هایپر خودروهای اسپورت نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷
نمایشگاه خودروی بینالمللی ژنو که همه ساله در ماه مارس برپا میگردد، مکانی است برای عرضهی تازهترین سازههای عرصهی خودروی جهان و بیشتر تولید کنندگان خودروی معتبر در دنیا تازهترین محصولات خود را در این نمایشگاه به نمایش میگذارند. با موتوتلهمراه باشید.
همچنین در این مکان هر ساله هایپر خودروهای اسپورت بسیاری نمایش داده میشوند که برجستهترین محصولات ژنو به حساب میآیند و هر یک دارای ارزش چند صد هزار دلاری و یا حتی چند میلیون دلاری میباشند. در سال جاری نیز این نمایشگاه محل عرضهی محصولات اسپورت بسیاری از برندهای مشهور دنیا مانند لامبورگینی، فراری، مک لارن و... بود، ولی در نمایشگاه سال ۲۰۱۷ در بین هایپر خودروهای اسپورت پرطرفدار و جذاب، محصولات دیگری نیز حضور داشتند که ممکن است تعداد بسیار زیادی از اشخاص با آنها آشنا نشده باشند و حتی اسمشان نیز تا به آن زمان به گوششان نخورده باشد. در این متن به پنج محصول ناشناس باقیماندهی نمایشگاه ژنو پرداخته میشود.
Vanda Electrics Dendrobium
کمپانی تازه تاسیس شدهی سنگاپوری Vanda Electrics هماکنون در حال ساخت یک مینی موتور سیکلت برقی به اسم Motochimp و یک وانت برقی به اسم Ant Truck میباشد ولی در نمایشگاه خودروی ژنو معلوم گشت که مرحلهی بعدی این کمپانی تولید یک هایپر کار برقی چند میلیون دلاری میباشد. البته طبیعی است که شما از این کار متعجب شوید ولی این امکان وجود دارد که اگر شاسی و قوای محرکهی این هایپر کار با ظاهری مشابه خودروهای مسابقهای به وسیلهی ویلیامز و با اقتباس از فرمول E ساخته شده باشد، اجرایی کردن این کار ممکن باشد. این هایپر خودروی برقی که Dendrobium نامیده شده است، دارای ۲ پیشرانهی برقی در قسمت جلو و عقب خود میباشد ولی مسئلهی شایان توجه این است که نیروی این پیشرانهها به وسیلهی مبدل گشتاور منتقل نمیشود بلکه خروجی پیشرانهها به شکل ترکیبی به وسیلهی برخی دیفرانسیلها در هر محور با سامانهی انتقال قدرت یک سرعته در قسمت جلویی و سامانهی چند سرعته در بخش عقبی به چرخها منتقل میگردد. تولیدکنندهی سنگاپوری در حال حاضر هیچ گونه اخباری از این محصول هایپر کار برقی اعلام ننموده است ولی به نظر میرسد که این محصول توانی میان ۷۰۰ تا ۹۰۰ اسب بخار و قدرت رسیدن به ماکسیمم سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را دارا باشد. این کمپانی تمایل دارد تعداد اندکی میان ۱۰ تا ۲۵ عدد از Dendrobium را بسازد در شرایطی که در نمایشگاه ژنو هم نظرات مثبتی را دریافت کرد.
Techrules Ren
کمپانی چینی Techrules در حال ساخت یک قوای محرکهی توربین-برقی شارژی با اسم کوتاه شدهی TREV به منظور به کار گیری در وسایل نقلیهی سالهای آتی است. هماکنون این کمپانی به منظور ثابت کردن تکنولوژیاش یک هایپر خودروی اسپورت به اسم Ren را با این قوای محرکهی ابتکاری در نمایشگاه خودروی ژنو عرضه کرده است. شاسی این محصول به وسیلهی کمپانی L.M. Gianetti در تورین ایتالیا ساخته شده است و طرح آن هم به وسیلهی جورجتو و فابریزو جوجارو پی ریزی شده است. طرح و شکل Ren از کاکپیت جنگندهها تاثیر پذیرفته است و در ۳ مدل تک کاناپی، ۲ کاناپی یا ۳ کاناپی عرضه گشته است. به این گونه این محصول قادر است از تعداد ۱ تا ۳ سرنشین را جا به جا کند. همچنین در Ren مثل مک لارن F۱ راننده همیشه در بین و اندکی جلوتر از سرنشینان جای میگیرد. برای این هایپر خودروی اسپورت، ۳ پکیج باتری با ۲، ۴ یا ۶ پیشرانه به علاوهی ۱ یا ۲ توربین قرار داده شده است که محصول نمایش داده شده در ژنو از مدل ۴ موتوره میباشد.
توربینهای فعلی این محصول هر یک قادر به تولید ۴۰ اسب بخار قدرت میباشند ولی یک نسخه ۱۱۰ اسب بخاری هم در مدت زمان اندکی عرضه خواهد گشت که برد آن با صرف ۸۰ لیتر گازوئیل مساوی با ۱۱۷۰ کیلومتر تخمین زده شده است. بالاترین مدل این محصول، نسخه تجهیز شده با ۶ پیشرانه و پکیج باطری ۲۵ کیلووات ساعتی میباشد که دارای ۱۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۴۰ نیوتن متر گشتاور میباشد، پس تعجب آور نیست که شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومترش ۲.۵ ثانیه برآورد شده است، ولی موضوع مهم این که هایپر خودروی اسپورت Ren قادر است با سامانه انتقال قدرت تک سرعته به ماکسیمم سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. ساخت و عرضهی این هایپر خودروی اسپورت جدید از سال ۲۰۱۸ در ایتالیا شروع خواهد شد و ساخت آغازین آن به تعداد ۱۰ دستگاه در هر سال برآورد گشته است که شایان ذکر است که در آینده خط تولید این محصول به کشور چین انتقال خواهد یافت. ارزش این خودرو تا کنون برآورد نشده است ولی پیشبینی میشود که برچسب قیمتی ۷ رقمی داشته باشد.
ریماک کانسپت وان
چه کسی میپنداشت که یوگسلاوی پیشین و جمهوری کرواسی فعلی یک زمان به تولید هایپر خودروهای اسپورت پرسرعت علاقهمند شود؟ کمپانی ریماک که در سال ۲۰۰۹ شروع به کار نمود، محصولی به اسم کانسپت وان را عرضه کرد که نخستین هایپر اسپورت تمام برقی جهان به حساب میآید. این خودرو دارای یک پیشرانهی برقی عظیم الجثه است که با توان و گشتاور کلی ۱۲۲۵ اسب بخار و ۱۶۰۰ نیوتن متر، هر ۴ چرخ را به جلو میراند. بر اساس شنیدهها، کانسپت وان با پشتیبانی این نیرو قادر است در مدت زمان ۲.۵ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد در شرایطی که این توانایی را دارد که به وسیلهی گیربکس ۲ سرعتهی ۲ کلاچه هم به ماکسیمم سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت برسد. ارزش این هایپر کار برقی ۱.۲ میلیون دلار برآورد شده است.
Sin R۱ ۵۵۰
کمپانی Sin Cars یک کمپانی آلمانی-بلغاری میباشد که به تولید خودروهای مسابقهای مشغول است. این کمپانی که خودروهای مسابقهای خود را در رده GT۴ اروپا ساخته و عرضه مینماید، اکنون یک نسخه جادهای از خودروی مسابقهای خود را در نمایشگاه ژنو پیش چشم همگان گذاشته است. این محصول که R۱ ۵۵۰ نامیده شده است، مثل نسخه مسابقهای مجهز به یک شاسی فضایی فولادی با پانلهای بدنهی فیبر کربنی میباشد. سامانه تعلیق و ترمزهای این هایپر خودروی اسپورت هم به شکل مسابقهای قرار داده شدهاند. R۱ ۵۵۰ دارای یک موتور LS۷ بلوک کوچک جنرال موتورز میباشد که در بین خودرو قرار داده شده است و همان گونه که از اسمش معلوم است، قادر به تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت است.
این کمپانی در پی یک همکار برای ارائه هایپر خودروی اسپورت خود در ایالات متحدهی آمریکا میباشد و در صورتی که بتواند، پیشبینی میشود با ارزشی تقریبا ۱۹۰ هزار دلار فروخته شود.
Tamo Strada
تامو یک زیربند تازه از تاتا موتورز میباشد که یک محصول اسپورت موتور وسط ۲ نفره را در نمایشگاه ژنو عرضه نموده است. این محصول که برای بازار هند در نظر گرفته شده است، دارای یک موتور کوچک ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربو میباشد که قادر به تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور میباشد. این نیرو به وسیلهی یک گیربکس ۶ سرعتهی AMT با پدالهایی برای عوض کردن دنده جابهجا میشود. به این خاطر که شبکهی راههای کشور هند کاملا ناصاف و ناهموار است، تعلیق خودروی اسپورت تامو دارای ارتفاع زیادی از سطح زمین بوده و به مقدار ۴ سانتیمتر هم امکان تغییر ارتفاع دارد، در شرایطی که فاق لاستیکهایش هم بیش از اندازه بلند طراحی شده است. این لاستیکها که از مدل گودیر ایگل F۱ میباشند، در قسمت جلویی ۲۵۰ و در قسمت پشت ۲۳۵ میباشند. شایان ذکر است که این خودرو در یک نسخه عادی به اسم Strada و یک مدل مناسب برای پیست به اسم Racemo+ S ساخته میشود که دومی دارای ارتفاع کمتری میباشد. ساختمان شاسی و پلتفرم این خودروی اسپورت هندی هم به وسیلهی فایبرگلاس ساخته شده است ولی به احتمال زیاد، درهای این محصول که در نمونهی موجود در ژنو به طرف بالا باز میگشتند، در نمونههای تولیدی برداشته خواهند شد. بر اساس خبرهای به گوش رسیده، سنگینی این محصول از ۹۰۰ کیلوگرم کمتر خواهد بود و شتاب ۰ تا ۹۶ آن نیز ۶ ثانیه تخمین زده شده است که برای این محصول مناسب و به جا در نظر گرفته شده است. تاکنون ارزش سازهی جدید تاتا معلوم نشده است ولی میشود گفت که حتما ارزان قیمتترین محصول این لیست به حساب میآید.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.