"۵۰ خودرو که توانستند جهان را تغییر دهند (بخش اول)"
هیچ وسیلهای همانند خودرو موفق به تغییر دادن جهان نشده است. خودرو وسیلهای بسیار فراتر از یک عامل برای فراهم کردن راحتی و رفاه بشر است. در این متن میخواهیم با خودروهایی که بیشتر از سایرین در دگرگون کردن دنیا نقش داشتهاند، آشنا شویم. با موتوتلهمراه باشید.
۱۳۰ سال مدت زمان مدیدی است. این عدد مربوط به نخستین سال پا گرفتن صنعت خودروسازی تا به امروز است و مسلما در طول این مدت، نقاط عطف بسیاری باعث پیشرفت هر چه بیشتر این صنعت شدهاند. هزاران هزار نوع خودرو در طول این دههها ساخته و عرضه شدهاند، ولی فقط تعداد کمی از آنها سبب به وجود آمدن یک تغییر موثر گشتهاند. این محصولات به علت پرفروش بودن و پذیرفته شدنشان توسط خریداران و همچنین به علت داشتن ویژگیهای خاص مهندسی، بیشترین اثر را در دگرگون کردن دنیا داشتهاند.
همگی این پیشرفتها روی هم تاکنون سبب رقم خوردن دستاوردهای فعلی در زمینهی خودرو شدهاند و نتیجهی تلاشهای مهندسان خبره در خودروهای به روز کنونی متجلی است. در این متن تلاش بر این است که ضمن مرور کردن تاثیرگذارترین نقاط عطف صنعت خودرو، با خودروهایی که بیش از سایرین سبب ایجاد تغییرات گشتهاند، آشنا شویم.
Benz Patent MotorWagen - ۱۸۸۶
در آغاز شکلگیری صنعت خودرو، عدهی زیادی در مناطق مختلف جهان در تلاش برای ساخت یک کالسکه قابل راندن بدون حضور اسب بودند. اگر چه ممکن است این که دقیقا بگوییم چه کسی اولین بار توانست این کار را انجام دهد، سخت باشد ولی نظر عموم بر این است که کارل بنز اولین کسی است که توانست یک خودرو با پیشرانهی سوخت داخلی در سال ۱۸۸۶ بسازد و اسم بنز پتنت موتور واگن را بر آن بنهد.
این خودرو با دارا بودن یک موتور تک سیلندر و ۳ چرخ میتوانست دو نفر مسافر را حمل کند. در همان سال ۱۸۸۶، یک فرد آلمانی دیگر به اسم گوتلیب دایملر، توانست پیشرانه سوخت داخلیاش را بر روی یک کالسکهی Wilhelm Wafter قرار داده و نخستین خودروی ۴ چرخ جهان را بسازد.
Duryea Motor Wagon - ۱۸۹۴
با این که فقط ۱۵ عدد از این محصول تولید شد، دوریی موتور واگن نخستین خودرویی بود که به صورت تجاری در کشور آمریکا به فروش رفت. این محصول با دارا بودن یک موتور تک سیلندر بنزینی با قدرت فقط ۴ اسب بخار نخستین خودرویی بود که در کشور امریکا در سال ۱۸۹۶ در یک رقابت سرعت برگزار شده میان خودروهای مختلف، برنده شد.
Oldsmobile Curved Dash - ۱۹۰۱
این محصول، نخستین خودرو با تولید انبوه در تاریخ جهان میباشد. طی سالیان متمادی، این محصول بهترین خودروی بازار بود تا این که در پایان دههی ۱۹۱۰، خودروی فورد مدل T این مقام را از چنگش در آورد.
اولدزمبیل کرود دش با دارا بودن یک موتور تک سیلندر قرار داده شده در قسمت میانی خودرو و یک جعبهدنده با ۲ دندهی جلو، میتوانست ۵ اسب بخار قدرت تولید کند.
Rolls- Royce Silver Ghost, ۱۹۰۷
حقیقتا میشود گفت که این خودرو شروع کنندهی دورهی مسلط شدن خودرو بر جابهجاییهای مسافت طولانی است. در اصل این خودرو این لیاقت را دارد که به عنوان مهمترین خودروی تاریخ لقب بگیرد، زیرا نمیتوان دنیا را پیش از این که به دنیا بیاید، متحول کنید. محصول تولید شده توسط بنز، به هیچ وجه برای سفرهای طولانی مدت مناسب نبود زیرا برای مثال حتی مکانی برای جاسازی باک بنزین برایش قرار داده نشده بود بنابراین احتمال بنزین تمام کردن در طول راه صد درصد بود.
ولی میتوان گفت که سیگوریت در واقع نخستین خودرویی بود که میشد کاملا به آن اعتماد کرد. به منظور ثابت کردن این مسئلهی قابل اعتماد بودن، رولزرویس یکی از خودروهایش را ۲۷ بار به طور متوالی در مسیر میان گلاسکو و لندن فرستاد تا از آن مطمئن شود و این محصول بعد از پیمودن این مسیر طولانی، فقط یک شیر سوختش دچار اندکی خرابی شد. محبوبیت و معتبر بودن رولزرویس که هماکنون یکی از سرشناسترین کمپانیهای تولید کنندهی خودرو است، از همینجا آغاز شد.
Ford Model T - ۱۹۰۸
از وقتی که ساخت خودرو آغاز شد، حدودا ۲۲ سال گذشت تا این که فورد موفق شد طعم شیرین خودرو سواری را به همهی مردم بچشاند. در سال ۱۹۰۸، فورد مدل T را به بازار عرضه کرد، یک محصول به صرفه، کارآمد و پرطرفدار که میشود آن را بهترین و موثرترین خودروی این عرصه به شمار آورد. حتی اگر استانداردهای آن زمان را هم در نظر داشته باشیم، راندن این خودرو بسیار سخت بود ولی اصلیترین چالش در چگونگی تولیدش بود: تولید انبوه یک مدل، با یک نوع رنگ و در یک خط مونتاژ.
نرخ فروش این خودرو در سال ۱۹۰۸ تقریبا ۹۰۰ دلار که حدودا معادل با بیست هزار دلار کنونی است، بود. این نرخ ارزشی به مرور زمان و اندک اندک با مشخص شدن کارآمدی روش جدید ساخت فورد کمتر گشت و موجب شد نرخ فروشش به شکل تصاعدی بالا برود. در سال ۱۹۱۰، فورد فقط توانسته بود ۱۹۰۵۰ عدد از این محصول را به فروش برساند ولی طولی نکشید که تقریبا نصف خودروهای فروخته شده در ایالات متحدهی آمریکا، از نوع خودروهای مدل T بودند. به صورتی که در سال ۱۹۱۶، فورد توانست ۵۰۱۴۶۲ عدد از این محصول را به ارزش ۳۴۵ دلار به فروش برساند و یک سال پس از آن نیز، تعداد خودورهای فروخته شده از این مدل به عدد ۷۳۵۰۲۰ خودرو رسید. در پایان نیز در سال ۱۹۲۳ ارزش این محصول به چیزی کمتر از ۳۰۰ دلار نزول پیدا کرد. به این علت که این خودرو در دوازده کشور و چهار قاره در تیراژی فوقالعاده زیاد ساخته و عرضه میشود، بیشتر از سایر خودروها توانست عموم مردم را با راندن خودرو آشنا کند. در یک نظر سنجی انجام شده در سال ۱۹۹۹، این محصول توانست به عنوان موثرترین خودروی قرن ۲۰ لقب بگیرد.
Austin Seven - ۱۹۲۲
آستین بعد از گذشت ۱۷ سال توانست تعداد سیصد هزارتا از خودروهایش را به فروش برساند. همین کافی است برای این که بتواند به راحتی در لیست قرار بگیرد. ولی علت جای گرفتن آستین ۷ در این لیست، مبدل شدنش به یک قالب مبنا بود. قالبی که مشخص کرد چطور میشود یک محصول جمع و جور و ارزان قیمت را به کمک حداقل مواد اولیه تولید کرد.
آستین با تولید این محصول موفق شد که هم عدهی زیادی از افراد برتانیایی را مالک خودرو کند هم با شروع به ساختش در کشورهای آمریکا، آلمان و ژاپن تحت لیسانس این کمپانی، به استارت خوردن تعداد زیادی از صنعتهای مربوط به خودروسازی کمک شایانی بکند.
به خاطر این گسترش ساخت بین المللی، سامانهی کنترل این محصول که دارای ۳ پدال، ۱ فرمان و ۱ ترمز دستی است، تبدیل به استاندارد جهانی خودروهای دندهدستی گشت، اگر چه آستین ۷ نخستین خودرویی نبوده که این طرح را به کار برده است.
Lancia Lambda - ۱۹۲۲
این گونه به نظر میرسد که سامانهی تعلیق مجزا و بدنهی یکدست شاسیدار عضو ابتکارات دومین نیمهی عرصهی تولید خودرو باشند ولی این برداشت نادرستی است. بر اساس شنیدهها، در زمان حرکت کردن وینچزو لانچیا از میان یک دریای خروشان در حالی که سوار بر کشتیاش بود، به او اینگونه الهام شد که برای ساخت بدنهای یک دست برای نسخهی بعدی خودرویش، لاندا، بکوشد و این گونه بود که نحوهای از ساخت خودرو را ایجاد نمود که باعث دگرگون کردن این صنعت شد. بدنهای یکدست شاسی دار، قدرتمندتر و سبک وزنتر از مدل پیشین بدنه روی شاسی میباشد که در قدیم به کار گرفته میشد. هماکنون این مدل برای ساخت عمدهی خودروها به گزینهی پیش فرض مبدل گشته است.
Ford Model A - ۱۹۲۷
تا پیش از سال ۱۹۲۷، تعدادی فراتر از ۱۴.۵ میلیون خودروی فورد مدل T عرضه شده بود ولی این خودرو کمکم داشت دل مشتریان را میزد. در آن زمان، شورولت از نظر نرخ فروش موفق شده بود از فورد پیشی بگیرد و رتبه اول فروش در ایالات متحدهی آمریکا را مال خود کند. بنابراین وقت این شده بود که فورد رکورد جدیدی ثبت کرده و باز توجه طرفداران را به خود جلب کند. و فورد با تولید مدل A که خودرویی به روزتر از همه نظر بود، موفق به جلب توجههای بسیاری شد. این محصول در ۴ رنگ متفاوت و چند مدل بدنهی مختلف عرضه میشد. دیگر باره فورد توانست محصولی بسازد که دقیقا آن چیزی بود که همهی علاقهمندان و کلکسیونرها به دنبالش بودند و قبل از این که آن دهه به پایان برسد، میلیونها خودرو از این مدل به فروش رسید.
Tatra ۷۷ - ۱۹۳۴
تاترا ۷۷ با همهی ابتکاراتی که تا چند دههی بعد هم عادی نشده بود، حقیقتا توانست به اصطلاح سریعتر از زمان حرکت کند. مشخصترین پیشرفت و وجه تفاوت این محصول با سایر رقیبان همدورهاش، آیرودینامیکش بود. در زمانی که آیرودینامیک بودن یک محصول برای هیچ کس مهم نبود، تاترا ۷۷ افتخار میکرد که ضریب آیرودینامیکش ۰.۲۱۲ بود. به منظور فهم بهتر اوج شگفت انگیز بودن این ضریب آیرودینامیک، بهتر است بدانید که ضریب آیرودینامیک خودروهای کنونی من جمله تویوتا پریوس و تسلا مدل S دقیقا ۰.۲۴ میباشد.
ولی شاهکارهای این محصول تنها به ظاهرش محدود نمیشد. این محصول مجهز به سامانه تعلیق جدا در هر ۴ قسمت، پیشرانهی ۸ سیلندر با گنجایش ۳.۴ لیتر و با قدرت ۷۵ اسب بخار میباشد که در عقب خودرو نصب شده است. همچنین دارای مخزنهای احتراق نیمکره و قطعههای سبک از جنس آلیاژ منیزیم میباشد.
Citroen Traction-Avant - ۱۹۳۴
در این سال، محصول تازهی دیگری نظر علاقهمندان را به خود جذب کرد. درست است که سیتروئن ترکشن آوانت ابتکار خاصی عرضه نکرد، ولی سردمدار ساخت خودروهای به روز بود. به زبان فرانسه، معادل ترکشن آوانت، «محور جلوی حرکت» میباشد.
به عکس تعداد اندکی از رقیبان محور جلوی امریکایی، سیتروئن از یک سامانه تعلیق مجزا برای محور جلویی بهره برد. این محصول اولین محصولی بود که دارای شاسی یکدست با ساختمان unibody بود که سر دستهی به کار بردن این شیوهی ساخت در حدودا همهی خودروهای مدرن بود.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.