جایگزین اتومبیلهای پژو 405 و پژو پارس به زودی و با قیمتی مناسب و طراحی بهتر به نام پژو 301 در بازار خودروی ایران عرضه خواهد شد. با موتوتلهمراه باشید.
صنعت خودروسازی و بازار کشورمان همیشه نام پژو را در خود میدیده است. پژو نام کمپانیایست که در سال 1810 فعالیت خود را با ساختن دستگاههای آسیاب قهوه شروع کرد و تا سال 1889 طول کشید تا اولین خودروی تولیدی خود یعنی اتومبیلی سه چرخ را تولید و وارد بازر کند. لئون سرپوله که طراح ماشینهای بخار ساخته شده در آن زمان بود در ساخت این اتومبیل با پژو همکاری کرد. هماکنون پژو یکی از قدرتمندترین شرکتهای تولیدکننده اتومبیل در سراسر اروپا محسوب میشود. این شرکت با چنین سابقهای کار خود را در کشورمان از سال 69 خورشیدی شروع کرد و در ابتدا به مونتاژ و تولید مدلهایی گوناگون در واحدهای تولید ایرانخودرو پرداخت اما مردم ایران و بازار خودروی آن از سالهای گذشته اطلاعاتی در مورد پژو داشتند و رانندگی با محصولات آن یعنی مدلهایی مثل پژو ۴۰۴، پژو ۵۰۴ و پژو ۲۰۵ را تجربه کرده بودند که اینها همگی از اولین نمونههای تولیدی این شرکت در ایران بودند.
تولیداتی همانند پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و پژو پارس در بازار ایران که توسط این شرکت و همکاری آن با ایران خودرو در بازار عرضه شد در مدت زمان فعالیت این شرکت در ایران تولید شدند. پس از تحریمهای گوناگونی که علیه ایران صورت گرفت این شرکت فرانسوی با این که تا سال 2014 میلادی با ایرانخودرو قرارداد داشت ترجیح داد دو سال زودتر یعنی در سال 2012 به همکاری خود با این شرکت ایرانی پایان دهد و ارسال قطعه را به ایران متوقف کند. ولی در حال حاضر پس از گذشت پنج سال دوباره در حال شکلگیری مجدد ارتباطات و همکاریها بین این دو شرکت هستیم. این همکاری مجدد بین شرکتهای پژو و ایرانخودرو منجر به تاسیس شرکتی مشترک به نام ایکاپ شده است و اولین محصولات این شرکت تحت نظر پژو و ایرانخودرو در آیندهای نزدیک اتومبیلهایی نظیر پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ میباشد.
پژو 301 اتومبیلی میباشد که متعلق به ردهی سدان کامپکت است. این اتومبیل در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ توسط گروه خودروسازی پژو سیتروئن به همراه مدل مشابه آن سیتروئن C-Elyséeرونمایی شد. این اتومبیل برای فروش در بازارهای خام یا نوظهور ساخته شده است پس در کشورهای اروپایی و اروپای غربی مثل فرانسه و انگلیس عرضه نخواهد شد.
گروه خودروسازی پژو سیتروئن در شهر بیگو اسپانیا مسئول ساخت و طراحی این اتومبیل بوده است. این خودرو با مدل قبلی خود تفاوتهایی دارد و در ماههای پیش کمپانی پژو در ظاهر آن تغییرات دیگری ایجاد کرد و مدل فیسلیفتشدهی این اتومبیل را نیز به بازار عرضه کرد. این مدل یعنی نسخهی فیسلیفتشدهی خودروی پژو ۳۰۱ به احتمال زیاد بهخاطر طراحی و ظاهر متفاوتش با مدل اصلی در کشورهایی نظیر کشورهای اروپای غربی هم به بازار خواهد آمد. مدیر عامل شرکت پژو که ژان فیلیپه ایمپراتو نام دارد در بخشی از سخنرانی خود در چهارمین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران اظهار داشت که مدل جدید خودروی سواری پژو ۳۰۱ در کنار هاچبک پژو ۲۰۸ در ایران وارد بازار میشود در نتیجه میخواهیم در این مقاله به بررسی مختصری اتومبیل پژو 301 میپردازیم.
اطلاعات فنی پژو 301
مدلهای مختلف پژو خودروی سدان ۳۰۱ با پیشرانههای بنزینی و دیزلی به بازار میآید. پیشرانههایی با حجم ۱.۲ و ۱.۶ لیتری برای نسخههای بنزینی این اتومبیل در نظر گرفته شدهاند. پیشرانهی اول که از سه سیلندر استفاده میکند میتواند در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه را ثبت کند و حداکثر قدرت موتوری برابر با ۸۲ اسب بخار را دارد، این پیشرانه قادر به تولید گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتنمتر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه میباشد؛ این خودروی پژو این پیشرانهی سهسیلندری را فقط با جعبهدندهی دستی ۵ سرعته به متقاضیان عرضه میکند. ولی پیشرانهی دوم چهار سیلندر دارد و میتواند به تولید توان ۱۱۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقیقه برسد. بالاترین میزان گشتاوری که پیشرانهی ذکر شده قدر به تولید آن است، معادل ۱۴۹ نیوتنمتر میباشد که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه نتیجه میشود. این پیشرانه بر خلاف قبلی با دو نوع جعبهدندهی دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته به بازار خواهد آمد.
دربارهی سیستم تعلیق پژو ۳۰۱ هم میتوان گفت کمپانی سازندهی فرانسوی پژو، سیستم تعلیق جلویی را از مدل شبه مکفرسون و قسمت عقبی را از مدل سیستم تعلیق نیمهمستقل با فنرهای پیچشی در نظر گرفته است. برای چرخهای جلوی این اتومبیل ترمز دیسکی و برای چرخهای عقب، از ترمزهای کاسهای بهره گرفته شده است؛ ابعاد ترمزهای عقب بسته به بازاری که این خودرو در آن عرضه میشود، ۸ یا ۹ اینچی میباشد.
طراحی بدنه و کابین پژو 301
ظاهر بیرونی مدل جدید پژو ۳۰۱ ، تفاوتهای متعددی با مدل قبلی خود دارد. یکی از قابلتوجهترین این تفاوتها، در پنچرهی جلویی این اتومبیل رخ داده است؛ این قسمت ذکر شده در مدل جدید کوچکتر و عریضتر شده است و هماکنون همخوانی بیشتر و بهتری با دیگر بخشهای مربوط به ظاهر و طراحی این اتومبیل دارد؛ آرم پژو نیز از روی کاپوت جلویی این اتومبیل برداشته شده و روی پنجرهی جلویی آن قرار گرفته است و این مسئله برخلاف تصور نه چندان دور از ذهن خوانندگان، حتی باعث جذابتر شدن این اتومبیل نیز شده است. قسمت بالای دریچهی ورود هوا فرم کشیدهای به خود گرفته است و در دو انتهای آن چراغهای الایدی تعبیه شدهاند؛ پژو چراغهای مهشکن خود را هم درست زیر این چراغها قرار داده است.
سپر جلوی اتومبیل مدل پژو ۳۰۱، با حجم بیشتر از نسخهی قبلی آن عرضه شده است و این موضوع طراحی تهاجمیتری به اتومبیل داده است. این روند افزودن به حجم خودرو بر روی کاپوت اتومبیل هم اعمال شده است؛ خطهای روی کاپوت جلویی و انحناها و پیچشهای آنان به شیوهای طراحی شده است که ظاهری عضلانی به اتومبیل بدهد. حتی فرم چراغهای این اتومبیل هم تفاوتهایی با نسلهای پیشین دارد و با انحنایی که به قسمت پایینی آنها اضافه شده باعث شده است که ظاهر پژو ۳۰۱ بیش از قبل یادآور طراحی زیبای سدان لوکس پژو 508 شود.
در کنارههای این اتومبیل هم میتوان این خطوط عضلانی را مشاهده کرد؛ یکی از این خطها از بالای دستگیرهی دربهای خودرو رد شده که این خط در قسمت عقبی خودرو تا لبهی چراغها ادامه یافته است. این خط در قسمت جلویی نیز به قوس چرخ نزدیکیهایی دارد ولی خط دوم که نزدیک به کف خودرو میباشد تقعر قابل توجهی روی درها به وجود آورده است و بر روی قوس چرخها هم باز میتوان خطهایی برجسته را پیدا نمود.
لبهی کاپوت عقبی اتومبیل، کمی به طرف بالا امتداد یافته و طراحی و ظاهر اتومبیل را در این بخش زیبا نموده است. شرکت پژو سپر عقبی اتومبیل را هم به شیوهای طراحی و ساخته است که پرحجمتر بهچشم برسد ولی آنچه در این باره قابل ذکر است این است که در قسمت عقبی، این اتومبیل در مقایسه با مدل قبلی به میزان چشمگیری دچار تغییر در طراحی و درنتیجهی آن ، در ساخت شده است. چراغهای این بخش هماکنون کشیدهتر هستند و ظاهری سهبعدی شکل را نمایان میکنند، به علاوه این که طراحی آنها تا میزان زیادی نسبت به مدل قبلی زیباتر و جذابتر شده است.
طراحی و نمای داخلی این اتومبیل هم ساده و هم مدرن میباشد. قسمت زیادی از بخش بالای داشبورد را سطحی تقریباً مسطح پوشانده است ولی در طرف راننده، یک برآمدگی وجود دارد که درون خود کیلومترشمار، سرعتسنج و نمایشگری را دارد که اطلاعات سفر را به راننده منتقل میکند. در بخشهای داشبورد جلویی با دستگیرهی دربها از سطحهایی به رنگ مشکی براق بهره گرفته شده است.
غربیلک فرمان اتومبیل طراحی اسپرتی به خود گرفته و قسمت پایینی آن مسطح و به رنگ مشکی براق ساخته شده است. کنسول میانی این اتومبیل اما کوچک میباشد و فقط یک جای لیوان برای راننده یا دیگر سرنشینان توسط پژو در کنار دندهی اتومبیل تعبیه شده است. قسمت میانی داشبورد هم از نمایشگری لمسی به اندازهی ۷ اینچ بهره میبرد.
صندلیهای ردیف عقب، قابلیت تا شدن با میزان نسبتی معادل ۶۰/۴۰ را دارند و صندوق بار اتومبیل هم فضایی به حجم ۶۴۰ لیتر برای سرنشینان این اتومبیل دارد که این میزان حجم با توانایی تا شدن صندلیهای عقب به بیش از ۱۳۳۰ لیتر خواهد رسید، به علاوهی این که زیر پنل صندوق بار نیز فضایی به حجم ۵۰۶ لیتر برای سرنشینان در نظر گرفته شده است.
خودروی پژو ۳۰۱ همان طور که طراحی سادهای را به نمایش میگذارد، ولی با الهام گرفتن از مدل لاکچری خود، هماکنون ظاهری زیبا و جذاب دارد و با این که بدنهی آن کوچک است اما خود را به صورت قدرتمندی به عنوان تولیدی قوی با امکانات رفاهی زیاد به مخاطبان در بازار نشان میدهد. اگر گروه خودروسازی ایران خودرو نسخهی فیسلیفت ۳۰۱ را در بازار ایران عرضه کند به طور قطعی میتوان گفت که این اتومبیل در قسمت طراحی مقابل رقبای چینی و ایرانی خود که بعضاً طراحی و ساختی نامناسب هم دارند نه تنها کم نخواهد آورد بلکه حرفهای بسیاری برای زدن نیز خواهد داشت.
امکانات رفاهی پژو 301
اتومبیل پژو ۳۰۱ امکانات رفاهی بسیار و نسبتا مناسبی دارد که از میان آنها مواردی مثل کروز کنترل، سیستم محدودکنندهی سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ایاسپی، دوربین دندهعقب، سیستم پایش فشار تایرها، و روشن شدن خوکار چراغهای خطر در هنگام ترمزگیریهای شدید و ناگهانی قابل توجهتر از سایر آنها هستند.
سیستم سرگرمی خودروی پژو ۳۰۱ شامل امکاناتی مثل نمایشگری لمسی به اندازهی ۷ اینچ، پورت یواسبی ،اییوایکس، و بلوتوث میباشد. سیستم موقعیتیابی سهبعدی تامتام، سیستم سازگاری با پلتفرمهای Apple CarPlay ،Android Auto و MirrorLink از جملهی امکانات رفاهی دیگر این خودرو هستند که کمپانی پژو برای سیستم سرگرمی این خودروی جدید خود به مدل پژو 301 در نظر گرفته است.
به نظر برخی شاید بتوان گفت که خودروی پژو 301 امکانات خودروهای کرهای را ندارد ولی همین قابلیتهایی که در این اتومبیل قرار گرفته شدهاند میتوانند تا میزان زیادی نیاز بسیاری از خانوادهها را رفع کنند.
ایمنی پژو 301
کمپانی پژو مدل فیسلیفتشده سواری خود را از تعداد زیادی سیستمهای ایمنی متنوع مثل سیستم ترمز ضد قفلABS، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراریEBA، قلابهای ISOFIX که برای نصب صندلیهای ویژهی کودک استفاده میشود و در آخر کمربند ایمنی سه تکهای برای سرنشینان عقب بهرهمند کرده است. کمپانی پژو در ساخت خودروی پژو ۳۰۱ از 4 کیسهی هوای ایمنی در قسمتهای مختلف استفاده کرده است؛ 2 کیسهی هوا حفاظت از راننده و سرنشین کنار او را در تصادفات روبهرو انجام میدهند و 2 کیسههای هوای کناری هم از آسیب به سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی تا حدی جلوگیری میکنند.
اتومبیل پژو ۳۰۱ در آزمونهای سال ۲۰۱۴ موسسهی اروپایی یورو NCAP توانست سه ستاره مربوط به ساختار ایمنی خود دریافت کند که البته در مقایسه با سایر خودروها اصلاً نتیجهی مطلوبی محسوب نمیشود؛ نمرههای داده شده به این اتومبیل در این بخش در آزمون ذکر شده به این ترتیب میباشد:
محافظت از سرنشینان بزرگسال: ۷۱٪
محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۵٪
محافظت از عابران پیاده: ۵۴٪
سیستمهای ایمنی و کمکی راننده: ۳۳٪
همان طور که کاملاً مشخص است این اتومبیل قسمت زیادی از نمرههای مختص به خود را در قسمتهایی مثل سیستمهای ایمنی، کمکی راننده و محافظت از عابران پیاده در مقایسه با سایر خودروها باخته است و شاید تنها دلیلی که بتوان برای قانع کردن مشتریان این خودرو دربارهی ایمنی این اتومبیل ذکر کرد قیمت متفاوت آن با همان خودروهای دیگر باشد. البته باید به این نکته دقت کرد که این درصدهای نوشته شده در بالا به مدل قبلی پژو ۳۰۱ تعلق دارد و هنوز نسخهی فیسلیفتشدهی آن در این تست مورد آزمون و خطا قرار نگرفته است و نتیجهای در مورد ایمنی آن حاصل نشده است اما با این وجود گمانهزنی میشود که تفاوت زیادی در نتایج آزمایش تصادف این اتومبیل روی نخواهد داد.
تجربهی رانندگی پژو 301
نسخهی فیسلیفتشدهی خودروی پژو ۳۰۱ همچنان به بازارهای جهانی وارد نشده است. شرکت پژو هم هماکنون اطلاعاتی زیادی در مورد زمان ورود این خودرو به بازار جهانی یا سایر بازارها اعلام نکرده است در نتیجه در این قسمت اطلاعاتی که در اختیارشما میگذاریم همه و همه به تنهایی تجربهی حاصل از راندن مدلهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ اتومبیل پژو 301 خواهد بود.
اتومبیل پژو ۳۰۱ به سادگی قادر است از پس پیچ و خمهای جادهها برآید و پایداری این خودرو هم در هنگام عبور کردن از جادههایی مثل مورد ذکر شده بسیار مناسب است. میزان چسبندگی لاستیکهای خودرو به سطح جاده نیز تا حد زیادی مطلوب و قابل قبول است. عملکرد فرمان خودرو اما درست به همان صورتی که از خودروهایی در این رده انتظار میرود مثل اتومبیلهای اسپرت سریع و نرم نیست.
سیستم تعلیق این اتومبیل هم تا حد مناسبی عملکرد درستی دارد و نقش مهمی در بخش خنثیسازی ناهمواریها و بالا و پایینهای روی جاده ایفا میکند و درنتیجه تجربهای راحت و دلنشین را از راندن این خودرو برای راننده و از بودن در این خودروی در حال حرکت برای سرنشینان حاصل میشود. این اتومبیل در هنگام حرکت در جادههای ناهموار هم صدای زیادی تولید نمیکند یا اگر هم این کار را میکند این صدا به داخل کابین انتقال نمییابد و به گوش سرنشینان نمیرسد.
در کل خودروی پژو ۳۰۱ قادر است تجربهای بیصدا و بیدغدغه از سواری را در میان خودروهای این رده به سرنشینان و مالک خود ارائه دهد و افراد بسیاری تجربهی خود حاصل از راندن این اتومبیل را راحت و آرام عنوان کردهاند.
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش
با در نظر گرفتن بازهی قیمتی خودروی پژو ۳۰۱ میتوان کیفیت تقریباً نامطلوبی مثل مدلهای گرانتر پژو را در آینده انتظار داشت. در ادامهی همین مسئله برخی از دارندگان خودروهای مدلهای قبلی پژو ۳۰۱ در رابطه با عملکرد جعبهدندهی این اتومبیل نارضایتیهایی را گزارش کردهاند و معتقد هستند که مدل اتوماتیک خودروی پژو ۳۰۱، پروسهی عوض کردن دندهها یا تغییر آن را را با کمی تأخیر انجام میدهد. بعضی دیگر از گزارشها نیز حاکی از به گوش رسیدن صداهایی نامطلوب و حتی در مواردی آزاردهنده از پیشرانهی این اتومبیل میباشد.
مدل جدید خودروی پژو ۳۰۱ با همکاری شرکتهای ایران خودرو و پژو به صورت یک شرکت واحد به نام شرکت ایکاپ تولید و روانهی بازار اتومبیل ایران خواهد شد پس خدمات پس از فروش این اتومبیل هم طبیعتاً توسط ایران خودرو تامین خواهد شد که با توجه به گستردگی مرکزهای ارائهی دهندهی این نوع از خدمات این خودروساز، خودروی پژو ۳۰۱ در این بخش نمرهی بالاتری به ویژه مقابل رقیبهای چینی خود کسب خواهد کرد.
قیمت پژو ۳۰۱
بر اساس گزارشاتی که مدیران شرکت ایران خودرو منتشر کردهاند، پژو ۳۰۱ پاییز سال ۹۶ در بازار ایران عرضه خواهد شد. مدیر عامل ایران خودرو، هاشم یکه زارع گفته است که پژو ۳۰۱ تقریباً چیزی برابر با ۵۸ میلیون تومان قیمت گذاری خواهد شد. این میزان قیمت برای مدلی از این خودرو است که نسخهای ۱.۶ لیتری با جعبهدندهی اتوماتیک ۴ سرعته میباشد.
رقبای پژو ۳۰۱
رقیبهای این خودروی تولید شده توسط شرکت پژو در داخل کشور اصولاً خودروهای وارداتی از چین میباشند. مهمترین رقبای پژو ۳۰۱ را میتوان اتومبیلهایی مثل دنا پلاس، سراتو ۱۶۰۰، بریلیانس اچ ۳۳۰، جک جی ۵، بسترن اف ۵، امویام ۵۵۰ و آریزو ۵ در نظر گرفت. رقیبهای اهل چین خودروی پژو ۳۰۱ اما از امکانات رفاهی متنوعتری استفاده میکنند ولی این اتومبیل سواری اقتصادی شرکت پژو برای کسب موفقیت در بازار ایران تنها باید روی قیمت کمتر و توان محرکهی بیشتر خود حساب باز کند.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.