه باشید.
در واقع با بالانس کردن چرخها کاری میکنیم که وزن لاستیک و خودرو به طور یکسان توزیع شود و از این طریق در هر چهار لاستیک خودرو سایشی یکنواخت صورت بگیرد که منجر به ملایم شدن سواری میشود. توجه به این نکته بسیار مهم است که میزان کردن فرمان با بالانس کردن لاستیکها بسیار متفاوت است.
رانندگی در جادههای ناهموار، افتادن خودرو در دستاندازها و سایش لاستیکهای آن در طول زمان موجب میشود توزیع نیرو بر روی لاستیکهای آن دچار تغییر شود. در چنین وضعیتی لاستیکها از حالت بالانس خارج میشود. این مسئله در سرعتهای مختلف از طریق ضربه زدن فرمان خودرو و ارتعاش آن که به میزان غیربالانسی بستگی دارد نشان داده میشود.
رانندگان باید توجه داشته باشند که عدم بالانس بودن خودروها نه تنها برای لاستیکها بلکه برای کل خودرو زیانبار است. این موضوع باعث میشود لاستیکها به صورت غیریکنواخت دچار سایش شوند، بنابراین بعضی از آنها سریعتر به پیان عمر خودرو میرسند. ضمن این که بالانس نبودن چرخها جلوبندی خودرو را نیز خراب میکند، این اتفاق میتواند مشکلات بسیاری برای رانندهی خودرو ایجاد کند.
بالانس سازی لاستیکهای خودرو بهتر است هر 6 ماه یکبار و یا به ازای هر 8 تا 9 هزار کیلومتر رانندگی صورت بگیرد. توجه و رسیدگی به این موضوع به خصوص برای خودروهای امروزی که در مقایسه با نسلهای قبلی خود وزن کمتری دارند بسیار بااهمیت است؛ به طوری که در خودروهای جدید حتی بالانس نبودن ناچیز چرخها هم به شدت خودنمایی میکند.
خودروهای قدیمی به واسطهی وزن بالایی خود قادر بودند ارتعاش ناشی از بالانس نبودن لاستیکها را از بین ببرد، به طوری که ممکن بود راننده هرگز متوجه بالانس نبودن چرخهای خودروی خود نشود و این مسئله فقط در زمان خرابی لاستیکها خودنمایی میکرد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.