سایپا کوییک در مقابل رنو کویید

با این که چندین هفته از رونمایی محصول جدید سایپا با نام کوییک گذشته است اما در این مدت حتی یک تصویر باکیفیت بالا هم از نمای داخلی این خودروی پر حاشیه توسط شرکت سازنده‌اش، سایپا منتشر نشده است. با موتوتل همراه باشید.

البته این نحوه‌ی دادن اطلاعات که ضد و نقیض قطره‌چکانی است برای شرکت‌ها‌ی خودروساز داخلی، رویه‌ی جدیدی نیست و قبلا بارها اتفاق افتاده است. از این رو خبرنگاران که می‌توانند این موضوع را از قبل پیش‌بینی کنند به سراغ منابع آگاه می‌روند تا بتوانند اسرار فاش نشده و پشت پرده‌ی این صنعت را به دست آوردند.در مورد این محصول جدید اولین نکته‌ی حاشیه‌ساز، نام‌گذاری آن بود. نام کوییک برای این خودرو در حالی انتخاب شد که سایپا در سال‌ها‌ی اخیر رویه‌ی نام‌گذاری با کدهای فنی 3 رقمی را در پیش گرفته بود و یا نهایتا نام‌هایی نظیر ساینا و تیبا بر محصولات خود می‌نهاد. از طرف دیگر در موارد مشابه شاهد این بودیم که مثلا مدل‌بک خودروی تیبا، تیبا 2 نام می‌گرفت، از این رو کوییک هم می‌توانست نامی مانند ساینا 2 داشته باشد. البته سایپا برای بیان علت این نام‌گذاری، به ارائه‌ی یک فهرست 6 گانه برای اثبات ایرانی بودن این نام پرداخته است. در این فهرست عنوان شده که نام کوییک پیش از این برای روی قومی در کردستان و یا منطقه‌ای در هرمزگان وجود داشته است. از طرف دیگر ارائه‌ی این فهرست را می‌توان تنها ظاهر ماجرا دانست، چرا که این احتمال وجود دارد که سایپا از انتخاب این نام قصد داشته یک نام هم آوا و نزدیک به یکی از محصولات فوق ارزان شرکت رنو یعنی، کویید ارائه کند.
ماجرا از جایی شروع می‌شود که شرکت رنو به شرکت سایپا پیشنهاد می‌کند کویید را جایگزین پراید کند، اما ظواهر امر حاکی این است که همکاری رنو با ایدرو برای ساخت محصولات مستقل در ایران، مشخصات غیرقابل‌قبول کویید و همین طور اختلاف قیمت کویید با پراید موجب شد این پیشنهاد به طور کامل رد شود. نسخه‌ی پایه‌ی کویید یکی از ارزان‌ترین و ناامن‌ترین خودروها در جهان است. این خودرو با قیمت 4700 دلاری خود می‌توانست در ایران با حدود قیمتی 20 تا 25 میلیون تومانی عرضه و جایگزینی برای پراید شود. با این حال مذاکرات بعدی نشان داد که رنو تصمیم دارد نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی این خودرو را در بازار ایران عرضه کند که قیمتی 6000 هزار دلاری خواهد داشت. این قیمت اولیه در کنار هزینه‌ها‌ی سرمایه‌گذاری، مالیات‌ها‌ی متعدد و سایر موارد هزینه زا، کویید را تبدیل به یک خودروی 30 تا 35 میلیون تومانی در بازار کشور می‌کرد؛ بنابراین مسئله‌ی جایگزینی این خودرو با پراید کاملا منتفی شد.
در این میان، احتمال تولید کویید در شرکت ایران‌خودرو هم مطرح شد. مسئله‌ی تولید این خودرو که می‌تواند برای تیبا و پراید یک رقیب محسوب شود، برای سایپا که فقط در تولید خودروهای ارزان‌قیمت بر ایران‌خودرو برتر است، چندان خوشایند نبود. بر این اساس گویی همه‌ی عوامل متحد شده‌اند تا سایپا با مجهز کردن ساینای‌ها چ‌بک یا همان خودروی کوییک، به بیش‌ترین امکانات ممکن و همین طور طراحی مجدد ظاهر آن، محصولی برای از میان برداشتن رنو کویید به بازار عرضه کند. این در حالی است که حتی فرضیه‌ی یک چنین رقابت سنگینی در فضای کسالت‌آور صنعت خودروسازی ایران، به سختی قابل تصور است. البته با در نظر گرفتن اینکه برای نسخه‌ی دستی تا اتوماتیک فول آپشن کوییک قیمت 30 تا 35 میلیون تومانی اعلام شده است و نزدیک بودن این قیمت به قیمت تمام‌شده‌ی خودروی کویید، خیلی هم بعید نیست سایپا بخواهد قبل از وارد شدن کویید به ایران، بازار را قبضه کند. به هر حال ما در این نوشتار، تمامی این فرضیات و حدس و گمان‌ها را درست در نظر می‌گیریم و به مقایسه‌ی امکانات و مشخصات دو خودروی کوییک و کویید می‌پردازیم. اگر کوییک را نسخه‌ی به‌روز شده و ارتقا یافته‌ی پراید تلقی کنیم، چندان به بیراهه نرفته‌ایم. بر این اساس، ذات این خودرو مدرن نیست. جعبه‌دنده و مجموعه‌ی موتور این خودرو این خودرو داخلی سازی شده است و قیمت آن بین 30 تا 35 میلیون تومان تخمین زده شده است.

در مقابل، رنو کویید یک خودروی کاملا جدید است. این خودرو باهدف ارزان بودن در سال‌ها‌ی اخیر به وسیله‌ی رنو مهندسی گردیده است. از جمله تلاش‌ها‌ی رنو برای ارزان‌سازی این خودرو را می‌توان در چرخ‌ها‌ی این خودرو به خوبی مشاهده کرد، به گونه‌ای که این چرخ‌ها فقط توسط 3 پیچ به توپی اتصال یافته‌اند. در بخش‌ها‌ی مختلف بدنه‌ی کویید هم تا جای ممکن، ارزان‌سازی صورت گرفته است. واقعیت این است که اگر موضوع تولید کویید در داخل کشورمان محقق می‌شد، امکان تولید شدن آن با قیمتی نزدیک به محدوده‌ی قیمتی پراید وجود داشت. با این حال، این‌طور به نظر می‌رسد که با این که سرآمدان صنعت قطعه‌سازی کشور توانایی تولید قطعات خودروهایی مانند پژو و پراید را در تیراژ‌ها‌ی میلیونی سالیانه دارند اما علاقه و تمایل خیلی زیادی برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی تولید قطعه‌ها‌ی خودروهای جدید ندارند و این یکی از موضوعاتی است که می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت کویید در کشورمان شود (البته در صورت تولید این خودرو در ایران). جدای از این مسایل، کویید و کوییک از نظر ایمنی، دارای ویژگی بارزی نیستند. محصول سایپا از نظر ایمنی توسعه‌ی چندانی نیافته است و بر روی آن شاهد همان بدنه‌ی خودروی تیبا هستیم که استحکام آن کمی از پراید بیشتر است.

از سوی دیگر کویید هم خودرویی با صفر و یک ستاره ایمنی است که احتمال می‌رود نسخه‌ی گران‌قیمت‌تر آن بتواند در آزمون تصادف آمریکای لاتین، دو ستاره‌ی ایمنی را به دست آورد. البته در حال حاضر هیچ اطلاعات قابل‌اتکایی در مورد این مدل به دست نرسیده است.

مشخصات فنی

سایپا کوییک به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر مجهز است که قدرتی 87 اسب بخاری تولید می‌کند که واضح است موتور خیلی مدرنی نیست. در مقابل کویید که برای بازار فقیر هندوستان طراحی شده است از یک موتور 0.8 لیتری 3 سیلندر استفاده می‌کند. حجم پیشرانه‌ی محصول رنو، تقریبا نصف کوییک است که البته قرار است نسخه‌ی قدرتمند‌تر آن به موتور 1 لیتری مجهز باشد. به هر حال این اعداد نشان می‌دهد کویید با صرف‌نظر از مصرف سوخت، هیچ تمایزی نسبت به کوییک ندارد. ضمن این که با توجه به جاده‌ها‌ی کوهستانی موجود در کشور، برخورداری کوییک از 87 اسب بخار قدرت، به عنوان یک برتری بزرگ در برابر قدرت 60 اسب بخاری کویید به حساب می‌آید. این اختلاف در مورد گیربکس هم دیده می‌شود. سایپا قصد دارد با ایجاد همکاری با شرکت پانچ بلژیک، برای نسخه‌ی اتوماتیک این خودرو از گیربکس CVT ارائه کند. این در حالی است که باز هم رنو باهدف ارزان‌تر شدن کویید، قصد استفاده از یک جعبه‌دنده‌ی نیمه اتوماتیک AMT را دارد که حرف زیادی از نظر تکنولوژی در میان سایر گیربکس‌ها ندارد و حتی قادر نیست با گیربکس‌ها‌ی CVT به رقابت بپردازد.