یکی از بدترین اتومبیلهای اسپورت جهان: هیوندای کوپه
مدل تیبورن که توسط هیوندای تولید شده است اتومبیل کوپهی اسپرتی میباشد که در سال 1996 میلادی به بازار عرضه شد. این اتومبیل در بازارهایی نظیر بازار اروپا و نیز بازار اتومبیل خود ایران با نام هیوندای کوپه عرضه و فروخته شد و در بازار داخلی اتومبیل کرهی جنوبی هم نام تجاری توسکانی را به خود گرفته بود. شرکت خودروسازی هیوندای دو نسخه از این اتومبیل را به بازار عرضه کرد که ما ایرانیان با نسل دوم آن که به بازار اتومبیل ایران هم وارد شد، بیشتر آشنا هستیم. نسخهی دوم این اتومبیل که در سال 2001 میلادی طراحی و ساخته شد تا سال 2009 میلادی که آخرین سال تولید این خودرو توسط هیوندای بود، در بازار اتومبیل ایالات متحده صد و بیست هزار دستگاه فروش داشت. لازم به ذکر است که این اتومبیل در خطهای تولید هیوندای در کشورهای ترکیه، تایلند و کره ی جنوبی هم مونتاژ گردید. با موتوتلهمراه باشید.
این اتومبیل با در نظر گرفتن بازار هدف خود از موتورهای ۱.۶، ۲ و ۲.۷ لیتری استفاده میکرد که توان آنها از ۱۰۵ اسب بخار تا ۱۷۲ اسب بخار متغیر بود. این اتومبیل علاوه بر این دو نوع جعبه دندهی دستی پنج و شش سرعته و یک جعبه دندهی خودکار چهار سرعته در انواع مختلف خود داشت که کار انتقال نیرو به چرخهای جلو را بر عهده داشتند. انواعی از این اتومبیل که در بازار خودروی ایران حضور داشتند به شش سیلندر ۲.۷ لیتری و جعبه دندهی خودکار مجهز بودند. البته همین اتومبیل در بازار اتومبیل ایالات متحده امکاناتی مثل ایربگهای جانبی، رینگهای ۱۶ اینچی و ترمز ضد قفل به صورت استاندارد داشت. حتی این اتومبیل در نوع فول ۶ سیلندر از تودوزی چرمی و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ بهره میبرد. اما چرا این اتومبیل را یکی از بدترین اتومبیلهای اسپرت جهان میدانند. قبل از این که هیوندای را به عنوان شرکت خودروسازی مشهوری که اتومبیلهای پیشرفته، قابل اطمینان و زیبا تولید میکند بشناسیم، این شرکت یک شرکت تازه تاسیس و نو ظهور بود که تلاش داشت در میان تولیدکنندگان اتومبیل جایی برای خود دست و پا کند. و اما اولین تلاش این شرکت هم برای ورود به بخش اتومبیلهای اسپرت همین هیوندای کوپه بود. این اتومبیل به خودی خود اتومبیل بدی محسوب نمیشد ولی در قیاس با سایر اتومبیلهایی که در همین کلاس قرار داشتند به هیچ وجه عملکرد مطلوبی نداشت.
حتی بهترین مدل این اتومبیل هم که همان مدل شش سیلندر ۲.۷ لیتری بود شتاب صفر تا صد کیلومتری فراتر از هفت ثانیه داشت که برای یک اتومبیل اسپرت حتی در آن زمان هم قابل قبول نبود و کسل کننده محسوب میشد. حال تصور کنید مدلی که توان ۱۰۵ اسب بخاری داشت، میزان شتاب صفر تا صد کیلومتریاش به چه میزان بوده است.
شاید راننده بتواند با شتاب گیری کند این اتومبیل کنار بیاید و این اتومبیل را به عنوان یک اتومبیل اسپورت ارزان قبول کند ولی در ردهای که اتومبیلهایی مثل میتسوبیشی اکلیپس و تویوتا سیلیکا جای دارند انتظارات رانندگان وجود کیفیت ساخت و کیفیت بالای متریال میباشد چیزی که در هیوندای کوپه دیده نمیشود. در هیوندای کوپه تمامی موارد از کیفیت کابین گرفته تا عملکرد پر سروصدای جعبه دنده آزاردهنده هستند. نشریهای به نام کار اند درایور به معنی اتومبیل و راننده هم در آزمایش خود از این اتومبیل صدای بسته شدن در ها را بسیار بلند توصیف کرده بود و نوشته بود که صدای تولید شده توسط درهای این اتومبیل حس بیکیفیتی خودرو را به راننده و دیگر سرنشینان منتقل میکند. ترمزها هم ضعیف بودند و نمیشد به آنها اطمینان کرد. ذکر این نکته هم لازم است که این اتومبیل در لیست ده اتومبیل مرگبار بازار آمریکا جای دارد و هشتمین جایگاه را به خود اختصاص داده است. میزان مرگ آفرینی این اتومبیل، صد در یک میلیون میباشد. اما قیمت پایین این اتومبیل نکتهی مثبت آن هم هست و باید اظهار داشت که این اتومبیل در ردهی اتومبیلهای اسپورت بهترین و مناسبترین قیمت را دارد و این مورد این اتومبیل را به گزینهای رقابتی برای سایر رقبا تبدیل میکند. این اتومبیل سریعترین، با دوامترین و زیباترین اتومبیل این رده نمیباشد ولی برای رانندگان تازه کار گزینهی مطلوبی به حساب میآید.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.