نمایشگاه ژنو 2017 و هدایای ویژه ای که برای خودرو دوستان در نظر گرفته شده، با ما همراه باشید تا از گوشه ای از این نمایشگاه گزارش خود را تقدیم شما کنیم. با موتوتلهمراه باشید.

سئات ایبیزا سابقه‌ای طولانی پشت خود دارد به‌گونه‌ای که عرضه اولین نسل آن به سال 1984 بازمی‌گردد. نسل کنونی ایبیزا که نسل چهارم آن محسوب می‌شود، از سال 2008 تاکنون در بازار حضور داشته است بنابراین به‌طور طبیعی تقریباً زمان عرضهی نسل جدید آن فرارسیده است.  برند اسپانیایی سئات امسال از نسل جدید سوپرمینی ایبیزا رونمایی کرد. آخرین محصول این شرکت ایبیزا نام دارد که بر روی پلتفرمی ساخته شده است برای آینده بسیار مهم و سرنوشت ساز است. این خودرو با پایه 13 هزار پوند راهی جادهها خواهد شد، و فروش آن از ماه می سال جاری در بریتانیا آغاز خواهد شد.

 تا چندی پیش ایبیزا یکی از پرفروشترینها به حساب میآمد تا اینکه جایگاه خود را به لئون بخشید خودرویی که در سطح جهانی 5.4 میلیون بار به فروش رسید. ایبیزا سه کلاس بدنهای دارد: سه در، پنج در و استیشن. اما بهتر است بدانیم که نمونه 2017 آن تنها در مدل پنج در عرضه و به فروش خواهد رسید. همانطور که نتایج فروش سالهای اخیر نشان میدهد میزان خرید و فروش مدل سه‌ در ایبیزا به طور باورنکردنی کاهش پیدا کرده است، همین امر برند سئات را مجبور به تولید خودروهای نسل جدید و بالاخص پنج در کرده است. 

کمپانی سئات همچنین اظهار کرده است که دیگر مدل استیشن ایبیزا را تولید نخواهد کرد و برای جبران خلا بازار خودرویی به نام آرونا را روانه بازار خواهد کرد. رونمایی کراس‌اوور آرونا برای سپتامبر 2017 برنامه‌ریزی شده است و به‌احتمال‌زیاد تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌گردد. تولید نسل آیندهی سئات ایبیزا علاوه بر خانه‌اش در اسپانیا، در الجزایر هم در کنار فولکس‌واگن گلف فیس‌لیفت و اشکودا اکتاویا تولید خواهد شد و در جولای 2017 به بازار عرضه می‌گردد. ایبیزا خودرویی است که فاصله‌ی محوری بیشتر (حدود ۹۵ میلی‌متر) داشته بنابراین فضای بیشتری برای سرنشینان در عقب وجود دارد. همچنین پهنای خودرو نیز ۸۷ میلی‌متر افزایش یافته که همه‌ی این موضوعات حکایت از افزایش فضای کابین دارند. نسل فعلی ایبیزا محفظه‌ی باری با گنجایش ۲۹۲ لیتری دارد اما نسل جدید جادارتر بوده و فضای ۳۵۵ لیتری دارد.

نیروبخش ایبیزای جدید پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو TSI با دو خروجی ۹۵ و ۱۱۵ اسب بخاری است. اگر خواهان قدرت بیشتری باشید پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری TSI با خروجی ۱۵۰ اسب بخاری در دسترس شماست. سئات همچنین نسل جدید ایبیزا را با پیشرانه‌ی دیزلی ۱.۶ لیتری TDI نیز عرضه می‌کند که سه قدرت متفاوت ۸۰، ۹۵ و ۱۱۵ اسب بخاری دارد؛ و در نهایت پیشرانه‌ی ۹۰ اسب بخاری سازگار با گاز طبیعی فشرده شده CNG نیز ارائه می‌شود. بسته به نوع پیشرانه می‌توان گیربکس ۵ و ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته DSG را سفارش داد. این خودرو تنها با فرم هاچ بک عرضه شده و در تریم های رفرنس، استایل،FR و XCelence ارائه می‌شود. نسخه‌ی FR اسپورت ترین مدل و XCelence نیز لوکس‌ترین مدل ایبیزا 2017 خواهند بود. از نظر ایمنی پنجمین نسل ایبیزا سیستم‌های متعددی داشته که برجسته‌ترین آن‌ها کروز کنترل تطبیقی و دستیار ترافیک هستند.

مدل پایه‌ی این خودرو دارای یک کیت امکاناتی پایه‌ای شامل یک صفحه‌ی نمایشگر ۵ اینچی برای سیستم سرگرمی و همچنین سیستم ترمز اضطراری خودکار خواهد بود. کروز کنترل تطبیقی همراه با دوربین جلو و عقب هم در کیت امکاناتی پایه در دسترس است. گفتنی است که چراغ‌های جلوی LED و چراغ‌های LED داخلی به عنوان گزینه‌ی پیش‌فرض در تیپ‌های FR و اکسلنس ارائه می‌شوند. گزینه‌های بیشتر شامل یک شارژر بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند، سیستم کارپلی  CarPlay اپل، اندروید اتو و سیستم میرورلینک (MirrorLink) خواهد بود.

 تیپ FR همچنین دارای سیستم تعلیق بهتر، اگزوز دوگانه و چهار حالت رانندگی است. از طرفی باید یادآور شویم که ایبیزای فعلی که قرار است جای خود را به ایبیزای جدید بدهد، دارای یک مدل پرچم‌دار با تمرکز خاص روی عملکرد فنی خودرو بود که آن را به عنوان مدل کوپرا (Cupra) می‌شناختند و هنوز تصمیم گرفته نشده است که آیا برای خودروی نسل پنجم ایبیزای نیز یک حالت عملکردی مانند کوپرا قرار داده شود یا خیر.

اما در بحث کابین می‌توان به صفحه لمسی ۸ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی اشاره کرد که در مدل‌های فولتر در دسترس است. این سیستم از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند. دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی کابین ایبیزا 2017 عبارت‌اند از سیستم صوتی با ۶ بلندگو و حتی شارژ بی‌سیم سفارشی.