آپشنهای دوست داشتنی در اتومبیلهای شاسی بلند
اتومبیلهای شاسی بلند در گذشته و در ابتدای حضورشان در صنعت خودروسازی بیشتر از همه نقش مکملی در کنار دستگاههایی مثل تراکتور را ایفا میکردند تا با سرعتی بیشتر از آنها بتوانند از مسیرهای صعبالعبور موجود در بیراههها بگذرند و راننده و سرنشینان را به مقصد برسانند. رفته رفته اتومبیلهای شاسی بلند به خاطر ظاهر و تواناییهایشان طرفداران بیشتری پیدا کردند تا این که جیپ گرند واگونیر در سال 1962 میلادی با عنوان نخستین اتومبیل شاسی بلند لوکس روانهی بازار شد و پس از آن امکاناتی مانند امکانات رفاهی مختلف و سیستمهای زیادی برای آسایش و راحتی سرنشینان توسط سازندگان این اتومبیلها به آنها افزوده شد. اکنون قادر هستیم که بسیاری از سیستمها و فناوریهای مدرن و متنوع را که همهی آنها برای رفاه و راحتی سرنشینان این نوع اتومبیلها در داخل یا حتی خارج از کابین آنها و نیز قابلیتهای حرکتی فراهم شده است، نظارهگر باشیم. در ادامه قصد داریم شش تکنولوژی ویژهی این اتومبیلها را که برخی از مدرنترین دستاوردهای مهندسین خودروسازی و برخی دیگر از سیستمهای کلاسیک بیراهه نوردی که در گذشته آپشنی خاص برای این خودروها محسوب میشدند، به شما خوانندگان معرفی کنیم. با موتوتلهمراه باشید.
قابلیت شناوری
از لذتهای بیراهه نوردی میتوان به عبور کردن از مسیرهای آبی مثل رودخانهها و آبراههها اشاره کرد. این آپشن امروزه به یکی از موارد تبلیغاتیای تبدیل شده است که شرکتهای سازندهی این نوع اتومبیلها به شدت بر روی آن مانور میدهند و ادعای شناوری بیشتر اتومبیل خود در مقایسه با محصولات دیگر شرکتها را میکنند. برای این ویژگی لازم است که اتومبیل شاسی بلند عایق باشد و آب بندی بسیار خوبی در بخشهای پیشرانه داشته باشد تا بتواند در عمقهای زیاد آب هم به عنوان مثال از رودخانه عبور کند. تویوتا لندکروز، بنز جی کلاس، و رنجروور اسپرت از جمله اتومبیلهای شاسیبلندی هستند که بیشترین میزان شناوری در آب را دارند.
قفل دیفرانسیل
از مهمترین و از طرفی کاربردیترین آپشنهای موجود در اتومبیلهای شاسی بلند میتوان به قفل دیفرانسیل اشاره کرد که بر روی تقریباً همهی اتومبیلهای شاسی بلند وجود دارد یا قابل سفارش است. سیستم دیفرانسیل این اتومبیلها به گونهای فعالیت میکند که دو چرخ واقع شده در یک محور در عین حال که با هم رابطهای فیزیکی دارند به صورت جدا و مستقل از هم کار میکنند تا اتومبیل شاسی بلند برای عبور کردن از پیچ مسیرهای دشوار با مشکلی روبهرو نشود ولی همین سیستم حیاتی سبب میشود که وقتی اتومبیل در شرایط سختی قرار میگیرد چرخی که در پایه سستتری قرار میگیرد نیروی بیشتری دریافت کند که این خود باعث زمینگیر شدن اتومبیل میشود اما وجود آپشنی به نام قفل دیفرانسیل کمک میکند تا نیرو به نسبتهای خاصی که با توجه به نوع قفل دیفرانسیل متغیر است، بین هر دو چرخ قسمت شود تا در شرایطی این چنینی، اتومبیل با کمک چرخی که در پایه محکمتری واقع شده است به حرکت خود ادامه دهد و خود را از این شرایط بیرون آورد.
کمک دوبل
از جمله لازمههای بیراهه نوردی با کمترین آسیب به اتومبیل میتوان به سیستم تعلیق کارآمد و پرتوان اشاره کرد که علاوه بر این موجب بالاترین سطح راحتی سرنشینان و از طرف دیگری بیشترین قابلیتهای حرکتی اتومبیل هم میشود. در گذشته هم بعضی از اتومبیلها دارای کمک فنرهای دوبل و دوگانه در محورهای خود برای سفارش مشتریان آن اتومبیلها بودند که اکنون این تکنولوژی رو خودروهایی مانند بنز G500-4x4 قابل مشاهده است.
تقسیم نیرو
با معرفی و به کارگیری سیستمی به نام wd 4 از نوع فول تایم نخستین اقدام در رابطه با قسمت کردن نیرو بین محورهای جلو و عقب اتومبیل شکل گرفت. پایداری اتومبیل با این کار در مسیرهای لغزنده افزایش مییابد و از طرفی دیگر قابلیت اتومبیل در عبور از بیراهههای گوناگون هم بهبود پیدا خواهد کرد. هماکنون سیستم تقسیم نیرو بین چرخهای اتومبیل در خودروهای شاسی بلند لوکس و اصیل از آپشنهای معمولی به حساب میآید و در عین حال از جمله یکی از مهمترین ویژگیهای این نوع اتومبیلها نیز میباشد.
پله ورودی به اتاق
برای اولین بار طرحهایی مانند پلههای متحرک برای ورود به اتاق را در واگنهای مترو پیاده و عملی شد تا خطر گیر کردن پای مسافر بین واگن و زمین کاهش یابد و به حداقل برسد ولی اکنون شاهد حضور این سیستم بر روی اتومبیلی مثل کادیلاک اسکالید هستیم و پیشبینی میشود که این آپشن هم به زودی در میان سایر شرکتهای تولیدکنندهی این نوع اتومبیلها رایج شود. پله ورودی به اتاق در این اتومبیل این گونه عمل میکند که با ایستادن اتومبیل و لمس در ورودی، رکابی برای سوار شدن به اتومبیل از زیر اتومبیل بیرون میآید و پس از ایجاد این سهولت در سوار شدن سرنشین دوباره به جای خود باز میگردد. این آپشن حتی توسط برخی از کارگاههای تقویت و آمادهسازی اتومبیلها قابل پیاده کردن بر روی اتومبیل مورد نظر مشتری است.
تکنولوژی صعود و پایین آمدن از تپه
از جمله پیشروترین سیستمهایی که در اتومبیلهای ساخته شده برای بیراهه نوردی یا شاسی بلندها میتوان مشاهده کرد، سیستم کمک به راننده برای صعود کردن و فرود آمدن از سراشیبیهای تند میباشد. در سیستم صعودی که در واقع سیستمی کاملتر و پیشرفتهتر از Auto Hold است، با درگیری سریع ترمزها، امکان عقب رفتن خودرو در شروع حرکت به صفر میرسد و ولی سیستم فرود آمدن اتومبیل شاسی بلندسیستمی به مراتب پیچیدهتر و مهمتر است. راننده در این سیستم فقط با در دست داشتن فرمان، مسیر را مشخص میکند و خود سیستم وظیفههای مانند گاز و ترمز را در اختیار میگیرد تا در عملکرد سیستم بهبود دیده شود. البته این سیستم با خواست راننده فعال میشود و با استفاده از سنسورهای خود اتومبیل را به صورتی پیش میبرد که با بهکارگیری کمترین سرعت اتومبیل امکان سر خوردن و لغزش آن به صفر برسد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.