اقسام گوناگون سقف در خودروهای روباز

سقف تاشو یکی از مشخصات دوست‌ داشتنی برخی خودروهاست که خود به تنهایی می‌تواند رانندگی را بسیار دل‌پذیرتر کند. خودروهای روباز هوای تازه را درون اتاق خودرو راه می‌دهند و طعم‌ ویژه‌ای به رانندگی می‌دهند. این روزها حدودا همه‌ی کمپانی‌های تولید کننده‌‌ی خودرو قسمتی از محصولات تولیدی‌شان را به نمونه‌های کانورتیبل یا کابریولت اختصاص داده‌اند و اغلب نرخ فروششان هم بسیار خوب است. عضوهای این گروه شامل انواع GT، رودسترها و سوپر اسپورت‌ها می‌شود. در طول دهه‌های گذشته به طور هم‌زمان با پرطرفدارتر شدن خودروهای روباز، قسمت‌های گوناگون مرتبط با این تکنولوژی هم پیشرفته‌تر گشته و کاملا به روز شد. در متن پایین ۳ نوع اصلی سقف‌های تاشو توضیح داده شده است. با موتوتل همراه باشید.

سقف پارچه‌ای

سقف‌های نرم که از جنس فلز نیستند، در آغاز به شکل دستی و به وسیله‌ی یک کلید یا اهرم بسته و باز می‌گشتند. این سقف‌ها بسیار سبک بوده و بدون این که هر گونه پیچیدگی در طراحی‌شان به کار رفته باشد، خیلی آسان بسته‌بندی شده و در بخشی از خودرو قرار داده می‌شدند. هم‌اکنون برای ساخت این قسم از سقف‌ها، یک قسمت چندلایه که دارای اقسام پارچه، چرم و عناصر مختلف است، به کار می‌برند که در برابر صوت، اجسام سخت و مایعات گوناگون بسیار مقاوم است و از نظر این موضوع، بسیار شبیه اقسام فلزی می‌باشد.

تقریبا یک دهه‌ی پیش با آغاز دوره‌ی تولید سقف‌های تاشوی فلزی، به کاربردن جنس‌های نرم و انعطاف پذیر به مرور زمان کنار گذاشته شد، ولی بعضی از کمپانی‌ها به خاطر برخی دلایل مانند داشتن وزن کم و قابلیت قرارگیری در فضاهای کوچک‌تر، هرگز از این روش دست نکشیدند. هم‌اکنون اقسام گوناگونی از سقف‌های پارچه‌ای، چه آن مدل‌های دستی و ابتدایی و چه آن مدل‌های به روز و الکترونیکی را می‌شود در بین محصولات گوناگون این کمپانی‌ها به چشم دید.

مثال‌ها: مرسدس بنز رده S و رده C کانورتیبل، فراری F۴۳۰ اسپایدر، جگوار Type F کانورتیبل

سقف فلزی

سقف‌های فلزی تاشونده کاملا شبیه اقسام ثابت می‌باشند و دقیقا مانند مدل‌های پارچه‌ای، به قسمت عقب رفته و درون صندوق بار قرار می‌گیرند. این قسم از سقف‌ها به خوبی در مقابل شرایط فیزیکی محیطی عایق‌کاری شده‌اند و در زمان بسته شدن، زیاد با سقف‌های ثابت فرق ندارند. به علاوه در مقابل ضربه‌های وارد شده محکم‌تر هستند و در مقایسه با اقسام پارچه‌ای در برابر جریان‌ هوا کم‌‌تر مقاوم هستند. شایان ذکر است که این گونه سقف‌ها دارای مشخصات منفی هم می‌باشند که بعضی از آن‌ها سنگین وزن‌تر بودن و اشغال کردن حجم بیشتر در صندوق عقب نسبت به نمونه‌های نرم و انعطاف پذیر می‌باشند.

مثال‌ها: مرسدس بنز رده SL، بی‌ام‌و Z۴ و سری ۴ کانورتیبل، فراری ۴۵۸ اسپایدر

تارگا

تارگا جایی در میان خودروهای سقف ثابت و کانورتیبل قرار گرفته و یک فایده بسیار خوب دارد: سفت و محکم بودن شاسی خودرو در این وضعیت تا حد بسیار بالایی حفظ شده و به همین علت کارکرد خودرو تغییر زیادی نمی‌کند. نحوه‌ی عمل‌کرد سقف‌های تارگا به این شکل است که کل قسمت شیشه‌ی عقب جا به جا گشته و بخش مرکزی سقف به درون صندوق عقب برده می‌شود‌. پس از آن نیز صندوق بسته شده و شیشه عقب دوباره به جای اصلی‌اش بازمی‌گردد. خودروهایی که از این تکنولوژی در ساختشان استفاده شده است، ظاهر و ویژگی‌ ویژه‌ای داشته و به طور کامل با بقیه نمونه‌ها متفاوت‌اند.

مثال‌ها: پورشه ۹۱۱، شورولت کوروت C۶ و C۷، مزدا MX-۵ میاتا RF

بدون سقف

بعضی کمپانی‌ها برای مدل‌های ویژه‌ی پیست، ساخت اندک و یا نمونه‌های ویژه‌ی خود کاملا سقف را از ساختمان خودرو حذف کرده و با اتاق بدون سقف به تولید می‌پدازند، به این گونه که هیچ‌نوع محافظی بالای سر راننده قرار داده نمی‌شود و بقیه بخش‌ها هم بر همین اساس قرار داده می‌شوند. بعضی اوقات شرایطی پیش می‌آید که این گونه خودروها حتی اجازه‌ی عبور و مرور در خیابان‌های سطح شهر را نیز ندارند و فقط می‌توانند در مکان‌های اختصاصی حضور یابند. به جز علت‌های شخصی شرکت‌ها، برداشتن سقف به طور کلی ممکن است چند علت اصلی داشته باشد: کسب ظاهر جذاب و جوان‌پسند، سبک‌تر شدن خودرو و دست‌یابی به آمار و ارقام فنی بهتر. شایان ذکر است که خودروهای این گروه به هیچ وجه برای رانندگی روزانه به درد نمی‌خورند و بیشتر وجهه‌ی نمایشی و عملکردی دارند.