در نمایشگاه ژنو 2017 کمپانی کیا دو محصول هیبریدی جدیدش را به نمایش گذاشت. این دو خودرو اپتیما اسپرت واگن و نیرو نام دارند. مطابق گفته‌های مدیران این کمپانی، دو خودرو جدید کارایی بیشتری دارند. با موتوتلهمراه باشید.

با وجود ظاهری زیبا، فضایی جادار و کابینی هوشمند، کیا اپتیما اسپرت واگن خود را به عنوان یک اتومبیل خانوادگی ارزشمند معرفی کرده است. درعین حال هدایت این اتومبیل نیز لذت‌بخش است. شاید هیجان‌انگیز نباشد و در برخی بازارها نیز فقط با یک پیشرانه عرضه گردد اما کاملا نرم و اقتصادی است. کیا اپتیما اسپرت واگن هیبریدی یک موتور۲ لیتری تنفس طبیعی دارد که قدرتش ۱۵۵ اسب بخار است و گشتاور ۱۸۹ نیوتن متر دارد. موتور بنزینی چهار سیلندری این خودرو دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت است و در کنار آن یک موتور الکتریکی با قدرت ۶۷ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتون‌متر قرار دارد. باتری این موتور الکتریکی از نوع لیتیوم پلیمری با توان ۱۱.۲۶ کیلووات ساعت است. حداکثر قدرت مجموع دو پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی کیا اپتیما اسپرت‌واگن ۲۰۲ اسب بخار در دور ۶ هزار و ۳۷۵ نیوتون متر گشتاور در دور ۲۳۳۰ است.

 قسمت بار از فضایی کاملا کاربردی به همراه یک کف کاذب ایجاد شده که با کنار زدن آن فضای دیگری در اختیار شماست تا چیزهایی که کمتر به آن نیاز دارید را در آنجا قرار دهید. به لطف سقف بلندتر، سرنشینان صندلی عقب از آسایش بیشتری برخوردار هستند و این فضای بیشتر برای پا نیز به چشم می‌خورد. چیدمان ارگونومیک کابین راحتی رانندگی را افزایش داده است. این موضوع در نحوه قرارگیری پدال‌ها، فرمان و دکمه‌ها به چشم می‌خورد.
در جایی که آلبرت بیرمن، مدیر سابق ام پاور بی ام دابلیو به عنوان رییس بخش مهندسی کیا و هیوندای قرار گرفته باشد، قطعا انتظار داریم سطح رانندگی اپتیما نیز قابل ملاحظه باشد. فرمان خودرو از مدل سالن اپتیما سریع‌تر است هرچند اصولا در خودروهای استیشن واگن هیجان رانندگی و حال‌وهوای اسپرتی چندان فاکتور مهمی محسوب نمی‌شود.
اگر با سرعت وارد پیچ شوید انحراف اندکی را در انتهای خودرو مشاهده می‌کنید اما توازن قابل قبولی بین راحتی و کیفیت سواری برقرار است. در سواری اپتیما اسپرت واگن بیشتر بر راحتی تاکید شده است و حتی در برخی قسمت‌های ناهموار جاده‌های کوهستانی که در مورد تست قرار گرفت نیز این راحتی و آرامش حفظ گردیده است.

جعبه دنده‌ی اسپرت واگن ۶ سرعته و اتوماتیک است. صفر تا صد این ماشین ۹.۷ ثانیه می‌باشد. این خودرو می‌تواند حداکثر با سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و به ازای هر صد کیلومتر تنها ۱.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. برای کاهش وزن خودرو و افزایش طول عمر باتری، در این خودرو سیستم تبدیل و ذخیره‌ی انرژی جنبشی ناشی از ترمز، سیستم گرمایشی پیشرفته و سیستم تهویه‌ی مطبوع برای شخص راننده در زمان نبودن سرنشین دیگر در خودرو تعبیه شده که می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد.

مدل جدید دیگری که رونمایی شده نیرو نام دارد. کراس‌اوور نیرو دارای یک پیشرانه‌ی بنزینی چهار سیلندر خطی (با سیستم سوخت‌رسانی مستقیم) ۱.۶ لیتری با تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتن بر متر می‌باشد. دامنه‌ی حرکتی نیرو با موتور الکتریکی ۵۵ کیلومتر است و به همین خاطر، میزان آلایندگی خودرو به ۳۰ گرم در هر کیلومتر می‌رسد. نیرو نیز جعبه دنده‌ی ۶ سرعته دارد که دو کلاچه است و صفر تاصد آن ۱۰.۸ ثانیه محاسبه شده. با این مدل می‌توان حداکثر با سرعت۱۷۲ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرد. علاوه بر وجود تکنولوژی جذب انرژی جنبشی ترمز برای بهبود عمر باتری، در نیرو یک سیستم بهینه‌ی کمک راننده تعبیه شده که به راننده کمک می‌کند زمان مناسب گاز و ترمز را تشخیص دهد. هم‌چنین در این خودرو سیستم پیش‌بینی کنترل انرژی وجود دارد که با استفاده از سیستم‌های ناوبری و کروز کنترل بهترین مسیر را با کمترین ترافیک به راننده پیشنهاد می‌دهد. این سیستم باعث می‌شود تا زمان مناسب شارژ مجدد باتری‌ها یا ارسال انرژی ذخیره‌شده به چرخ‌ها نیز مشخص شود.

 نیرو با توجه به بازار خودرو، جلوپنجره‌ی کرومی، با رنگ بدنه‌ی کرومی و آبی متالیک، رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی با مقاومت کم در برابر باد و چراغ‌های جلوی LED را داراست. باتری نیرو مثل اپتیما اسپورتیج واگن در زیر محفظه‌ی بار قرار گرفته و ظرفیت بار این خودرو نیم‌شاسی را به ۳۲۴ لیتر می‌رساند. فضای داخلی خودرو با رنگ‌های آبی و کرمی طراحی شده است. صفحه ‌نمایش ۷ اینچی جدید مخصوص راننده به همراه صفحه‌نمایش ۸ اینچی با سیستم ناوبری ماهواره‌ای و پشتیبانی از نرم‌افزارهای Apple CarPlay و Android Auto از دیگر امکانات داخلی خودرو محسوب می‌شوند. از دیگر امکانات نیرو سیستم‌های ایمنی ترمز اضطراری، هشدار به راننده برای توجه به جلو و سیستم حفظ خودرو در مسیر مستقیم است. سیستم کروز کنترل انطباقی، سیستم مشاهده‌ی نقاط کور خودرو و سیستم هشدار ترافیک در پشت از نیز دیگر ویژگی‌های نیرو هستند. نیرو قابلیت حمل یک کاروان با وزن ۱۳۰۰ کیلوگرم را با یدک‌کش خود دارد.

 با وجود این خودروهای هیبریدی کیا همچنان می‌تواند به رقابت با سایر کمپانی‌ها ادامه دهد. صاحبان این کمپانی می‌گویند که قصد دارند در خودروهای نسل جدیدشان دامنه‌ی حرکتی آن‌ها تا سال ۲۰۲۰ را تا ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش دهد. مایکل کول که ریاست کیاموتورز در اروپا را به عهده دارد می‌گوید:« با توجه به میزان فروش خودروهای هیبریدی این کمپانی تا سال 2023 میزان فروش کل آن‌ها به ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. با توجه به اینکه بسیاری از افراد به خودروهای شاسی بلند و در عین حال کم‌صرف علاقه مند هستند، خودرو نیرو می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برایشان باشد.»

این دو محصول هیبریدی کیا قرار است طی ۶ ماه آینده در اروپا عرضه شوند.