فیات تصمیم گرفته که مدل تازهی Spider ۱۲۴ را تولید نماید. قابل ذکر است که این مدل بسیار به مزدا میاتا MX-5 شبیه میباشد. از آنجایی که فیات spider ۱۲۴ توسط کارخانهی مزدا واقع در هیروشیما و همان کارخانهای که MX-5 Miata در آن مونتاژ میشود، ساخته شده است، این دو مدل در این متن بررسی شدهاند. با موتوتلهمراه باشید.
این دو رودستر بسیار به یکدیگر شبیه هستند. حدودا ۲ متر میان محورهای جلو و عقب آنها فاصله است و دارای یک بدنهی یک دست هستند. سیستم تعلیق عقب چند تکهای و جلوبندی خودروها هم کاملا شبیه است. میلههای ضد پیچش و ضربهگیرهای ویژهای برای هر کدام از فنرها وجود دارد. از جمله کسانی که به بهبود سامانه تعلیق اسپایدر 124 کمک شایانی کردهاند، میتوان مهندسان آمریکایی فیات را نام برد.
با وجود وجوه اشتراک بسیار بین مزدا MX میاتا و اسپایدر ۱۲۴، بیان کردن فرقهای موجود بین آنها نیز آسان است. زیر کاپوت میاتا یک موتور ۴ سیلندر دو لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار داده شده است. اسپایدر ۱۲۴ یک موتور ایتالیایی توربو ۴ سیلندر دارد. این موتور یک و چهار دهم لیتری توان تولید قدرت ۱۶۴ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور بسیار به نمونهی فیات Abarth 500 شبیه است، با این وجود پیشرانهی فیات ۱۲۴ قادر است تقریبا 4psi فشار زیادتر ایجاد کند و بسیار برای یک خودروی محرک عقب بهدردبخور است.
بیان کردن تفاوتها کار چندان سختی نیست. لوگوی فیات اسپایدر آن قدر بزرگ میباشد که یک وانت پیکاپ را یادآوری میکند. طول فیات حدودا دوازده سانتیمتر از مزدا زیادتر بوده و به این شکل بدنهاش را از نوع قدیمی اسپایدر ۱۲۴ به یادگار دارد. بین سالهای 1966 و 1985، نسخه اصلی اسپایدر ۱۲۴ ساخته شد که مثل کاپوچینو یک اسم شناخته شدهی ایتالیایی است. از سایر چیزهایی که این اسپایدر از جد خود به همراه دارد، میشود جلو پنجره، چراغهای جلو، خطهای روی بدنه و خمیدگیهای موجود روی کاپوت را نام برد.
فرقهای بارز بسیاری بین طراحی داخلی این دو برند ژاپنی و ایتالیایی دیده نمیشود. Spider ۱۲۴ دارای قیافهی ظاهری مخصوص به خودش است که بینظیر میباشد، پنلهای مختلفی در قسمت در دارد و طراحی داخلیاش منظمتر بوده و دارای خمیدگیهای بیشتر است. بعضی موارد که کمتر شخصی در مورد فیات متوجه میشود، چیزهایی مانند شیشهی عقب ضخیمتر، شیشهی جلوی آکوستیک، دیوارهی محفظهی پیشرانه و صدای بیش از اندازهی کف میباشد. وقتی که نوبت قیاس کردن دو خودرو از نظر وزن میرسد، اسپایدر تقریبا ۸۷ کیلوگرم از مزدا میاتا سنگین وزنتر است.
فیات موفق به تولید یک خودرو بهتر از میاتا نشده ولی آن را تخریب هم ننموده است. اشتباه عمدهی فیات در زیاد کردن قدرت قابل بحث است. حقیقت این است که موتور توربوی ۱.۴ لیتری فیات به علت اشکال در توربوشارژر و دیر عمل کردنش، سرعت اندکی دارد. شتاب این پیشرانه در دور پیشرانه کمتر از دو هزار و پانصد دور بر دقیقه و اندکی پایین است. این خودرو برای این که بتواند از سرعت ۵۰ به ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد، با دندهی ۶ حدودا ۱۳.۶ ثانیه وقت لازم دارد که حدودا ۳ ثانیه از رقیبش، میاتا، بلندمدتتر و ۰.۵ ثانیه از فورد فوکس دنده دستی با موتور ۱ لیتری ۳ سیلندری سریعتر میباشد. همچنین ما دریافتیم که هر رانندهی مراقبی به محض رویارویی با این چنین دیرکردی، دندهاش را کم مینماید.
با این وجود، در آزمایش شتاب با دندهی آخر، خودرو پیش از این که توربو شارژرش به کار بیفتد، تقریبا بیحال است. عوض کردن دنده در فیات کیف خاصی دارد، ولی ما باید دوباره صحبت را به مزدا بکشانیم. در اصل، فیات از نسل پیشین گیربکس ۶ سرعتهی مزدا میاتا بهره میبرد. عوض کردن دنده با سرعت بسیار بالایی انجام میشد ولی نیاز مبرم به نیروی بیشتر در عوض کردن دندهی اسپایدر کاملا عیان بود. کلاچ فیات با وجود داشتن عملکرد سریع، نیاز به قدرت پای زیادتری برای فشار دادن پدال داشت.
این معضل در مورد دندههای پایینتر هم صدق میکند به گونهای که حتی در دنده ۱ هم شما برای راه افتادن از سرعت صفر، باید کمی صبر کنید. خودرو برای این که از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، ۷.۶ ثانیه وقت احتیاج دارد که این رقم ۰.۸ ثانیه از مزدا میاتا کمتر است، ولی وقتی که خودرو قدرتش را بروز میدهد، ناگهان دارای شتاب میشود. شتاب خودرو بعد از این که دور پیشرانه به ۵۵۰۰ دور در دقیقه رسید، به سرعت کاهش مییابد. با این وجود اسپایدر وقت شتابگیری با دور موتور ۴۴۰۰ دور بر دقیقه، در مدت زمان ۶.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر میرسد. نسل جدید اسپایدر با اگزوزی که دارای محدودیتهای کمتری میباشد، قادر به تولید ۴ اسب بخار نیروی بیشتر از نسل قبلیاش است.
لولههای اگزوز ۴ گانهی اسپایدر از عقب صدایی مثل دوج وایپر دارند، با این وجود صدای اگزوز بعد از نشستن پشت صندلی راننده مثل یک غرغر آرام به گوش میرسد. موتور اسپایدر صدای بلند میاتا را ندارد. کمترین مزیتی که بتوان بیان کرد، این است که عایقکاری فوقالعادهای که در فیات انجام شده است، جلوی تولید صدای زیاد در بزرگراه را میگیرد. اگزوز در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، صدایی معادل با ۷۵ دسیبل تولید میکند. در هنگام باز شدن کامل دریچهی گاز، اگزوز صدای ۸۴ دسیبلی ایجاد میکند. با وجود این شرایط، این صدا از مزدا میاتا کمتر بوده که این عامل در سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، به شدت آزار دهنده است.
قطعههای شاسی فیات این احتمال که خودرو واژگون شود را نسبت به مزدا میاتا به شدت کم میکند. اسپایدر وقتی که به سر پیچی میرسد، قادر است با سرعت بیشتری عکس العمل نشان دهد. فیات به خاطر دارا بودن سامانه کمکی فرمان الکتریکی بسیار عالی عمل میکند. این خودرو به علت دارا بودن وزن بیشتر، کاپوت بلندتر و واکنشهای منعطفتر، از مزدا بزرگتر به نظر میرسد. در آزمایش لغزش انجام شده، معلوم شد که فیات در مقایسه با مزدا با قدرت کمتری عمل میکند. هنگام غیر فعال شدن سامانهی کنترل پایداری خودرو متوجه شدیم که فیات با اندک فشرده شدن پدال گازش هم از حالت طبیعیاش به سرعت خارج میشود. هر دوی این خودروها کالیپرهای ۴ پیستونهی کمپانی Brembo در ترمزهای جلو و کالیپرهای تک پیستونه در ترمزهای عقبشان دارند.
خودروها هنگام ترمز گیری دارای مقاومت و پایداری چشم گیری هستند. فیات برای این که بتواند از سرعت ۱۱۰ کیلومترش، کاملا متوقف شود، به ۵۲ متر فاصله تا نقطه توقف نیازمند است. همین مسافت برای خودروی مزدا، ۵۳ متر برآورد شده است. ممکن است بتوانیم فرق موجود در نوع این تایرها را علت این اختلاف بدانیم. البته این را نیز باید گفت که این تست در یک جادهی خاکی و بیابانی اجرا شده بود. در تست پیشین، مزدا میاتا موفق شد پس از طی فاصلهای ۴۸ متری کاملا از حرکت بایستد. در مسیر این تست، کم پیش میآمد که فیات برای کم کردن سرعتش به ترمز گیری نیاز داشته باشد. ما این طور حدس میزنیم که علت این موضوع این باشد که یک لایهی مشکی رنگ روی کاپوت وجود دارد. اگر چه این لایه مثل یک برچسب به نظر میرسید، ولی فیات این طور نشان داد که کاپوت به طور کامل رنگآمیزی گشته است. فیات از بقیهی جهتها به علت وجود بلندیهایی بزرگتر و ظاهر افقیاش در قسمت جلو و بدون حتی کمی شیب بدنه رو به جلو، زشت است ولی قسمت اضافی ۱۱ لیتری صندوق عقب قادر به جا دادن یک چمدان کوچک دیگر است. قسمت پشتی بزرگتر خودروی فیات اسپایدر موجب میگردد که تایرها باریکتر دیده شوند.
همان گونه که سابق بر این ذکر شد، قسمت داخلی هر دو رودستر بسیار مشابه است. نوع صندلیهای فیات، ریکارو است که مزدا هم فکر به کار گیری آنها را در سر میپروراند. این صندلیها نسبت به صندلیهای نرمتر و ارزانتر مزدا میاتا کیفیت فوقالعاده بیشتری دارند و این یک پوئن بزرگ مثبت برای فیات است. آیا فیات مثل یک خودروی ایتالیایی رفتار میکند؟ پاسخ منفی است، اگر چه قسمت مشکی رنگ با جنس پلاستیکیاش در قسمت سپر جلو سعی بر تغییر دادن عقیدهی ما دارد ولی اسپایدر کاملا ما را به یاد خودروی مزدا میاتای سفارشی شده میاندازد. در هنگام آزمایش در جاده، مزدا میاتا کمی باعث رنجش خاطر شد. در مسیر مستقیم، انرژی ناکافیاش مشخص گردید و این موضوع برای همگان کاملا مضحک به نظر میرسید. این طور بود که سیستم فرمان الکتریکیاش، شما را به این سو و آن سو هل میداد. خودرو بیهوده و مرتبا حرکت میکرد و به گونهای انگار قصد بازی کردن داشت. در آخر میاتا موفق به قانع کردن ما نشد و ما دریافتیم که کوچکتر بودن خودرو دلیلی بر بهتر بودن آن نیست.
اگر چه مزدا به صورت مدرن و امروزی تولید شده است ولی بسیار به یک خودروی قدیمی شبیه است. این کمپانی بدین منظور، روکشهای ضخیم به کار گرفته شده در ماشینهای امروزی که ما عادت به دیدنشان داریم را از میان برداشته است ولی فیات در قسمت طراحی داخلیاش تغییر زیادی نکرده است و این گونه سعی بر این داشته است که خریدارانی را که زمانهای قدیم را از خاطر بردهاند، راضی کند. مزدا بهعلت نداشتن لایههای عایق کاری شده، باعث شده که صدای آزار دهندهی پیشرانه به گوش برسد. صدای موتور که بیشتر به زوزه شبیه است به همراه صدای کمی از قسمت کانال ورودی هوا شنیده میشود و صدای اگزوز نیز مثل صدای میاتای قدیمی است. موتور ۲ لیتری فاقد توربوی مزدا نسبت به موتور ۱.۴ لیتری فیات نسبتا قدرت واکنش پذیری بیشتری دارد. اسب بخار و گشتاور در موتور مزدا خیلی آرام و به صورت خطی زیاد میشود. حتی با این وجود که موتورش تقریبا پاک است، میاتا هنوز هم سریعتر از اسپایدر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
برگزیدن برندهی این آزمایش اصلا دشوار نبود. اگر چه میاتا نسبت به اسپایدر ۱۲۴ سر و صدای بیشتری دارد ولی در مقایسه با فیات، سادهتر است و خریداران بیشتری را هم جذب میکند. پس این نتیجه برداشت میشود که میاتا اسپورت و جذابتر است و به راحتی میتواند عنوان برندهی آزمایش را از آن خود کند.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.