لاریجانی در مراسمی که به مناسبت رونمایی از خودروی جدید گروه سایپا برگزار شد طی سخنانی بر این موضوع تاکید کرد که باید بعد ایمنی وهمینطور مسائل زیستمحیطی در صنایع خودرویی کشورمان مورد توجه قرار بگیرد. با موتوتل همراه باشید.
رییس مجلس شورای اسلامی در مراسمی که به مناسبت رونمایی خودروی جدید سایپا به نام کوییک برگزار شده بود گفت: باید این موضوع را قبول کنیم که باید بعد ایمنی و مسایل زیستمحیطی در صنعت خودرویی کشور مورد توجه قرار بگیرد، زیرا برخی از مشکلات کشور ناشی از این مسائل است و در صورتی که به آنها کم توجهی شود میتواند مشکلات و مخاطراتی را به وجود آورد. لاریجانی خاطرنشان کرد: من نمیگویم تمامی سهم تصادفات در کشور به خودرو بر میگردد، سهم این بخش معلوم است، ولی هر چه به بعد ایمنی خودروهای تولیدشده در کشور بیشتر توجه کنیم، آرامش مردم و پیروی آن آسایشی که در کشور ایجاد میشود بیشتر میشود.
وی در ادامه ضمن اشاره به گزارشات ارائهشده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت و همین طور مدیرعامل گروه خودرویی سایپا در رابطه با وضعیت این شرکت خودرویی گفت: گزارشهای ارائهشده باعث خوشحالی بود و من نیز یک بازدید کوتاه از شرکت سایپا داشتم که در کل میتوان شرایط را خوشحالکننده توصیف کرد، هرچند بازدید از سایپا به یک روز تمام زمان نیاز دارد تا بتوان ابعاد مختلف کار را از نزدیک مشاهده و درک کرد.
رییس مجلس ضمن بیان این که سایپا یکی از واحدهای تولید بااهمیت در کشور است افزود: این شرکت خودروسازی در برههای از زمان دستخوش فراز و نشیبهایی شد به طوری که ما از شرایط ایجادشده برای آن نگران بودیم. صنعت خودروسازی یک بخش پایهای و مهم در صنعت کشور است که در ادوار مختلف لازم است گامهای بلندی برای آن برداشته شود.
لاریجانی ادامه داد: شرکت سایپا در دورانی دارای نقصهایی شد که به این علت که خودروسازی اصالتا جزء صنایع مهم کشور است برای ما نگرانیهایی را به وجود آورد؛ در بازدید اجمالی که امروز داشتم مشخص شد که چقدر کارگران، مهندسیان و مدیران بخشهای مختلف این مجموعه به خوبی کار میکنند، این بازدید کوتاه برای من خرسند کننده بود. رییس مجلس شورای اسلامی ادامه گفت: قبل از این، از لحاظ مالی اضطرابی در پایگاه مشاهده میشد که معلوم است در حال سامان دادن به این موضوع هستند و گزارشات دادهشده هم خرسند کننده است.
وی افزود: با توجه به فراز و نشیبهای به وجود آمده برای سایپا باید این موضوع را پیگیری کنیم که چرا صنایع در زمانهایی دچار مشکل میشوند؛ چه کسانی و چه عواملی در این زمینه دخالت دارند، چرا که این روند در نهایت به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود. بدون شک در صورتی که اقتصاد کشور با مشکل مواجه شود برای بخشهای دیگر صنعت هم اختلال به وجود میآید. سوال مهم این است که چرا در کشوری مانند ایران که این همه ظرفیت و صنایع بزرگ دارد وضعیت اقتصادی باید به گونهای باشد که کارکنان بخشهای مختلف کشور نتوانند به راحتی زندگی کنند. بر اساس گفتههای لاریجانی، زمانی که بنگاهها به درستی کار نمیکنند، اقتصاد در سطح کلان نیز دچار مشکل میشود، این وضعیت باید کالبدشکافی شود زیرا صنعتی به این مهمی و اساسی را دچار ضعف میکند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: همبستگی و همدلی به وجود آمده میان کارکنان شرکت سایپا بسیار مهم است، این موضوع نشاندهندهی موفقیتهای مدیریت این مجموعه برای به وجود آوردن همبستگی است. وی در ادامه با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه برای شرکتهای تولیدی و به ویژه صنعت خودروسازی افزود: بنگاههای صنعتی باید در حوزهی تحقیق و توسعه با دید بلندمدت سرمایهگذاری کنند و از متخصصان و ظرفیتهای خوب دانشگاهی استفاده کنند. در حال حاضر در شمار زیادی از کشورهای بزرگ مانند آمریکا، ایرانیها حضور فعالی دارند و از آنها استفاده میشود. بر این اساس باید زمینهی مناسب برای این موضوع در کشورمان هم فراهم شود.
لاریجانی ضعیف شدن شرکت سایپا در مقطعی از زمان را تأسفآور دانست و احیای صورت گرفته در زمان فعلی را راضیکننده دانست و گفت: انتظار داریم وزیر صنعت، حمایتهای لازم در زمینهی تحقیق و توسعه را داشته باشد. ما در قانون برنامهی توسعه هم اهمیت خاصی برای موضوع تحقیق و توسعه و رونق آن در بخش صنعت در نظر گرفتیم، بنده معتقدم از این حوزه باید هم چنان حمایت شود که این مهم به طور قطع با حضور فارغالتحصیلان و متخصصین دانشگاهی ممکن خواهد بود.
رییس مجلس ضمن بیان این که در قانون برنامه، میزان سهم صنعت از تسهیلات بانکی تعیین شده است، بیان کرد: ما معتقدیم که سهم صنعت از تسهیلات بانکی نباید میلی باشد و وزیر صنعت برای آن چانه بزند. این جایگاه باید مشخص باشد و در همین راستا مجلس در قانون برنامه مصوب کرد که صنعت سهم 40 درصدی از تسهیلات بانکی اختصاصی ابد.
لاریجانی هم چنین مورد توجه قرار دادن سهم سرمایهگذاری در بخش صنعت را دارای اهمیت ویژه دانست و تصریح کرد: مجلس در مورد این موضوع هم مدافع صنعت است و امید داریم در آینده شرایط به بهترین صورت تغییر کند.
لاریجانی ضمن بیان این که باید در خودروسازی از تجربیات دیگران استفاده کرد، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای بهرهگیری از تجربیات و بومیسازی صادرات است. به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی همان تولید ملی است با رویکردی صادرات محور. بنابراین باید در نوع قراردادها به این موضوع توجه ویژه شود. برخورداری از تولیدات صادرات محور که در عرصهی بینالمللی قابل رقابت باشند و بهرهوری خوبی داشته باشند دارای اهمیت خاصی است.
لاریجانی در پایان بر این موضوع تاکید کرد که محصولات خودروسازی باید توانایی رقابت داشته باشند، همرأی و همبسته بودن کارکنان هم از دیگر موضوعات بااهمیت است که خوشبختانه در گروه سایپا وجود دارد. این شرکت برای آیندهی خود یک چشماندازی ترسیم کرده است که علامتهای خوبی را نشان میدهد و امیدوارم که موفق شود.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.