تکنولوژی خودران، مرسدس بنز و بوش
فناوری خودران با نامهای گوناگونی اعم از Self-driving ،Autonomous و Autopilot شناخته میشود. این کلمات، عبارات مبهمی هستند. سیستم رانندگی خودران در خودروها یک فناوری خاموش و روشن (سیاه یا سفید) نیست، بلکه از نوع طیف پیوسته است و سطوح مختلفی دارد. این سطوح با ترکیب تواناییهای گوناگون انسان و ماشین بر روی کنترل خودرو ایجاد میشود. با موتوتلهمراه باشید.
روزی همه در ذهن خود رویای طراحی و توسعه سطح ۴ این تکنولوژی را در سر میپروراندند؛ اکنون بوش و دایملر توافقنامه همکاری امضا کردهاند که نه تنها سطح ۴ بلکه سطح ۵ این تکنولوژی را توسعه دهند.
سطوح رانندگی خودران به چهار دسته تقسیم میشود که عبارت است از:
• سطح ۰- کنترل کاملا دستی توسط راننده.
• سطح ۱- برخی از عملیاتهای خاص اعم از ترمز اضطراری و سیستم کنترل پایداری در شرایط اضطراری به صورت خودکار کنترل میشوند.
• سطح ۲- وجود سیستمهای کروز کنترل تطبیقی و عملکرد به صورت خودکار.
• سطح ۳- خودرو به صورت خودران هدایت میشود اما نیازمند هوشیاری راننده است تا در صورت بروز مشکل وارد عمل شود.
• سطح ۴- خودرو به صورت کامل کنترل خودرو را بر عهده میگیرد و نیازی به دخالت راننده نیست.
این طرح ابتدا بر روی سرویس تاکسی پیادهسازی خواهد شد تا هرکس قادر باشد با گوشی همراه خود یک تاکسی را سفارش دهد. البته این کار در ابتدا به صورت محدود خواهد بود و مناطقی را پوشش خواهد داد که سرویس نقشه یابی دیجیتال HERE را داشته باشند. البته باید توجه کرد که احتمال بروز خطا همچنان ادامه خواهد داشت و با این اوصاف هنوز هم به رانندگان انسان نیازمند خواهیم بود. همکاری بین دایملر و بوش آخرین نمونه از همکاریهای بلندبالای کمپانیها به منظور توسعهی خودروهای خودران است. بهطور مثال بیامدبلیو در حال کار با اینتل و Mobileye، ولوو در حال همکاری با اتولیو بوده و انویدیا نیز با بوش همکاریهایی دارد. علاوه بر این اخیرا در خبری گفته شده که اپل نیز با بوش برای توسعه تکنولوژیهای خودران همکاری میکند.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.