با تهدید به تحریمهای بینالمللی که علیه ایران شکل گرفت و به کار بردن مدیریت درست امکان داشت این شرایط به فرصتی عالی برای شرکتهای اتومبیل سازی ایرانی تبدیل شود و آنها به استقلال و گستردگی فعالیت خود برسند. اما با حمایتهایی که دولت ایران از این صنعت کرد این فرصت از دست رفت و باعث شد تا امروزه ببینیم افرادی با پرداخت قیمت سمند در اروپا میتوانند اتومبیلهای بسیار بهتری را خریداری کنند. تفاوت کیفیت ایجاد شده بین اتومبیلهای اروپایی و اتومبیلهای ایرانی مانند سمند به خاطر عدم حضور رقیب دیگری در صنعت اتومبیلسازی ایران و نیز بی توجهی و بها ندادن به بخش خصوصی میباشد. با موتوتلهمراه باشید.
در حالی که تقریباً چهل سال از انقلاب اسلامی میگذرد بعضی از شعارها نظیر طراحی و ساخت اتومبیلی ملی هنوز هم در حد یک شعار باقیمانده است و ایران برای طراحی و تولید یک اتومبیل نیازمندی شدیدی به شرکتهای خارجی دارد. این حرف ما نیست و از همین افزایش ناگهانی قیمت اتومبیل در بازار ایران میتوان این را فهمید که به دلیل تحریم و گران شدن ارز و به تبع آن افزایش هزینه واردات قطعات از خارج از کشور این افزایش قیمت در بازار اتومبیل ایران به وجود آمده است. اما اگر در این چهار دهه تمهیداتی اندیشیده میشد تا این صنعت جذاب و پر سود را از واردات بی نیاز کند یا حداقل نیازمندی آن به واردات را به حداقل برساند، ما هرگز این نوع افزایش ناگهانی قیمت در کنار عرضهی محصولاتی بی کیفیت را در ایران نمیدیدیم و دلیل آن هم باز به عدم وجود بازار رقابتی و تضعیف بخش خصوصی برمیگردد.
آن چه خندهدارتر است این است که قیمت اتومبیلهای ایرانی با سطح درآمد مردم و کیفیت خود آن اتومبیلها هیچگونه همخوانیای ندارد. مطالعات انجام شده نشان میدهد که کلاس اتومبیلهای ایرانی اصولاً C و D و رو به پایین است ولی خریداران ایرانی هزینهای را برای خریداری اتومبیلهای ایرانی میدهند که به اندازهی اتومبیلهای کلاس A اروپایی است.
با تمام این گفتهها باید حق را به خریداران ایرانی داد که به این گونه قیمتگذاریها بر روی اتومبیلهای بیکیفیت اعتراض داشته باشند زیرا در اروپا و یا خارج از کشور قادر خواهند بود با همین هزینه اتومبیلهایی به مراتب لوکستر و با کیفیتتر خریداری کنند. در ادامه قصد داریم به بررسی اتومبیلهایی بپردازیم که میشود در رنج قیمتی سی تا چهل میلیون تومان خرید و قضاوت در مورد کیفیت را به شما میسپاریم.
اتومبیلهای ایرانیای که در این رنج قیمتی قرار میگیرند بر خلاف نسخههای خارجی تنوعی ندارند. یکی از این اتومبیلها برای مثال سمند LX میباشد که ساخت آن در ایران با قیمت فروش سی میلیون تومانی همچنان هم ادامه دارد. این اتومبیل دارای حجم موتور ١۶۴۵ سیسی میباشد که به آن اجازه میدهد شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در دوازده ثانیه طی کند. اما در لیستی که قصد داریم به شما معرفی کنیم اتومبیلی با این میزان ایمنی کم وجود ندارد. سمند LX تنها دو عدد ایربگ دارد که با این دو ایربگ در این بخش تنها دو امتیاز از پنج امتیاز ممکن را به دست میآورد.
یا اگر بخواهیم مثال دیگری برای شما بزنیم اتومبیل پژو پارس با این وجود که در تصادفات آمار صدمات جانی بالایی برای سرنشینان جلو برای خود ثبت کرده است اما قیمتی بالاتر از سمند برای آن در نظر گرفته شده است. این اتومبیل با حجم موتور ١۵٨٧ سیسی قادر است شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۱۴.۲ ثانیه به دست آورد. با تمام اینها و با تمام وجود این اتومبیل دارای قیمتی برابر با ٣۵ میلیون تومان میباشد.
روزنامهی انگلیسی تلگراف لیستی از اتومبیلهای ارزان قیمت منتشر کرده است که رنج قیمت آنها تقریباً شبیه به اتومبیلهای موجود در بازار ایرانی میباشد و ما قصد استفاده از این لیست را در ادامه داریم. ذکر این نکته لازم است که این اتومبیلها با وجود قیمتی پایین دارای ویژگیهای خاصی هستند که آنها را به اتومبیلهایی متمایز و مطلوب بدل میکنند.
رنو ساندرو
اولین اتومبیل این لیست اتومبیل داشیا ساندرو است که ۵۹۹۵ پوند قیمت دارد که چیزی حدود سی میلیون تومان میشود و دارای فضای داخلی زیبا و دلنشین برای تمام سرنشینان است. این اتومبیل را کارخانهی فرانسوی رنو و شریک رومانیایی آن یعنی Dacia به صورت مشترک تولید کردهاند و از سال 2007 میلادی به بازار عرضه شده است. این اتومبیل در بازارهایی مانند روسیه، مصر، آفریقای جنوبی یا آمریکای جنوبی با نام رنو ساندرو هم شناخته میشود. این اتومبیل طبق نیازهای رانندگان اروپایی طراحی و ساخته شده است و نیز از لحاظ ایمنی هم نمرهی بالایی را به خود اختصاص داده است. این اتومبیل دارای چهار ایربگ میباشد پس از 5 امتیاز 4 را میگیرد و نیز آخرین نسخه ترمزABS در کنار سیستم ترمز الکترونیکی یعنی EBD و سیستم ترمز اضطراری یعنی EBA هم در آن استفاده شده است. حتی سازمان یورو انکپ اروپا هم ایمنی این اتومبیل را تایید کرده است. ایمنی این اتومبیل در تستهای متفاوت برابر با هشتاد درصد برای سرنشینان بزرگسال، هفتاد و نه درصد برای سرنشینان خردسال و پنجاه و هفت درصد برای عابران پیاده تخمین زده شده است.
سوزوکی سلریو
از دیگر اتومبیلهای حاضر در این لیست اتومبیل سوزوکی سلریو میباشد که قیمتی معادل ۶٩٩٩ پوند دارد و به طور تقریبی برابر با سی و پنج میلیون تومان است. اتومبیل سوزوکی سلریو به عنوان مدل جدید سوزوکی آلتو به بازار عرضه شد. این اتومبیل ممکن است در ظاهر ساده باشد اما سواری آن تجربهی بسیار مطلوبی را با در نظر گرفتن قیمت آن به راننده و دیگر سرنشینان میدهد. این اتومبیل اهل ژاپن نخستین بار در سال 2014 ساخته و عرضه شد. در هند نیز این اتومبیل دارای شش نسخهی متفاوت است. مدل بنزینی این اتومبیل ژاپنی اما در سال 2016 میلادی به بازار وارد شد. مدل هاچبک هم هماکنون به صورت انتخابی با سوخت بنزین یا سیانجی برای خریداران مهیا است. این اتومبیل در نیمهی دوم سال 2014 میلادی وارد بازار اتومبیل اروپا شد. در سال 2015 میلادی سوزوکی سلریو توانست نمرهی خوب ۴ از ۵ را از یورو انکپ دریافت کند. البته با تمام اینها کارشناسان مختلف معتقد بودند که یورو انکپ در قیاس با اتومبیلهایی که ایربگهای کمتری دارند یا در تستهای مختلف تصادف رتبه بدتری به دست آوردهاند به این اتومبیل نمرهی نامناسبی اعطا کرده است.
پروتون ساوی
اتومبیل پروتون ساوی هم درمیان اتومبیلهای ارزان و در عین حال با کیفیت این لیست جای میگیرد. این اتومبیل معادل ۷۹۹۵ پوند قیمتگذاری شده است که چیزی حدود چهل میلیون تومان میشود. ذکر این نکته لازم است که این اتومبیل استانداردهای پایینتری در قیاس با سایر اتومبیلهای لیست دارد اما دارای موتوری۱.۲ لیتری و قدرت گشتاور٧۵ نیوتن بر متری است و با توجه به این مسئله قیمت آن بسیار ارزانتر از آنچه پیشبینی میشد، میباشد. اتومبیل پروتون ساوی یک اتومبیل مینی سوپرهاچ بک میباشد که در کشور مالزی تولید میشود. این نکته را فراموش نکنیم که پروتون ساوی تنها مدلی از پروتون میباشد که قادر بوده گواهینامهی TUV را از آلمان کسب کند.
اسکودا سیتیگو
اتومبیل اسکودا سیتیگو هم در این لیست با قیمتی تقریبی برابر با ۸۰۰۰ پوند یعنی چهل و یک میلیون تومان در میان اتومبیلهای ارزان و مناسب قرار دارد. این اتومبیل یکی از برترین اتومبیلهای کوچکی میباشد که هماکنون در بازار حاضر است. موتور سه سیلندر این اتومبیل عملکرد بسیار خوبی دارد و ظاهر این اتومبیل هم جذابیت خاص خود را دارد. این اتومبیل در پایان سال 2011 میلادی وارد بازار اروپا یا دقیقتر بگوییم چک شد و در آوریل سال 2012 در سایر کشورهای اروپایی نیز عرضه شد. این اتومبیل دارای آپشنهای مختلفی است که از این بین میتوان به عناوینی مثل راحت، فعال، موفق، و ایدهآل اشاره کرد و نیز تجهیزات انتخابی این اتومبیل بر اساس کشور هدف متفاوت میباشد. مثلاً در اتریش آپشن ایدهآل دارای تهویهی هوای اتومبیل هم هست ولی این آپشن در اتومبیلهایی که در آلمان هستند وجود ندارد.
تجهیزات استاندارد این اتومبیل دو ایربگ برای صندلیهای جلو و دو ایربگ درطرفین برای راننده و سرنشین کنار او را شامل میشود. جعبه دندهی اتوماتیک که باز هم در اتومبیلهای وارد شده به آلمان وجود ندارند همراه ESP و ترمز ABS نیز در این اتومبیل گنجانده شدهاند. در این اتومبیل از سیستم کمک ترمز اضطراری هم استفاده شده است و در کنار آن یک ردیاب لیزری قرار دارد. سیستمهای کمک راننده برحسب نوع تجهیزات شامل سیستم ردیابی، قفل الکترونیکی EDS، سیستم فعالسازی خودکار چراغ خطر هنگام ترمز اضطراری، سیستم کمک اتومبیل و نیز سیستمی برای تغییر ماهیت جعبه دنده از اتوماتیک به دستی و برعکس میشوند.
اتومبیل اسکودا سیتیگو با موفقیت قادر بوده پنج ستارهی کامل را از سازمان یورو انکپ کسب کند. در این اتومبیل میزان ایمنی سرنشینان بزرگسالان هشتاد و نه درصد، سرنشین خردسال هشتاد درصد و ضریب ایمنی عابران نیز چهل و شش درصد محاسبه شده است. این اتومبیل در قسمت تجهیزات امنیتی استاندارد توانسته است 86 درصد رضایتبخش باشد.
کیا پیکانتو
اتومبیل کیا پیکانتو هم دارای قیمت ٨٣۴۵ پوندی است که برابر با حدود چهل و یک میلیون تومان میشود. این اتومبیل زیبا و کوچک مانند سایر محصولات کیا دارای خدمات پس از فروش هفت ساله است. شاید روی کاغذ این اتومبیل با هیوندایI10 برابری نکند اما قیمت مطلوب آن اکثر مردم انگلیس و قارهی اروپا را به خرید این اتومبیل کیا وادار کرده است.
شرکت اتومبیل سازی کیا که اهل کرهی جنوبی است، از سال 2004 میلادی در حال ساخت این اتومبیل و عرضهی آن میباشد. پیکانتو در کرهجنوبی، هنگکنگ، تایوان و شیلی با نام کیا صبحگاه هم معروف میباشد. اولین مدل کیا پیکانتو در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت درسال ٢٠٠٣ میلادی معرفی شد. این اتومبیل دارای موتوری با حجم یک لیتر و توانی برابر با 61 اسب بخار میباشد و یا مدل دیگر آن دارای حجم ١.١ لیتری و توان ۶۵ اسب بخاری است. در اروپا هم اتومبیل بنزینی با موتور سه سیلندری و ظرفیت ١.١ لیتر برای سلیقهی خریداران اروپایی ساخته و عرضه شده است.
برند کیا برای جذابتر کردن این اتومبیل در بازار اروپا و جلب نظر مشتریان بیشتر این خودرو را به ویژگیهایی مثل سی دی پلیر، آئودیوپلیرMP3، سیستم تهویه هوا، بالابر الکتریکی پنجرههای عقب، سیستم قفل از راه دور و آینههای الکتریکی مجهز کرده است. نسل دوم این اتومبیل هم در در نمایشگاه اتومبیل جنوا ٢٠١١ معرفی شد.
اتومبیل پیکانتوی نسل دوم را یک تیم طراحی در فرانکفورت آلمان طراحی کردهاند. این مدل جدید دیگر چرخ محور نیست و هنوز هم در دو ظرفیت یک لیتری با موتور سه سیلندر و مدل ۱.۲۵ لیتری با چهار سیلندر عرضه میشود. در اروپا موتور ١.٢۵ لیتری مجهز به سیستم اکودینامیک که در واقع مسئول آغاز به حرکت و توقف اتومبیل است، میباشد. علاوه بر این نسخه بنزینی یا ال پی جی آن هم برای اروپا مهیا شده است.
اتومبیل پیکانتوی نسل دوم در انگلیس نقدهای خوبی دریافت کرده است و از ده امتیاز ممکن امتیاز هفت را گرفته است. یورو انکپ هم ضریب امنیت سرنشین بزرگسال در پیکانتو هشتاد و شش درصد، در سرنشین خردسال هشتاد و سه درصد و برای عابران پیاده چهل و هفت درصد تخمین زده است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.