مراسم شروع به کار خط تولید پژو 2008 طی هفتهی جاری در کشورمان برگزار خواهد شد. مقدار 6 درصد از قطعات به کار رفته شده در این خودرو از تولیدات داخلی است. با موتوتل همراه باشید.
همزمان با سفر رییسجمهور در بهمنماه سال 94، قرارداد جدیدی برای از سرگیری همکاریهای شرکت ایرانخودرو و شرکت پژو نهایی شد و این قرارداد میان مدیرعامل ایرانخودرو با مدیرعامل پژو با حضور نخستوزیر فرانسه، وزیر صنعت و رییس جمهوری کشورمان به امضا رسید.
مهمترین بخش این قرارداد را میتوان ایجاد شرکت فرانسوی ایرانی ایکاپ دانست که در آن هر یک از طرفین مالکیت 50 درصد از سهام را دارا هستند و بر اساس تولید محصولات جدید، انتقال تکنولوژی و همین طور استفاده از بازارهای صادراتی شکل گرفته است.
بر اساس این قرارداد، شاهد سرمایهگذاری تا 400 میلیون یورو در طی 5 سال آینده در زمینهی تولید محصولات جدید و همچنین تحقیق و توسعه خواهیم بود. ضمن این که تولید 3 خودروی پژو 2008، 208 و 301 هم در آن تعریفشده که قرار است در شرکت مشترک ایکاپ و بر اساس سهم 50 درصدی هر دو طرف و با در اولویت قرار دادن صادرات 30 درصد از محصولات انجام خواهد گرفت. طبق این قرارداد از اردیبهشتماه 96 خط تولید این محصولات به کار میافتد و شرکت ایکاپ در سال 200 هزار خودرو تولید و راهی بازار میکند.
اکنون با گذشت حدود 12 ماه از انعقاد این قرارداد، بر اساس اعلام رییسجمهور قرار است خط تولید خودروی پژو 2008 در اسفندماه رونمایی شود. البته روند داخلی سازی این خودرو هنوز هم مشکلاتی دارد. مطابق آنچه مسئولین ایرانخودرو و وزارت صنعت میگویند، اولین تولید مشترک ایکاپ باید به 40 درصد ساخت داخل در سال نخست برسد، با این حال تعاملات بین تامین کنندگان زنجیرهی پژو با قطعهسازان داخل کشور به کندی پیش میرود و قطعهسازان کشورمان همچنان درگیر دریافت تأییدیه از شرکت پژو برای تولید قطعههایی مربوط به محصولات مشترک هستند.
اخبار از این موضوع حکایت دارد که مراسم شروع به کار خط تولید پژو 2008 در هفتهی جاری برگزار میشود، حال سوال مهم این است که این خط تولید به چه میزان از داخلی سازی کار خود را شروع خواهد کرد؟ سهم قطعهساز ایرانی در تولید این محصول فرانسوی تا چه حد است؟
دبیر انجمن قطعهسازان در این زمینه میگوید: راه انداختن خط تولید ابتدا به صورت مونتاژ کردن قطعات « سی بی یو» خودرو و پس از آن با پیدا کردن ایرادات استفاده از قطعههای داخلی صورت خواهد گرفت.
مازیار بیگلو در ادامه با اعلام این موضوع که هم اکنون تعاملات و مذاکراتی با سازندگان خارجی و داخلی در مورد خودروی 2008 صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تا جایی که بنده مطلعم میان ایکاپ و قطعهسازان تقریبا 26 پیشقرارداد به امضا رسیده که قرار است تا تابستان میزان آن به 40 و تا آخر سال 96 به 70 درصد قرارداد برسد.
دبیر انجمن قطعهسازان ضمن اشاره به این موضوع که در خط تولید یک محصول جدید ابتدا قطعات مورد تایید استفاده میشوند، افزود: محصول 2008 تا کنون در حدود 20 درصد داخلی سازی شده، البته سهم قطعهساز ایرانی از این داخلی سازی حدود 6 تا 14 درصد در رنگ خودرو و مونتاژ بدنه است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.