کیا چگونه توانست بازار اتومبیل انگلیس را به تصاحب خود دربیاورد؟

با گذشت دو دهه از حضور برند کیا در کشور انگلیس اکنون برند کیا توانسته است با فروش چشمگیر شاسی بلند‌های خود در این کشور سهم زیادی از بازار اتومبیل این کشور را به خود اختصاص دهد و به قدرتی شناخته شده برای رقبا تبدیل شود. با موتوتل همراه باشید.

سال‌های میانی دهه‌ی نود میلادی کیا تصمیم گرفت که اولین شاسی بلند برند خود را طراحی کند، بسازد و آن را در بازار اتومبیل انگلیس عرضه نماید. در آن دوران کیا یک سفر مطالعاتی را برای روزنامه نگاران به کشور کره‌ی جنوبی ترتیب داد تا آن‌ها را با اولین نسل اسپورتیج در نسخه دیزلی آشنا کند. یک اتومبیل دیزلی با بیشینه‌ی توانی برابر با 55 اسب بخار و طراحی و ظاهری زشت تنها مورد نقد و استهزای خبرنگاران آن زمان قرار گرفت. برند کیا هم وقتی چنین عکس العملی را از خبرنگاران دید این مدل از اتومبیل خود را وارد کشور انگلیس نکرد. ولی نسخه‌ی بنزینی آن باعث ایجاد موفقیتی چشمگیر برای کیا در حال حاضر شد و کیا توانست بذر موفقیت خود را در بازار اتومبیل انگلیس در آن دوران بپاشد. خود این امر اثباتی بر این است که برای به دست آوردن نام و سهم زیادی در بازار اتومبیل یک کشور حداقل یک دهه کار و تلاش پایدار نیاز است. تنها در سالی که گذشت کیا توانست در بازار اتومبیل انگلیس بیش از هشتاد و نه هزار دستگاه اتومبیل شاسی بلند به فروش برساند و با این عدد از برند‌هایی مثل سیتروئن، فیات، لندرور، مزدا و مینی جلو بزند. در عرض تنها ۹ سال کیا توانسته است میزان فروش شاسی بلند‌های خود را بیش از سه برابر کند.
بخش زیادی از این موفقیت به خاطر نسل سوم کیا اسپورتیج می‌باشد که در بخش C کراس‌اوورها جای دارد. در سال 2010 میلادی و به ویژه در این رده از اتومبیل‌ها انتخاب‌های بسیار کمی وجود داشت و کیا با بهره بردن از این موقعیت توانست دست بالا را به خود اختصاص دهد. برند کیا در همان ابتدای سال 2010 میلادی پنج هزار دستگاه اسپورتیج به فروش رساند اما در سال 2015 میلادی توانست این عدد را به بیش از بیست هزار دستگاه اسپورتیج برساند. سال گذشته کیا نسل جدید خود را معرفی کرد که از نظر ظاهر و طراحی داخلی و خارجی بسیار جذاب‌تر از مدل قبلی هم بود و اسپورتیج را وارد یک مرحله‌ی بالاتر می‌کرد. کیا با این نسل توانست به فروش معادل دو برابر مدل قبلی برسد و در طول یک سال به رکوردی برابر با فروش چهل هزار دستگاه برسد. همین اتومبیل اسپورتیج به تنهایی نیمی از تمام اتومبیل‌های فروخته شده توسط کیا در کشور انگلیس را شامل می‌شود. یک دلیل دیگر این فروش بالا قیمتی است که این اتومبیل دارد که در مقایسه با یک مدل معمولی ساخت اروپا در حالی که امکانات بسیار بیشتری دارد اما با همان قیمت مدل اروپایی به فروش می‌رسد. این اتومبیل کیا حتی توانسته است جایی برای خود در بازار اتومبیل‌های کار کرده هم باز کند. به طور میانگین فقط 24 روز طول می‌کشد تا این اتومبیل کیا به این به این نوع نمایشگاه‌ها وارد شود و به فروش برسد که این هم یک رکورد دیگر برای اسپورتیج محسوب می‌شود.
اما کیا همچنان هم برای موفقیت بیشتر جا دارد، به عنوان مثال مدل جدید یعنی کیا استینگر به عنوان یک مدل محور متحرک عقب فست بک است که اگر موفقیت قبلی کیا با شاسی بلند‌هایش نبود کیا هیچوقت به سمت ساخت این اتومبیل نمی‌رفت. پیش‌بینی می‌شود که مدل جدید یعنی کیا استینگر در سال اول عرضه دو تا سه هزار دستگاه فروش داشته باشد. این عدد ممکن است در ابتدا زیاد به نظر بزرگ نرسد اما خود همین رقم به کمک ماهیت برند کیا خواهد آمد. مدل پیکانتو نیز با فروش پانزده هزار دستگاهی به احتمال زیاد رکورد فروش خود را بهبود خواهد داد.
در دورانی که به طور فزاینده شاهد گسترش شاسی بلندهای متنوع هستیم، حضور مدل‌هایی مثل استینگر می‌تواند جاده‌ها را از یک دستی در بیاورد.