رقابت اندوهناک در بازار هاچبکها؛ مقایسه برلیانس H۲۲۰ با پژو ۲۰۷ کنونی
در همهجای جهان، خودروهای اقتصادی دارای نرخ فروش شایان توجهی هستند. در کل در همه جوامع، محصولاتی که به نام اقتصادی بودن وارد بازار میگردند، توسط قشرهای سطح متوسط مثل کارمندان ادارهها به کار گرفته میشوند. پیش از گران شدن دلار، ارزش خودروهای اقتصادی ایران در رنج ده تا بیست میلیون تومان برآورد میشد که محصولاتی مانند پراید، پژو ۴۰۵ و.... را در بر میگرفت ولی بعد از بالا رفتن نرخ ارز، رنج ارزشی این محصولات کمتر از پنجاه میلیون تومان شد. ولی از آن سوی ماجرا، محصولات هاچبک به خاطر طول و عرض متناسب همیشه در ردهی خودروهای مورد علاقهی خانمها به حساب میآیند. علاوه بر این در کل جوانها و نوجوانها به این خاطر که اینطور خودروها اسپرتتر از خودروهای سدان هستند، توجه بیشتری به رده محصولات هاچبک نشان میدهند. با موتوتلهمراه باشید.
از برتریهای محصولات هاچبک میشود به مصرف اندک در سطح شهر، یافتن جای پارک مناسب و... را خاطر نشان نمود. بعد از واردات وسیع محصولات چینی و خودنمایی رنو ساندرو در بازار، کمپانی ایرانخودرو که میترسید این احتمال وجود داشته باشد که از بازار پررونق محصولات با قیمت پایینتر از پنجاه میلیون عقب بماند، پیشفروش پژو ۲۰۷ جدید را آغاز کرد. ثبت نام پژو ۲۰۷ از ماههای پایانی سال ۹۴ شروع و ویژگیهایش در ماه تیر بر روی سایت کمپانی ایرانخودرو رفت. اندک زمانی است که پژو ۲۰۷ های کنونی که تحولاتش دربرگیرندهی چراغهای بهروز در قسمت جلو و پشت، چراغ روشنایی در روز، آیینههای کناری اصلاح شده و چراغ پشتی دارای LED است، به صاحبان ارائه شده است. ما هم قصد داریم یک برلیانس H۲۲۰ را در کنار پژو ۲۰۷ کنونی قرار داده و ببینیم که تفاوت سن و طرح و مدل این ۲ هاچبک تقریبا مشهور تا چه اندازه معلوم است و محصولات اخیرا وارد شدهی چینی، موقعیتی برای خودنمایی در مقابل محصول فرانسوی ایرانیزه شدهای مانند ۲۰۷ دارند یا نه؟؟ سایپا بعد از ارائهی نمونههای H۳۲۰ و H۳۳۰ برلیانس به بازار خواهان کشور و نخستین پیروزیشان مصمم شد که نمونههای H۲۲۰ و H۲۳۰ را نیز با قیمت کمتر از نمونه اچ ۳۰۰ برلیانس به بازار عرضه نماید. با وجود این شرایط، در طی سال ۹۵، برلیانس آنچنان در خط تولید سایپا حضور نداشت و در آخر قرار شد که با استفاده کردن از پتانسیل خطهای تولید سایپا به منظور سر هم کردن نمونههای سیتروئن، مسئولیت ارائهی برلیانس بر عهدهی پارسخودرو قرار گیرد.
پژو ۲۰۷، کنونی جدا از ظاهر آشنایش، با برخی دگرگونیها موفق شده که با تفاوت از نمونههای نخستین خودش را نشان دهد؛ چراغهای روشنایی در هنگام روز در قسمت جلویی و دگرگونی اساسی چراغهای پشتی از موضوعاتی است که ظاهر این محصول را شیکتر از پیش به نمایش میگذارد. در آن سوی میدان، برلیانس H۲۲۰ با ظاهری چینی قادر به جلب نظر بیشتری است. شکل و طرح بدنهی این محصول بسیار شبیه به یک حشره است و در اولین نظر اگر پیشینهی بدی از محصولات چینی در ذهنتان نباشد، جذابیتش شما را جذب خواهد کرد که چطور طراحان برلیانس حاضر به خطر کردن شدهاند و این طرح برای محصولشان انتخاب نمودهاند. یکی از مسئلههای جالب توجه و غریب این محصول مربوط به نمای کناریاش میباشد که آیینهها به جای نصب شدن بر روی ستون، بر روی دربها نصب شدهاند و راهنمای به کار گرفته شده بر روی آینههای کناری در قسمت پایینی ستون به چشم میخورد که مکان خوبی برایش نیست. چون بحث زیبایی شناختی کاملا به نظر اشخاص بستگی دارد، نمیشود در حالت کلی دربارهی جذابیت دو محصول سخنی گفت و قضاوت این موضوع بر عهدهی شماست، ولی طبق نظر ما پژو ۲۰۷ دارای طرح جاافتادهتر و جذابتری است و در مدت طولانی زیبایی بیشتری هم خواهد داشت.
فضای کابین
تحولات درونی ۲۰۷ کنونی در مقایسه با نمونهی نخستین ۲۰۷ دربرگیرندهی تمایز غربیلک فرمان میباشد و دکمههای کنترلهای سامانه صدا و وصل و قطع تلفن و کروز کنترل بر رویش دیده میشود. علاوه بر این که صفحه نمایشگر لمسی تجهیز شده با سامانه چند رسانهای به زبان فارسی در بخس بالایی داشبورد خودرو به چشم میخورد که کار کردن با آن آسان است. از لحاظ مرغوبیت کابین هم، قطعههای این بخش در صورتی که در آغاز ساخت این خودرو قرار داده شده است، نسبت به پژو ۲۰۶های خروجی سال ۹۵ بسیار باکیفیتتر جلوه میکنند و به آسانی قادر خواهند بود که نظرتان را به خود جلب کنند. ارگونومی کابین هم در شرایطی که بعد از چندین سال راندن پژو ۲۰۶، مثل لقمهای حاضر و آماده به نظر میرسد که تنها لازم است آن را فرو ببریم. حجم کابین برای اشخاصی که قد یا پاهای بلندی دارند، مناسب به نظر نمیرسد و فضا مثل پژو ۲۰۶ بسیار اندک بوده و جا تنگ است. به کارگیری دوربین دنده عقب در این محصول جدید در شرایطی که محصول بدون صندوق و جمع و جوری است، میتواند نکتهی مثبتی باشد که در زمان پارک کردن به یاری شما بشتابد. ارگونومی صفحه LCD دچار ضعف بوده و از جمله مسائلی میباشد که لازم است به آن اشاره شود؛ در اصل زمانی که راننده قصد دارد آن را به کار بگیرد، لازم است اندکی به سمت جلو خم گردد تا امکان لمس کردن صفحه LCD پدیدار گردد. عرض، طول و ارتفاع و فاصلهی میان ۲ محور پژو ۲۰۷ کنونی به نوبت عبارت است از ۳۹۰۰، ۱۶۸۰، ۱۴۶۸، ۲۴۴۳ که در جایگاه قیاس با برلیانس H۲۲۰ در هر ۴ مورد محصول جمع و جورتری به حساب میآید. اکنون سوار برلیانس هستیم، حجم بزرگتر کابین، هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب نسب به ۲۰۷ کاملا احساس میشود، از لحاظ کیفیت و جذابیت، پژو ۲۰۷ مقام بیشتری دارد. اگرچه عاقلانهتر است که راجع به این مسئله در زمان طولانی قضاوت کنیم.
از لحاظ ارگونومی هم، هنگامی که سوار بر برلیانس هستید، در زمان اندکی قادر خواهید بود که همهی کارکردهای دکمههای این محصول را بیاموزید و آنها را به کار بگیرید، اندک بودن آپشنهای برلیانس نسبت به پژو ۲۰۷ بسیار حس میشود. به طوری که برعکس پژو ۲۰۷، تهویه خودکار ندارد و دارای LCD بزرگ، رنگی و لمسی هم نمیباشد و غربیلک فرمان دارای هیچگونه دکمهای مانند تنظیمات سامانه صدا، وصل و قطع تلفن و کروز کنترل نمیباشد. طول ۴۱۷۰ میلیمتر، عرض ۱۷۰۳ میلیمتر، ارتفاع ۱۴۸۲ میلیمتر و فاصلهی میان ۲ محور ۲۵۷۰ متر سبب میگردد که نسبت به ۲۰۷ از کمبودن حجم فضا کمتر شکوه کنید. اندازهی گنجایش بار برلیانس H۲۲۰، در اندازهی ۲۵۰ لیتر محاسبه شده است که در برابر ۲۰۷ با گنجایش ۲۴۵ لیتر، بسیار زیادتر است ولی این تفاوت زیاد جلب توجه نمیکند. آیینههای بزرگتر برلیانس، میدان دید وسیعتری را در زمان پارک کردن برای شما فراهم میکنند، در صورتی که ۲۰۷ این عیب را با کارگذاری دوربین دنده عقب برطرف نموده است. از لحاظ ایمن بودن، هر ۲ محصول دارای دو کیسه هوا میباشند که هنگام برخورد، راننده و سوارهی کنار او را حفظ خواهد نمود. برلیانس H۲۲۰ بر عکس نمونه H۳۰۰ توانسته ۵ ستارهی ایمنی از سازمان امنیتی c ncap را به دست آورد، ولی پژو ۲۰۷ که در ظاهر فقط در نمونههای مخصوص بازار آمریکای لاتین ارزیابی شده است، حاصلی بهتر از ۳ ستاره را به دست نخواهد آورد.
تجربهی راندن
با ۲۰۷ آغاز میکنیم؛ بعد از قرارگیری در پشت فرمان و تنظیم نمودن صندلی سازهی کنونی کمپانی ایرانخودرو با به کارگیری گیربکس راندن را آغاز میکنیم. ویژگیهای فنی پژو ۲۰۷ شامل پیشرانهی ۱۵۸۷ سیسی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با ماکسیمم قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه و ماکسیمم گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه میباشد که میتواند در مدت زمان ۱۱.۶ ثانیه این محصول ساخت فرانسه را به حد سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سوق دهد. شایان ذکر است که ۲۰۶ در تیپ پنج با ویژگیهایی شبیه به همان خرید و فروش میگردد با این وجه تمایز که در سایت ایرانخودرو و ویژگیهای فنی ثبت شده، توان خروجیاش ۱۱۰ اسب بخار برآورد شده است. پس معلوم نیست که تفاوت ۵ اسب بخاری ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۷ کنونی با توجه به ویژگیهای فنی از کجا نشأت میگیرد و به احتمال زیاد تفاوت اعداد نام برده، به خاطر کمتوجهی گردآورندگان جدول ویژگیهای فنی این کمپانی میباشد. از لحاظ رانندگی مسئلهی ویژهای نسبت به پژو ۲۰۶ به چشم نمیخورد و همهی موارد مانند ۲۰۶ طراحی شدهاند؛ ضربههای بسیار بدنه، شتابگیری نسبتا خوب، هندلینگ مناسب، گیربکس فوقالعاده و ترمزهای پرتوان از جمله چیزهایی هستند که بعد از اندکی راندن این خودرو، نظر شما را به خود معطوف میدارد ولی با این وجود، اختلاف چشمگیری از لحاظ فنی میان این محصول و پژو ۲۰۶ به چشم نمیخورد. هنگام سوار شدن بر برلیانس، صندلیهای بزرگتر و حجم بیشتر برای پا و سر در کابین این خودرو حس میشود.
ویژگیهای فنی برلیانس H۲۲۰ شامل پیشرانهی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با گنجایش ۱۵۰۰ سیسی که توان خروجی ۱۰۲ اسب بخاریاش در ۵۸۰۰ دور در دقیقه حاصل میشود و ماکسیمم گشتاور ۱۳۸ نیوتن متریاش در ۴۰۰۰ دور در بدنهی تقریبا زیبای برلیانس، این خودرو را به پیش میبرد. گیربکس خودکار برلیانس( در برابر گیربکس دستی ۲۰۷) را وارد کار کرده و راندن را آغاز میکنیم، عمل شتابگیری به شدت آهسته صورت میگیرد و کارکرد گیربکس ضعف زیادی دارد. هماهنگ نبودن گیربکس و پیشرانه به صورتی انجام میشود که حتی یک رانندهی غیر حرفهای هم آن را حس خواهد کرد، با زیاد شدن سرعت و وارد شدن صدای پیشرانه به کابین گیربکس قادر نخواهد بود به درستی دربارهی عوض کردن دنده تصمیم اتخاذ کند و این وضعیت بارها اتفاق میافتد. بهتر بودن دید عقب به خاطر آینههای بزرگش است و از این نظر از ۲۰۷ بهتر است. همچنین نقطهی کور هم وجود ندارد. بعد از پیمودن یک مسافت نسبتا زیاد، هماکنون وقت آن است که ترمزها را امتحان کنیم؛ کارکرد ترمزها هم تقریبا خوب به نظر میرسید، اگرچه که به خاطر کاسهای بودن ترمزها در محور پشتی برلیانس H۲۲۰ در برابر ترمزهای ۴ چرخ دیسک ۲۰۷ سخنی برای گفتن وجود ندارد. با یک بازبینی اساسی میشود از لحاظ جذابیت، کابین پژو ۲۰۷ را بهتر تصور کرد، علاوه بر این نکته که از لحاظ رانندگی هم پژو ۲۰۷ مقام بهتری دارد، ولی برلیانس تنها از لحاظ گنجایش بیشتر در بخش کابین و صندوق بار میتواند پیروز میدان شود. به همین خاطر امید است زمانی فرا برسد که رؤسا و مسئولین عرصهی خودروی کشور خودشان را تکانی داده و به جای تولید محصولات بیکیفیت و به درد نخور که حتی نسبت به خودروهای قدیمی هم موفق محسوب نمیشوند، به ساخت محصولات جدید، پیشرفته و کاربردی بپردازند، باشد که وضعیت اندوهناک بازار خودرو اندکی سر و سامان یابد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.