کیا نیرو، یک خودروی هیبریدی متفاوت
کیا نیرو هیبریدی، مدلی که این کمپانی کرهای آن را در سال 2017 رونمایی کرده است را میتوان یکی از بهترین مدلهای این برند به حساب آورد. به گونهای که مدیر بخش طراحی محصولات در کیا توضیح میدهد این خودرو میتواند کمک شایانی به این کمپانی در راستای کاهش مصرف سوخت محصولات به میزان 25 درصد داشته باشد. با موتوتل همراه باشید.
کیا برای این خودروی خوشچهره و زیبای خود از فناوریهای بسیار جذابی استفاده کرده است. شمار زیادی از مشخصههای فنی این خودرو مانند موتور خطی 1.6 لیتری و 4 سیلندر آن که قابلیت تزریق مستقیم سوخت را دارد و همین طور موتور الکتریکی به کار گرفتهشده در آن که توانایی تامین نیرو برای چرخهای جلو را دارد، مشابه محصول loniq از کمپانی هیوندای است که قرار است به زودی راهی بازار شود. مجموعهی موتور بنزینی و الکتریکی در کنار هم میتوانند نیرویی معادل 139 اسب بخار را به همراه گشتاوری 195 پوند فوتی ایجاد کنند. علاوه بر این، کیا برای بالا بردن بیشتر موتور خودروی نیرو، مشخصههای آئرودینامیکی آن را بهبود داده و وزن آن را کاهش داده است. نیرو به مواردی مثل اسپویلر عقب، پردههای هوایی و شاترهای هوای فعال هم مجهز است که برای این خودرو ضریب درگی 0.29 را به ارمغان آوردهاند. کالیبرهای ترمز، درب عقب، کاپوت و برخی از قطعات سیستم تعلیق از آلومینیوم ساختهشدهاند. ضمن این که در صورت سفارش سیستم نویگیشن برای این خودرو، کیا نیرو قادر است به راننده، در مورد رانندگی بهتر نکاتی را گوشزد کند. این سیستم علاوه بر این به منظور بهرهگیری بهینه از موتور الکتریکی از اطلاعات توپوگرافی استفاده میکند.
بهرهگیری از چنین فناوریهایی موجب شده مصرف سوخت این خودرو مانند خودروی پریوس به 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر شهری، 4.8 لیتر در بزرگراهها و 4.7 لیتر در حالت ترکیبی برسد. اعدادی که تنها برای مدل پایهی FE اعلامشدهاند. در مدلهای نسبتا مجهزتر مانند EX و LX، مقدار مصرف سوخت به 4.6 لیتر در مصرف شهری، 5.1 لیتر در بزرگراهها و 4.8 لیتر به صورت میانگین میرسد. در مدل تیورینگ این خودرو که تصویر آن در این مقاله موجود است، تجهیزات و قدرت بیشتری موجود است اما مصرف سوخت بالاتری هم دارد. این خودرو در شهر 5.1 لیتر، در بزرگراه 5.8 لیتر و به صورت ترکیبی 4.8 لیتر مصرف سوخت دارد. کیا عنوان میکند که علت بالاتر بودن میزان مصرف سوخت در این مدل به سبب بهکارگیری آپشنها و تجهیزات بیشتر، تغییرات در آیرودینامیک و باربند متفاوتی و همین طور رینگهای بزرگتر و پهنتر 18 اینچی است که بر روی این خودرو قرار دارند و وزن آن را افزایش دادهاند.
کیا تلاش بسیاری کرده است تا خودروی نیرو بتواند به خوبی با خودروی پریوس رقابت کند، ثمرهی این تلاش به خصوص در ظاهر زیبا و نرمال این خودرو مشهود است. حتی برخی معتقدند نیرو از نظر ظاهری نسبت بر پریوس عجیب و غریب برتری دارد. با یک نگاه گذرا به نیرو میتوان آن را یک کراساوور دیگر از کیا دانست. پنجرهی عقبی خودرو، شبیه به یک نسخهی کوچکشده از سورنتو است، البته این موضوع به خودی خود بد نیست، چرا که سورنتو را میتوان یک کراساوور بزرگ جذاب و زیبا به حساب آورد. برآمدگیها بر روی کاپوت و چراغهای عبوس جلویی موجب شده این قسمت طراحی تقریبا تیزی داشته باشد. ظاهر این خودرو خاص است اما درعینحال با اولین نگاه هرگز به ذهن بیننده نمیرسد که با یک خودروی هیبریدی روبرو است، به همین علت نیرو بک رقیب جدی برای پریوس شده است.
در مورد کابین خودرو هم شرایط به همین صورت است، در کابین این خودرو خبری از دسته دندهی نسبتا قدیمی، نمایشگرهای بزرگ و پلاستیکهای سفید شفاف نیست؛ در این خودرو شاهد کابینی هستیم که پیش از این کمتر در محصولات کیا دیده شده است. این کابین پهن و کم ارتفاع است، کیفیت مواد به کار گرفتهشده در آن نیز بالا است. البته ممکن است در آن پلاستیکهای ارزان هم بهکاررفته باشد اما این موضوع زیبایی ظاهری این قسمت را به خطر نینداخته چرا که این مواد در قسمتهایی از داشبورد استفادهشدهاند که چندان به آنها دست نمیزنید. صفحهی کیلومتر خودرو با آن صفحه نمایش مصرف سوخت موجود در آن تداعیکنندهی آیندهنگری کیا است. ارتفاع صندلیهای این خودرو، در مقایسه با بسیاری از کراس اوورها، بالا است. این موضوع در کنار کم ارتفاع بودن داشبورد موجب شده راننده دید خوبی داشته باشد. از مشاهدهی فرم بدنهی نیرو هم میتوان دریافت که فضای بار خیلی زیادی برای آن در نظر گرفته شده است. این فضا در حالت معمولی 19.4 فوت مکعب است که اگر صندلیهای عقب را بخوابانیم به 54.5 فوت مکعب میرسد. نیرو بر خلاف شمار زیادی از خودروهای هیبریدی دیگر به جای جعبهدندهی CVT به یک گیربکس 7 دندهی 2 کلاچه مجهز شده است، علاوه بر این پک باتری 1.56 کیلوواتی ساعتی این خودرو در زیر صندلیهای عقب آن قرارگرفته و فضای بار را اشغال نکرده است. این مزیت به خاطر طراحی پلتفرم این خودرو باهدف ساخت یک مدل هیبریدی فراهم شده است.
کیا با طراحی این خودرو قصد داشته محصولی مجهز به فناوریهای مدرن را در یک پکیج دلپذیر و ساده عرضه کند. کیفیت سواری با این خودرو شاهد خوبی بر این مدعا است. عملکرد گیربکس این خودرو بسیار خوب و شبیه به همان چیزی است که در خودروهای معمولی شاهد آن هستیم. نیرو یک خودروی فوق سریع نیست اما میتواند در هر دو حالت دستی و اتومات عملکرد خوب و نرمی از خود به نمایش بگذارد. با توجه به این که جعبهدندهی آن دندههای واقعی و یک حالت تعویض دنده به صورت دستی دارد، بهتر بود یک نمایشگر دور موتور برای آن ارائه شود تا راننده را از مناسبترین زمان برای تعویض دنده آگاه کند.
موتور نیرو کاملا سرحال است، هرچند شتابی که این موتور برای خودرو ایجاد میکند فوقالعاده نیست اما گشتاور لحظهای موتور الکتریکی قادر است سرعت خودرو را با شتاب ثابت افزایش بدهد. پدال گاز نیرو در حالت اسپرت، پاسخگویی بهتری دارد و گیربکس دندهها را در زمان بیشتری نگهداری میکند. با این حال طراحی موتور طوری است که سر و صدای زیادی در حالت اسپرت به پا میکند، به همین خاطر ممکن است راننده ترجیح دهد این خودرو را همیشه در حالت Drive قرار دهد. علاوه بر این قرار دادن خودرو روی حالت اسپرت میتواند فرمان این خودرو را هم تحت تأثیر قرار میدهد. نیرو دارای فرمانی بسیار دلپذیر است که به صورت پیشفرض در حالت Drive قرار گرفته است. وزن فرمان خودرو خوب است و با زیادشدن سرعت به طور طبیعی سفتتر میشود. در این خودرو هم مانند شمار زیادی از سیستمهای مدرن فرمان در مواقع بسیاری از فرمان بازخوردی نمیبینیم. البته در مواردی برخی از تکانها در ستون فرمان محسوس است. با این حال این موضوع زمانی که حالت اسپرت فعال میشود متفاوت است. در این حالت فرمان به طور فراوان ای سفتتر میشود و حس و حالی مصنوعی به رانندهی خودرو میدهد. نیرو در زمینهی حرکت در پیچ ادعای زیادی دارد، با این وجود بهتر است این خودرو را زیاد در مسیرهای پر پیچ به چالش نکشید. سواری با این خودرو در مجموع خوب است و داخل کابین آن صدای خیلی کمی شنیده میشود. برآمدگیهای جاده نمیتوانند هندلینگ خودرو را تحت تأثیر قرار دهند اما میتوان آنها را در داخل کابین خودرو احساس کرد. البته ممکن است این مشکل تنها در مدل تورینگ این خودرو مشاهده شود چرا که رینگهای آن بزرگتر و سیستم تعلیقش نسبتا متفاوت است. احتمالا به خاطر برخورداری مدلهای EX، LX و FE از کالیبراسیون سیستم تعلیق متفاوت و رینگهای 16 اینچی، کیفیت سواری بالاتری را فراهم میکنند.
کیا برای مشکلات رایج و اصلی در خودروهای هیبریدی در نیروی هیبریدی خود دست به اقدامات فوقالعاده ای زده است. این خودرو از پدال گاز ناپایدار بهره میبرد. خودروهای هیبریدی در هنگام فشردن پدال از سیستمهای متفاوتی برای ترمز استفاده میکند که ترکیبی از نیروی احیاکننده و نیروی مکانیکی است. در مقایسه با مدلهای معمولی پاسخ پدال گاز در این حالت میتواند کمی متفاوت باشد و تشخیص مقدار مورد نیاز برای فشار را برای راننده دشوار کند. البته چنین مشکلاتی در کیا نیروی هیبریدی به هیچوجه وجود ندارد. هرچند در این خودرو میزان بازخورد کم است اما پدال مقاومت خوبی دارد و همیشه ثابت است. ممکن است برخی افراد پدال ترمز سفت تری را دوست داشته باشند اما بیشک بسیاری از افراد با پدال نیرو راحت خواهند بود. همانند خود خودروی نیرو، قیمت آن هم خوشایند است. با این که کیا هنوز قیمت رسمی این خودرو را اعلام نکرده اما خبرها حاکی از قیمت 24 هزار دلاری برای آن است. یعنی رقمی کمتر از اصلیترین رقیب آن، پریوس که 25 هزار دلار قیمت دارد. احتمالا قیمت نسخهی تورینگ نیرو به 32 هزار دلار میرسد. این خودرو از ماه ژانویه قابل خریداری است اما اگر کمی صبور باشید میتوانید تا پایان سال 2017 منتظر نسخهی پلاگین هیبریدی آن بمانید. در مجموع کیا نیرو را میتوان یک خودروی بسیار خوب ارزیابی کرد، با این که این خودرو بینظیر نیست اما واقعا خوب است. اکثر رانندگان میتوانند با کیفیت سواری آن راضی شوند، ضمن این که هندلینگ بسیار مناسبی هم دارد و ظاهر آن به هیچوجه شبیه سایر خودروهای هیبریدی نیست. نیرو در کلاس خودروهای کراساوور رقیبان متعددی دارد اما مصرف سوخت کم نظیر آن را میتوان یک مزیت بزرگ برای آن در مقایسه با سایر رقیبانش دانست. هرچند در حال حاضر کراس اوورها و مدلهای هیبریدی اسپرتتر در بازار حاضر هستند که از ظاهری جذابتر و راحتی بیشتری در مقایسه با نیرو برخوردارند اما همچنان نیرو را میتوان به عنوان یک انتخاب عالی برای خریداران در نظر گرفت، چرا که این خودرو به اندازهی کافی قوی است و درعینحال مصرف سوخت بسیار خوبی دارد. این موارد در مجموع یک برگ برندهی بزرگ برای کیا نیرو هیبریدی فراهم کردهاند.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.