"پرفروشترین خودروهای ایرانی در سال ۹۵"
بهتر دیدیم در سال جدید و در مقالهای, به روند تولیدات داخلی بپردازیم و میزان فروش خودروهای داخلی را بررسی کنیم. با موتوتلهمراه باشید.
سالی که گذشت ایرانیان بسیاری خودروی داخلی خریداری کردند و میتوان آن را سالی پر خیر وبرکت برای شرکتهای نام آشنای ایرانی دانست. به طور کلی در ده ماه ابتدای سال بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در شرکتهای داخلی تولید شد که نسبت به سال گذشته خود، یعنی سال ۹۴، رشد ۴۱ درصدی را به همراه داشته است.
خودروی پراید امسال هم مانند سالهای پیش در رده نخست پرفروشترین خودروی بازار ایران شناخته شد. خودرویی که هم از حیث تیراژ تولید و هم از حیث بازار ارزشی رتبه اول را دارد خودروی پراید میباشد و مثل همیشه بخش اعظم بازار خودروی ایران را در دست گرفته است. این خودرو با تولید ۲۱۷.۹۹۴ دستگاه در مرتبه نخست جای گرفته است. این رقم تولید در کشور نشان میدهد که ایرانیان علیرغم نارضایتی همچنان مایل به خرید این نوع خودرو میباشند. این خودرو سبک وزن همچنان یکی از انتخابهای خانوادههای کم درآمد به حساب میآید. البته در کنار تمام بدیهایی که برای این خودرو نام میبرند مزیتهایی را نیز باید شمرد و آن قابلیت نقدشوندگی آن در کمترین زمان ممکن در بازار است، مزیتی که شاید دیگر خودروها فاقد آن باشند. تمامی فرمهای پراید تنها با یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی عرضه میشوند.
در این میان پژو ۲۰۶ با تولید ۱۲۸.۶۴۲ دستگاه در جایگاه نائب قهرمانی قرار گرفت. با اینکه پژو ۲۰۶ طی سالهای متمادی یکی از گزینههای برتر ایرانیان به حساب میآمد اما هنوز هم جایگاه خود را از دست نداده، علیرغم واردات خودروهای جمع و جور چینی هنوز هم تمام کسانی که قصد خرید یک خودرو جمع و جور را دارند به ۲۰۶ فکر میکنند. اغراق نکردهایم اگر بگوییم که این خودرو هیچگاه جایگاه خود را در میان ایرانیان از دست نخواهد داد و همواره ظاهر دوست داشتنی آن را میتوان با نمونههای وارداتی مقایسه کرد. در حال حاضر، پژو ۲۰۶ در فرمهای سدان و هاچبک و با دو پیشرانه ۱.۴ و ۱.۶ لیتری عرضه میشود.
پژو ۴۰۵ نیز همچنان با تولید ۱۲۳.۴۶۸ دستگاه جزو پرفروشترینها به حساب میآید و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. این شیر پیر کماکان در بین انتخاب ایرانیان جا دارد و یکی از موفقترین خودروهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل بهعنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، پژو ۴۰۵ است. پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX و بهطور محدود GLi به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایران به شمار میرود. البته این خودرو نقصهایی نیز دارد و آن هم صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهاست. درصورتیکه در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است تا گلگیرها و درها دارای انحنا، هم در جهت افقی و هم عمودی باشند؛ یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریضتر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایین در باید انحنای قابلتوجهی وجود داشته باشد و اینگونه باعث میشود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی بهشکل تخممرغ درآیند و علت آن امنیت بیشتر درهنگام تصادف است. درواقع، با این کار نیروی واردشده در کل نواحی پخش میشود و از آسیب بیشتر جلوگیری میشود. هماکنون، پژو ۴۰۵ با سه پیشرانه متفاوت عرضه میشود که دو تا از آنها بنزینی بوده و آن دیگری هم دوگانهسوز است.
و اما پژو پارس یا همان پرشیا ی خودمان با تولید ۹۹.۷۷۸ دستگاه در جایگاه چهارم قرار دارد. پژو پارس تنها نسخه فیسلیفتی از پژو ۴۰۵ محسوب میشود، اما همین فیسلیفت موفق توانسته است چهره زیباتر و پرستیژ بالاتری را برای این گزینه سالخورده به ارمغان آورد. با تکیه بر همین جذابیت و گیرایی ظاهری، این خودرو سالهای بسیاری توانست خود را بهعنوان نسخهای لوکس و تجملی در بازار تشنه و کم تنوع کشورمان مطرح نماید و شهرتی فراتر از آنچه هست را برای خود رقم زند.
و در نهایت نیز تیبا با فروش ۹۰.۰۰۶ دستگاه قرار دارد. در همان ابتدای تولید این خودرو خبرهایی به گوش میرسید که این خودرو جای پراید را در ایران پر خواهد کرد و تولید پراید به طور کلی متوقف خواهد شد، اما با این همه هر دو خودرو به طور مستقل به حضور خود در بازار ایران ادامه میدهند. با ارتقاء کیفیت این خودرو و اصلاح نمای ظاهری آن، میتوان به آینده بهتری برای این خودرو در بازار داخلیمان امیدوار بود. تیبا در فرمهای گوناگونی اعم از سدان و هاچبک به تولید میرسد و در حال حاضر با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری به بازار کشورمان عرضه میشود. توان خروجی این پیشرانه معادل ۸۷ اسب بخار و گشتاور آن برابر با ۱۲۸ نیوتن-متر است.
بررسی سهم بازار خودروها بر اساس تیراژ تولید با غیبت بزرگ خودروهای وارداتی مواجه است که دلیل آن سهم ۸۶ درصدی تولیدکنندگان داخلی و سهم بسیار ناچیز (۴.۴ درصدی) وارداتیها در بازار خودروی ایران است. با وجود غیبت واردکنندگان و تولیدکنندگان بخش خصوصی در سهم بازار تیراژی خودرو، یکی از خودروهای وارداتی توانسته است به جدول سهم بازار بر اساس ارزش، راه پیدا کند. بهطوری که بعد از پراید، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو پارس، خانوادهی رنو، سمند و تیبا و سانتافه توانسته است بیشترین سهم بازار را از لحاظ ارزشی از آن خود کند. بعد از سانتافه، بیشترین سهم ارزشی بازار متعلق به برلیانس و تندر ۹۰ است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.