"در سال 2050 میلادی از اتومبیلها چه انتظاراتی خواهیم داشت؟"
اصطلاحات فنی و لغات جدیدی در دنیای خودروسازی شکل گرفتهاند و یا درحال شکل گیری هستند که این امر خبر از این مسئله دارد که صنعت تولید اتومبیل در حال ورود به دنیایی جدید و عرصهای دیگر از حرکت و مصرف سوخت یا انرژی میباشد. از این میان میتوان به خودران ها، خودروهای برقی و خودروهای مبتنی بر ارتباطات اشاره کرد که خبر از تجربهای متفاوت از رانندگی را در آیندهای نه چندان دور میدهند. همهی این تغییرات تا سال 2020 میلادی به وقوع خواهد پیوست همان طور که بخشی از آنها همین الان هم جامهی عمل به خود پوشاندهاند و اجرایی شدهاند. اما مسئلهی مورد بحث ما این است که اتومبیلهای فوق پیشرفتهی سال 2050 میلادی چه طراحی و ساختاری خواهند داشت و انتظارات مشتریها در این مورد چه خواهد بود. طبق گزارشات و تحقیقات مختلف رانندگی با نشستن پشت فرمان برای اکثر صاحبان خودروها خوشایند نیست و آنها دوست ندارند این کار را در آینده هم به صورت همیشگی انجام دهند. این که اتومبیلها دستگاههایی بسیار انعطاف پذیر میباشند بر کسی پوشیده نیست و پیش از این که در مورد ساختار خودروها و مهندسی آنها فکر کنیم باید ببینیم تمایلات صاحبان خودروهای آینده چه خواهد بود؟ این امر آگاهی از چگونگی خواستهی مردم در کنار این که در آینده حمل و نقل چه سیستمی خواهد داشت و نیز چه تکنولوژیهایی در آن زمان ظهور میکنند، میتوانند به کمک طراحان شرکتهای خودروسازی مختلف بیایند. فناوریهای در دسترس اما مهمترین بخشی است که صنعت خودروسازی در آینده را تحت تاثیر خود قرار میدهد. با موتوتلهمراه باشید.
حذف فرمان
اولین و امکانپذیرترین تغییری که ممکن است در آینده در خودروها ببینیم حذف شدن فرمان اتومبیل از بخش داشبورد خودرو میباشد. خودروهای بدون فرمان دیگر تنها بخشی از یک فیلم علمی تخیلی نخواهند بود و حتی هماکنون نیز بعضی از شرکتهای بزرگ خودروسازی در مدلهای کانسپت خود اتومبیلهای بدون فرمانی را طراحی نمودهاند. این کار این شرکتها علاوه بر این که یک خودنمایی و قدرتنماییای فنی باشد میتواند به عنوان پاسخی به یکی از نظرسنجیهای روانشناسی که در اتحادیه اروپا انجام شده است نیز عمل کند. در یکی از این نظرسنجیها اکثر نوجوانان زیر پانزده سال دوست دارند که خودروهایی بدون فرمان را در آینده برانند. این افراد همانهایی خواهند بود که در سال 2050 میلادی اتومبیلهای آینده را خریداری میکنند پس چه بهتر که شرکتهای اتومبیلسازی بتوانند خواستهی مشتریان آیندهی خود را بر آورده کنند.
تحول بنیادی در ایمنی
ایمنی خودرو در حمل و نقل یکی از مهمترین و ابتداییترین مسائلی است که در صنعت اتومبیلسازی وجود دارد که در تعداد زیادی از کشورها هم یک معضل در جادهها محسوب میشود. در سال 2050 میلادی به طور قطع لازم است که این مسئلهی تصادفات داخل و خارج شهری حل و فصل شود و ایمنی خودروها افزایش محسوسی یابد. با عوض کردن سیستم و چگونگی حمل و نقل میتوان این موضوع را در صورتهای دیگری نیز دید. خودروسازان و متخصصان زمانی میتوانند این ادعا را داشته باشند که صنعت خودروسازی پیشرفت کرده است که ایمنی تنها مورد رشد کرده در طراحی و ساخت خودروها نباشد. تعداد کشتههای جادهای هر ساله در سراسر جهان عددی نزدیک به ۱.۲ میلیون میباشد که میزان بسیار بالایی است پس میتوان پیشبینی کرد که قسمتی از توجه شرکتهای خودروسازی برای تولید خودروهای آینده به افزایش ایمنی و کاهش خطر تصادفات معطوف خواهد شد. مواردی مانند ایمنی، سهولت در استفاده، پاک بودن و لذتبخش بودن تجربهی رانندگی از جمله مسائلی هستند که ممکن است در ابتدا بسیار ساده جلوه کنند اما در عمل فرآیندهای بسیار پیچیدهای را برای به واقعیت پیوستن و اجرایی شدن طی میکنند. هماکنون بیش از یک میلیارد اتومبیل در جادههای سراسر جهان وجود دارد که حدس میزنیم این عدد در سال 2050 میلادی به سه میلیارد نزدیک شود که افزایش بسیار محسوسی خواهد بود.
خودرانها
پیشبینی میشود که در سال 2050 میلادی اکثر اتومبیلها از سامانهای هوشمند برای هدایت خود استفاده کنند و حتی اکنون هم اتومبیلهایی به صورت کانسپت رونمایی شدهاند که این ویژگی را دارند و ممکن است در سالهای آینده به خط تولید هم برسند. سامانههایی که هدایت اتومبیل را به صورت نیمه خودکار در اختیار میگیرند امروزه هم وجود خارجی دارند و انواعی مثل سوپر کروز کنترل جنرال موتورز و کمک راننده ترافیک بی ام دابلیو تنها مثالهایی اولیه از این سیستمها به شمار میآیند که نقش راننده را در هدایت اتومبیل کاهش میدهند و درنتیجه میزان احتمال خطای انسانی هم کاهش پیدا خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند این گونه که جوامع و افراد حاضر در این جوامع پیشرفته پیش میروند در آینده افراد باید وقت خود را به کارهای مهمتر از رانندگی اختصاص دهند و حتی در حالی که اتومبیل خود را بر روی مسیری ازپیش تعیین شده میراند به کارهای خود مشغول باشند. بر خلاف تصور همگان موضوع خودرانها از فیلمهای علمی تخیلی نشات نمیگیرد بلکه سرچشمهای در صنعت هوانوردی دارد و با تجربهای موفق که در آن بخش داشته است به شکلی دیگر و با اعمال تغییراتی به صنعت خودروسازی نیز وارد شده است.
خودروهای پاک
هر چه زمان میگذرد کلان شهرها آلوده و آلودهتر میشوند و این مسئله یکی از موضوعات مهم زیست محیطی برای کلان شهرها و نیز خودروسازان و خودروهای آینده نیز محسوب میشود. یکی از راه حلهایی که برای این مشکل در نظر گرفته شده مسئلهی خودروهای برقی است که در یکی دو سال اخیر توجهات بسیاری را معطوف خود کرده و با پیشرفتی که این نوع خودروها در طراحی داشتهاند انتظار گسترش حضور آنها در جادهها هم بیش از پیش میرود. پیشبینی میشود که در آیندهای نزدیک موانعی که در حال حاضر بر سر راه تولید انبوه خودروهای برقی وجود دارد به سرعت کاهش پیدا کنند و در سال 2050 میلادی اکثر اتومبیلها از نوع برقی باشد. البته حتی برای تامین برق این نوع اتومبیلها هم باید استفاده از سوختهای فسیلی کنار گذاشته شود تا بتوان ادعا کرد که میزان آلایندگی این اتومبیلها صفر است. روشهای جدیدی که برای تامین انرژی پیشنهاد میشوند در آینده به طور قطعی تحولات بسیار زیادی را به وجود خواهند آورد. حتی این امکان نیز وجود دارد که برخی از سوختهای پاک همچنان کشف نشده باشند و با در نظر گرفتن سالهایی که تا سال 2050 میلادی وجود دارد این انتظار میرود که فناوری در این بخش رشدی قابل توجه و زیاد داشته باشد.
حملونقل عمومی و شهری
پیشرفتی که در اتومبیلهای شخصی رخ میدهد امری است که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی طبیعتاً اتفاق میافتد پس میتوان این پیشرفت را در بخش حملونقل عمومی هم انتظار داشت. اتوبوسها و ونهای نسل جدید میتوانند با مصرف حداقل انرژی افراد زیادی را در سیستم حمل و نقل به مقصد برسانند و این نشان از رشد چشمگیر و هیجانانگیز در این حوزه میباشد. طرحهایی که درقسمت حمل و نقل ریلی و الکترومغناطیسی ارائه شده است هم خود علت دیگری برای این مسئله میباشد که در سال 2050 میلادی این پیشرفت به نهایت خود خواهد رسید. در کنار حمل و نقل عمومی، اتومبیلها و ظهور روباتهایی که بهصورت خودکار وظیفهی جابهجایی مسافران را انجام میدهند هم پیشبینی میشود و شرکتهای حمل و نقل امروزی در جست و جوی چنین طرحهایی هم میباشند. این روباتها شبیه مدلهای GM EN-V خواهند بود که با اندازههای کوچک خود توانایی بالایی در حمل مسافران خواهند داشت. خودران بودن این خودروهای روباتی سبب میشود که آنها بتوانند سوخت مصرفی خودشان را مدیریت و کنترل کنند و در صورت نیاز به صورت خودکار به ایستگاههای شارژ انرژی خود مراجعه کرده و پس از پرشدن باتریها باز به مردم خدمت کنند. در بخش حمل و نقل خودران، هماکنون بهصورت آزمایشی اتوبوسهای کوچکی در حال تست شدن هستند تا شرایط برای ورود به عرصهی خودرانها و حمل و نقل عمومی بیش از پیش فراهم شود.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.