تا حالا به این فکر کردهاید که هر راننده فرمول یک چقدر درآمد دارد؟ و در هر قرارداد چقدر دریافت میکند؟ آیا درآمد این رانندگان را میتوان با فوتبالیستها مقایسه کرد؟ با موتوتلهمراه باشید.
خودروهای مسابقات فرمول یک مانند جتهای کوچک هستند. به همین دلیل است که رانندگان آنها دستمزد بالایی میگیرند، چون شغل بسیار خطرناکی است. این مسابقات تماشاگران زیادی دارد و به همین دلیل پول زیادی هر سال به این ورزش تزریق میشود. حتی پخش تلويزيونی رقابتها نیز درآمد فوقالعادهای برای تيمهای شرکتکننده در فرمول يک دارد. سال گذشته بيش از 527 ميليون بيننده تلويزيونی رقابتهای فرمول يک را تماشا کردند.
داشتن پيست اتومبيلرانی نیز که استانداردهای برگزاری رقابتهای فرمول يک را داشته باشد برای هر کشوری امتيازی بزرگ محسوب میشود چرا که درآمد حاصل از برگزاری اين رقابت برای کشور ميزبان بسيار قابل توجه است. چين يکی از کشورهايی بود که با هزينهای 450 ميليون دلاری پيست فوق مدرن شانگهای را در سال 2004 ساخت و قراردادی با فدراسيون جهانی اتومبيلرانی به امضا رساند که تا سال 2018 هر سال ميزبانی يک مرحله از رقابتهای فرمول يک را به عهده داشته باشد.
امارات نيز از اين قافله جا نمانده و در ابوظبی پيست فوق مدرن "ياس مارينا" را بنا کرده است. گفته ميشود هزينه ساخت اين مجموعه رقم هنگفت 1.232 ميليارد دلار بوده و برای اولين با در اکتبر 2009 ميزبان يک مرحله از رقابتهای فرمول يک بود. هند نيز با ساخت پيست بينالمللی "بوداه " برای اولين بار ميزبان هفدهمين مرحله فصل 2011 بود.
همانطور که گفته شد رقابتهای اتومبيلرانی فرمول يک، يکی از جذابترين و پردرآمدترين رقابتهای اتومبيلرانی جهان است که علاوه بر بينندگان چند صدمیلیونی، منبع درآمدهای سرسامآوری برای شرکتکنندگان است که در بين آنها "شوماخر " شهرتی جهانی دارد.
رقابتهای فرمول يک سابقهای 60 ساله دارد بهطوریکه اولين فصل آن در سال 1950 ميلادی برگزار شد. اتومبيلهايی که در رقابتهای فرمول يک از آنها استفاده ميشود اتومبيلهايی ويژه با تواناييهای خاص هستند. به عنوان مثال اين اتومبيلها فشار جانبی معادل 5 برابر فشار جاذبه زمين را ميتوانند تحمل کنند و سرعت آنها ميتواند بالغ بر 360 کيلومتر بر ساعت باشد. در يک فصل رقابتهای فرمول يک 20 مرحله مسابقه در نقاط مختلف جهان برگزار ميشود که به هر کدام از آنها "گرند پري" گفته ميشود. رانندهای که بيشترين عنوان قهرمانی در مراحل يک فصل را کسب کند عنوان قهرمانی را در پايان فصل از آن خود خواهد کرد. همچنين تيمهای شرکتکننده نيز در پايان براساس امتيازهايی که رانندههایشان در طول فصل کسب کردهاند ردهبندی ميشوند.
برویم سراغ موضوع اصلی که همان درآمد این جتسواران است. شما یک راننده فرمول یک کمدرآمد را هم اگر در نظر بگیرید به دریافتیاش حسادت خواهید کرد دیگر چه برسد به رانندهای که سالها تجربه این کار را داشته که قیمتش بهمراتب بالاتر خواهد بود. طبق لیست منتشرشدهی Fox Sport، پاسکال ورلین که کمدرآمدترین راننده به حساب میآید قراردادی 150 هزار دلاری دارد. در این میان فرناندو آلونسو از تیم مکلارن با درآمد حیرتانگیز ۴۰ میلیون دلاریاش جایگاه نخست پردرآمدترین رانندهی فرمول یک را از آن خود کرده است.
یکی از دلایل جدا نشدن قهرمان دو دورهی مسابقات جهانی از تیم مکلارن همین درآمد بالای آن است از طرفی این تیم خودروهای تازه نفس سال 2017 را نیز در اختیار دارد. بنابراین هیچکس چنین شرایطی را رها نمیکند. قهرمانهای دهههای گذشته نیز درآمدهای بالایی داشتند، رانندگانی چون لوئیس همیلتون از تیم مرسدس بنز با درآمد ۳۱ میلیون دلاری، البته جدا از جوایزی و پاداشهایی که به او تعلق گرفت. میخائیل شوماخر با هفت عنوان قهرمانی نیز پرافتخارترين راننده تاريخ رقابتهای فرمول يک است. آخرين قهرمانی او در سال 2004 رقم خورد. شوماخر اکنون راننده تيم مرسدس است و اين روزها فاصله زيادی با دوران اوج خود پيدا کرده است. او در فصل گذشته رقابتها نتوانست عنوانی بهتر از نهمی کسب کند.
بسته به این که تیم فراری در مسابقات امسال چه عملکردی از خود نشان خواهد داد، سباستین فتل ممکن است درآمدی فراتر از آلونسو داشته باشد. درآمد ۴۰ میلیون دلاری آلونسو شامل پاداشهای او نیز میشود؛ اما سباستین فتل جدا از پاداش، مبلغ ۳۰ میلیون دلار به خانه میبرد که مجموعاً درآمدی بیش از ۴۰ میلیون دلار برای او رقم میزند. اگر سباستین فتل بهخوبی کارش را انجام دهد، میتواند قلعهای پر از فراری ۴۸۸ برای خود خریداری کند. رانندهی جدید و جوان تیم مرسدس بنز یعنی والتری بوتاس امسال درآمدی ۸.۵ میلیون دلاری خواهد داشت که ۱.۵ میلیون دلار بیش از درآمد قهرمان سال ۲۰۰۷ از تیم فراری یعنی کیمی رایکونن خواهد بود. رانندگان تیم ردبول نیز از این قاعده مستثنا نیستند. دنیل ریکیاردو و مکس وشتاپن دو رانندهی محبوب ردبول به ترتیب درآمدهای ۶.۵ میلیون دلاری و ۳ میلیون دلاری فارغ از پاداشها دارند.
جای تعجب نیست که رانندگانی با درآمد زیر ۱ میلیون دلار، اغلب جوان هستند و تجربهی کمتری دارند. تنها رانندهای که مبلغ قراردادش مشخص نیست، ویلیامز لانس استرول تازهوارد و جوان است که در تیم ویلیامز حاضر خواهد بود. درآمد این رانندگان آنچنان اهمیت دارد که کتاب تجاری ( 'Business Book GP') فهرستی از اتومبیلرانان پردرآمد فرمول یک جهان را منتشر کرده است .
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.