"بهترین خودروهای جمع و جور شهری کداماند؟"
هنوز بخش اعظمی از بازار خودرو در دست خودروهای ساب کامپکت است و این فقط به خاطر ارزان بودنشان نیست، بلکه عوامل دیگری نظیر پوئنهایشان در مانورهای شهری، کارآمدی زیاد، قابلیت پارک شدن در فضاهای کوچک، مصرف سوخت کم و مقرون به صرفه بودن نیز در این امر تاثیر گذارند. خودروهای ساب کامپکت را میشود عضو گروهی گسترده از خودروها به شمار آورد. در این گروه، خودروهای بدون صندوق و کوچک جا دارند ولی میشود سدانها را هم از اعضای همین گروه به حساب آورد. در این قسمت بهترین خودروهای ساب کامپکت بازار در سال ۲۰۱۷ مورد بررسی قرار میگیرند. با موتوتلهمراه باشید.
قیمت پایه: ۱۶۸۳۵ دلار
همان گونه که پیش از این در بحث دربارهی نسخههای گوناگون تویوتا پاریس و پیشینهاش گفته شده، این خودرو در بازارهای گوناگون با مدلها و انواع مختلفی ارائه میگردد. یکی از مدلهای آن که تاکنون وارد ایران نشده است، مدل سدان ساب کامپکت آن میباشد. این خودرو در اصل فقط ری بج شدهی مزدا ۲ سدان است. این به آن معنا است که تویوتا پیش از این مزدا ۲ سدان را در بازار آمریکای شمالی با نماد سایون و الان با نماد تویوتا عرضه میکند. البته شایان ذکر است که به جز تغییر دادن آرم خودرو، طراحی خودرو نیز پیشرفتهتر شده است.
طرح و شکل جلوی خودرو که شامل جلو پنجرهی بزرگ و چراغهای عجیب و غریب است، مربوط به تویوتا میشود ولی هر چقدر که به بقیهی جاهای خودرو نگاه میکنید، متوجه میشوید که قسمت پشت خودرو و چراغهایش، داشبورد و کابین، هنر دست مزدا است. این نسخه دارای یک پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با قوای ۱۰۶ اسب بخار و گشتاور ۱۰۳ پوند میباشد. به همراه یک گیربکس ۶ سرعتهی دستی، میشود به شتاب ۸.۷ ثانیه نیز رسید. اندازههای این نسخه بدین شرح است: طول ۴.۳۶ متر، عرض ۱.۶۹ متر و فاصله بین دو محور ۲.۵۷ متر. این امکان وجود دارد که این خودرو در اروپا در رده کامپکت قرار داده شود ولی در بازار آمریکا ردهی دیگری خواهد داشت. شایان ذکر است که یاریس iA در بازار خودروی اروپا ارائه نمیگردد.
قیمت پایه: ۱۶۰۲۰ دلار
شورولت سونیک در ۲ شکل سدان و هاچ بک عرضه میشود. این خودرو پارسال آپدیت شد و مدل فیس لیفت جدیدش هماکنون وارد بازار شده است و به فروش میرسد. سونیک استاندارد دارای یک پیشرانهی ۱.۸ لیتری و ۴ سیلندر میباشد ولی میشود از یک پیشرانهی توربوشارژر ۱.۴ لیتری هم استفاده کرد. نیروی پیشرانهی توربوشارژر ۱۳۸ اسب بخار بوده و گشتاورش ۱۴۸ پوند فوت است.
این نسخه به همراه یک گیربکس ۶ سرعتهی اتوماتیک هم یافت میشود. این خودرو در بازارهای خودروی واقع شده در قسمت شرقی قاره آسیا مثل چین دارای طرفدارهای بیشتری است ولی قادر به موفق شدن در رقابت با سایر حریفانش در بقیه قسمتهای دنیا و یا هاچبک های اروپایی نیست.
قیمت پایه: ۱۴۵۳۵ دلار
فیستا یکی از پر طرفدار ترین خودروهای فورد به ویژه در نواحی اروپایی به حساب میآید. مدل جدید فیستا، دارای طرح و شکل زیبا و جوان پسندانهای است. هم چنین کارآمدی این نسخه هم به وسیلهی فضای خوب کابین از برتریهایش به حساب میآید.
اگرچه فیستا جثهی بسیار کوچکی دارد ولی در توانمندیاش نباید شکی به دل راه داد. میشود یک گیربکس پنج سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک برای آن انتخاب کرد. پیشرانهی ۱.۶ لیتریاش با تنفس طبیعی قادر به تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۲ پوند فوت گشتاور است. با این وجود، دارای شتاب ۰ تا نود و شش ۸.۷ ثانیهای میباشد که عدد نسبتا خوبی است.
قیمت پایه: ۱۵۵۸۰ دلار
مایهی بسی خوشبختی است که بعضی از این خودروهای برتر جهانی در ایران هم یافت میشوند ولی حیف که قیمتشان در حدود و اندازهی خودروهای لوکس میباشد. اکسنت، خودروی پر آوازهای است. ممکن است پیشینه و شهرتش به اندازهی فیستا نباشد ولی به خاطر برتریها و پوئنهای مثبتش، موفق شده نرخ فروش خیلی خوبی را برای هیوندای به ارمغان بیاورد. اکسنت هاچ بک ۲۰۱۷، ظاهری زیبا و تهاجمی دارد و میشود آن را در دستهی هاچبکهای بالغ قرار داد. نسخههای سدان این خودرو هم بدون از دست دادن طرح و شکل اصلی، دارای یک صندوق بار بزرگ گشتهاند. اکسنت در بین رقیبانش بیشتر از بقیه دارای طرح و تجهیزات شیک و باکلاس است. موتور پایهی این نسخه، یک پیشرانهی ۱.۶ لیتری ۱۳۷ اسبی میباشد که با دارا بودن یک گیربکس ۶ سرعتهی دستی یا اتوماتیک، جفت میشود. این مدل دارای شتاب ۸.۶ ثانیه است و حدودا ۶.۲ لیتر با گیربکس خودکارش در بزرگراه سوخت مصرف میکند.
قیمت پایه: ۱۵۰۶۰ دلار
استقبال بینظیری از کیا ریو به ویژه مدل بدون صندوقش در منطقههای آزاد کشور ما شده است. ریوی جدید دارای طرح و شکل به روزتری است و جذاب و دلرباتر شده است. چراغهای به کار رفته در مدل ۲۰۱۸ کمی کوچکتر هستند و با بدنه خودرو تناسب بهتری را برقرار کردهاند. قسمت کابین نیز با دارا بودن یک طرح و فرم به روز و جذاب، تعداد بیشتری از علاقهمندان را به سمت خود میکشاند. کوچکترین موتور مدل جدید، یک پیشرانهی ۱.۲ لیتری توربوشارژر ۴ سیلندری ۸۳ اسبی میباشد. پیشرانهی ۱.۰ لیتری توربوشارژر با ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ نیز ۹۹ اسب بخار نیرو و ۱۲۷ پوند فوت گشتاور ایجاد میکند.
قیمت پایه: ۱۴۸۳۰ دلار
انتقادهای زیادی از مدل قبلی میراژ انجام شده بود و امروزه با آپدیت کردنهای گسترده، تعداد زیادی از این عیبها رفع شدهاند. اگرچه طرح آن به روز تر شده است ولی کماکان فرم فشرده شدهاش را به خصوص با آن رینگهای کوچکش حفظ کرده است و دقیقا شکل یک خودروی ساب کامپکت را دارد. با این توصیفات، خریدار با همان نگاه اول اوضاع و شرایط را درک کرده و سطح انتظاراتش را پایین میآورد.
وقتی نوبت به موتور میرسد، نمیتوان با خیال راحت به یک پیشرانهی ۳ سیلندری ۷۸ اسبی به علاوهی یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا خودکار CVT اعتماد کرد. این خودرو دارای شتاب ۱۲.۸ ثانیه میباشد و ماکسیمم سرعتش بیشتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نمیشود.
از برتریهای این خودرو، مصرف سوخت ۵.۶ لیتری آن است. البته از برتریهای دیگرش میشود قیمت بسیار عالی و ضمانتنامهی هفت سالهاش را هم نام برد.
قیمت پایه: ۱۲۸۵۵ دلار
ارزان قیمتترین خودروی بازار کشور آمریکا، نیسان ورسا است. این خودرو هم مثل میراژ، اندکی فشرده و غریب به نظر میآید. ورسا هم دارای دو مدل سدان و بدون صندوق است که صد البته مدل بدون صندوقش دارای طرح جذابتر و پرطرفدارتری است. پیشرانهی ۱.۶ لیتری ۱۰۹ اسب بخاری این خودرو قادر به جفت شدن با گیربکسهای ۵ سرعتهی دستی یا ۴ سرعتهی اتوماتیک میباشد و حاصل آن نیز ایجاد یک شتاب ۹.۴ تا ۹.۹ ثانیه به وسیلهی این گیربکسها است. مصرف سوخت این خودرو در بزرگراه نیز تقریبا ۵.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.