بی ام دابلیو یا تسلا؟ کدامیک برای سرمایه‌گذاری گزینه‌ی مناسب‌تری هستند؟

هم‌اکنون صنعت اتومبیل سازی با آنچه در گذشته یا حتی همین یک دهه‌ی اخیر بوده، تفاوت بسیاری کرده است. شرکت‌های مشهور و پیشتاز این عرصه اعلام کرده‌اند که در دوره‌ی انتقال به سر می‌برند و پس از پایان این دوره از شرکتی که اتومبیل تولید می‌کند به یک شرکت گسترش دهنده‌ی تکنولوژی تبدیل می‌شوند. با موتوتل همراه باشید.
رانندگی خودکار، خودروهای الکتریکی و ارتباطات مختلف اکنون در حال برآورده کردن نیازهای تازه‌ی خریداران خودرو می‌باشند. آنچه پشت این مطلب می‌باشد این است که شرکت‌های تولیدکننده‌ی اتومبیل سنتی و وفادار به اصول خود باید تغییری را در روند کاری خود پیش بگیرند زیرا شرکت‌های تولیدکننده‌ی اتومبیل تازه تاسیس و نو ظهور در حال جلو زدن از سایر رقبا هستند. در این شرایط سرمایه‌گذاری می‌تواند انتخاب دشواری محسوب شود. این که سرمایه‌گذار یک شرکت تولیدکننده‌ی اتومبیل شناخته شده و تثبیت شده را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند یا یک تولیدکننده‌ی اتومبیل تازه تاسیس و نو ظهور، کدام یک در عین داشتن ظرفیت‌های بی‌نهایت برای پیشرفت می‌تواند جواب اعتماد او را بدهد؟ این سوالی است که ما را در ادامه به مقایسه‌ی بی ام دابلیو و تسلا وادار می‌کند.

بی شک بی ام دابلیو می‌تواند انتخاب مطمئن‌تری باشد. اگر از حرف‌هایی که منتقدان در مورد تلاش‌های شرکت بی ام دابلیو برای تولید اتومبیل الکتریکی می‌زنند بگذریم باید به این مطلب اشاره کنیم که در یک قرن اخیر بی ام دابلیو چیزی جز موفقیت کسب نکرده است. این شرکت تولیدکننده‌ی اتومبیل، زنجیره‌ی تأمین بزرگ و قطعات اصل و یدکی باکیفیتی دارد و علاوه بر این‌ها در گسترش دادن تکنولوژی‌های نو و استفاده‌ی آن‌ها در بازار هم تجربه‌ای چشمگیر دارد. اما ترسیم چشم‌اندازی جدید در صنعت خودروسازی که اخیرا رخ داده است باعث شده تا شرکت‌های اتومبیل‌سازی نو ظهوری مثل تسلا با ایده‌هایی جالب، پتانسیل زیادی کسب کنند. تسلا که موفق‌ترین شرکت‌ تولیدکننده‌ی اتومبیل تازه تاسیس و نوظهور در دنیای مدرن است، توانسته در سال پیش حدود صد هزار دستگاه اتومبیل را به فروش برساند. البته درست است که این میزان فروش تسلا در مقایسه با فروش 2.37 میلیون دستگاهی بی ام دابلیو در سال 2016 میلادی عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود ولی این رشد بسیار کند، بی ثبات و غیر قابل ‌اعتماد است. تسلا پیش از این هم در بخش‌های مختلف کنترل کیفیت و زنجیره‌ی تأمین با مشکلاتی مواجه بوده است و خریداران محصولات این شرکت شکایاتی درباره‌ی کیفیت و مسائل مربوط به تعمیرات اتومبیل‌ها داشته‌اند. همه‌ی این مسائل در کنار هم سرمایه‌گذاران را به شک می‌اندازد.

درست است که همه چیز در صنعت اتومبیل‌سازی در حال تغییر است اما غول‌های این صنعت مانند بی ام دابلیو، مرسدس بنز و جنرال موتورز در طول مدتی طولانی به همگان ثابت کرده‌اند که قابلیت وفق پیدا کردن با شرایط جدید را برای ادامه‌ی کار خود دارند. شرکت‌های ذکر شده دارای منابع مالی، زنجیره‌های تأمین و قدرت و ارتباطات مورد نیاز برای دستیابی به هرآنچه اراده کنند، هستند. این حرف‌ها به کنار، تسلا هنوز هم به سرمایه‌گذاری‌ای برابر با سه میلیارد دلار نیاز دارد تا طراحی و ساخت مدل آینده‌ی خود را آغاز کند و باید منتظر ماند و دید که آیا این مدل جدید موفقیتی در بازار کسب می‌کند یا خیر. برای جمع‌بندی باید بگوییم که اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید بی ام دابلیو شرکتی باثبات و ثابت شده است و می‌توان به آن اعتماد بیشتری داشت. تسلا دارای پتانسیل بالایی است و این توانایی را دارد که به گوگل یا آمازون بعدی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود اما سرمایه‌گذاری در این شرکت همچنان یک حرکت ریسکی محسوب می‌شود چرا که رشد صنعت اتومبیل و بازار آن بسیار کندتر از صنعت تکنولوژی می‌باشد و از پیش هم توسط برندهای مشهوری احاطه شده است. بی ام دابلیو تنها ارزش سهام بالاتری هم دارد و نسبت قیمت به فروش بسیار بهتری را در اختیار دارد و همانطور که گفتیم شرکتی باثبات و ثابت شده است و می‌توان به آن اعتماد بیشتری داشت. با همه‌ی این‌ها تسلا را هم نمی‌توان نادیده گرفت. اگر اهل ریسک کردن هستید به سراغ تسلا بروید زیرا در آینده احتمالاً از این برند چیزهای زیادی خواهیم شنید.