۵۰ خودرو که موفق به تغییر دادن دنیا شدند(بخش سوم)
یقینا صنعت خودرو یکی از اصلیترین و موثرترین صنعتهای دنیاست و تاثیر به سزایی بر گسترش کشورها گذاشته است. بعد از گذشتن ۱۳۰ سال از پا گرفتن صنعت خودرو، این صنعت تا به امروز تاثیر پررنگ و انکار نشدنیاش را حفظ کرده است. بعضی کشورها فقط به وسیلهی یک برند خودروی باکیفیت، توسعه و پیشرفت چشمگیری داشتهاند. در این متن در رابطه با همین موضوع سخن به میان آمده است. با موتوتلهمراه باشید.
۱۹۵۹- Lotus Seven
ساختمان این محصول بسیار ساده طراحی شده بود و این امکان وجود داشت که به سادگی آن را در گوشهای از حیاط خانه سر هم کرد و آنچنان پرسرعت بود که استفاده از آن از سوی مسابقات رانندگی گوناگونی ممنوع اعلام شد تا برای سایر خودروها هم شانس برنده شدن وجود داشته باشد.
این محصول ابتکار فلسفهی مینیمالیستکالین چاپمن میباشد که ۲ کمپانی تولید خودرو، در آغاز لوتوس و پس از سال ۱۹۷۳ کاترهام، معروفیت و آوازهاش را بر اساس آن بنا نمودند.
۱۹۶۱- Jaguar E-Type
زمانی که این محصول برای بار نخست در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد، خیلی سخت میشد پذیرفت که اینچنین محصول جذابی برای ساخت آماده باشد؛ جدا از این که این محصول تا چه حد سرعت خواهد داشت. اینها همهی خصوصیتهای لازم برای مشهور شدن چنین محصولی نیست؛ یک ویژگی ضروری این محصول، به صرفه بودن آن است. از نظر تعداد زیادی از طرفداران خودروهای اسپورت، احتمالا این اصلیترین پیشرفت ممکن در عرصه طراحی خودروهای اسپورت محسوب میشود.
۱۹۶۳-Lotus Elan
ایلان محصولی جذاب، سبک وزن و پرسرعت بود. ولی حقیقت امر آن است که قابلیت کنترل فرمان هیچ خودرویی تا آن تاریخ به خوبی این محصول نبود. این موضوع باعث شد که اسم ایلان در تاریخ برای همیشه ثبت شود. نکتهی جذاب این است که حتی تا اکنون تعداد اندکی از خودروهای ساخته شده توانستهاند فرمانپذیری نزدیک ایلاناز خودشان را نشان دهند.
۱۹۶۴- فورد جیتی ۴۰
در فاصله زمانی بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۵، تیم فراری توانست ۶ عنوان قهرمانی پی در پی در رقابتهای ۲۴ ساعتهی لمانز به دست آورد. هنری فورد دوم که به شدت خواستار به دست آوردن عنوان قهرمانی این رقابتها به وسیلهی سازههای فورد بود، گفت و گوهایش را به منظور خریدن فراری آغاز نمود. اگرچه در آغاز فراری تمایلش را برای قطعی نمودن این معامله نشان داد، ولی در آخر به سبب عدم موافقت انزو فراری، این معامله صورت نگرفت. ولی هنری فورد امید خود را از دست نداد و به قسمت رقابتهای کمپانی خود امر کرد محصولی را تولید کنند که قادر باشد ایتالیاییها را در لمانز شکست دهد. این محصول در سال ۱۹۶۴ تولید شد و در آخر، در سال ۱۹۶۶ هنری را کامیاب و راضی کرد. در آن سال GT۴۰ توانست ۳ رتبهی نخست رقابتهای لمانز را از آن خود کند. این نخستین باری بود که یک خودروی ساخت آمریکا موفق به کسب مقام قهرمانی در رقابتهای لمانز میشد، و نخستین دفعهای که فراری به یک رقیب آمریکایی میبازد.
۱۹۶۵- Ford Mustang
زمانی که فورد در سال ۱۹۶۵ از موستانگ پرده برداری کرد، به همهی مردم اثبات نمود که مشتریان خودرو حتی در معمولیترین طریق حمل و نقل هم، مدل و سبک خودرو برایشان مهم است. موستانگ بر اساس خودروی تقریبا شیک فورد فالکون تولید شد؛ محصولی که بر اساس اقتصادی بودن تا بیشترین حدممکن و همچنین اولویت دادن به مهندسی و خصوصیتهای کاربردی در مقابل کارکرد خودرو تولید شده بود. ضمن به کار بردن بدنهای که با ظرافت و توجه ساخته شده بود تا مشابه خودروهای اسپورت باشد و سوار کردنش بر شاسی و موتور فالکون، موستانگ در رأس توجه همهی شهروندان آمریکایی، ستارههای هنری و حتی منشیها، مبدل گشت و به همه نشان داد که شکل و مدل خودرو تا چه اندازه حائز اهمیت است. میزان اهمیت این خصوصیت به حدی زیاد است که سبب شده موستانگ آخرین خودروی عضلانی به جا مانده با ساخت متوالی از دههی ۶۰ میلادی تا به امروز باشد.
راندن این خودروی بسیار زیبا، دوست داشتنیتر از هر گونه خودروی آمریکایی دیگر است و با این وجود، قیمت مقرون به صرفهای دارد. این محصول با به همراه داشتن حس قدرت برای مالکینش، ۶ ماه بعد از آغاز ساخت، سریعترین نرخ فروش تاریخ را از آن خود کرد. فقط بعد از گذشت هجده ماه، بیشتر از یک میلیون دستگاه موستانگ فروخته شده بود.
۱۹۶۶-Toyota Corolla
در سال جاری تویوتا مدعی بود که کرولا پرفروشترین خودرو در طول تاریخ است و این گونه مهارت خارقالعادهی خود را در ساخت خودروهای بینظیر خانوادگی دوباره به همگان نشان داد. اگر تمام ۱۱ نسل و همگی نمونههای ساخته شده را در یاد داشته باشیم، درستی این ادعا ثابت میشود.
کرولا به عنوان محصولی کمحجم با ابعادی تقریبا پنج هشتم محصولات این چنینی که در دیترویت ساخته میشد، وارد این عرصه شد. همزمان با بحران بنزین آمریکا در دهه ۷۰ میلادی، کرولای قابل اطمینان با آن قیمت مناسبش نخستین خودروی ژاپنی بود که توانست خودش را در دل بازار آمریکا و مردمش جا کند. در میانههای دهه ۸۰ میلادی، کرولا مانند بقیهی سدانهای جمع و جور، به سوی سامانه محور جلو تغییر جهت یافت. این محصول تا به اکنون هم یکی از پرطرفدارترین ساختههای تویوتا به حساب میآید.
۱۹۶۶-Lamborghini Miura
به آن علت که جذابیت ظاهری، مسئلهای بسته به نظر اشخاص است، نمیشود با یقین عنوان کرد که میورا جذابترین خودروی ساخته شده به وسیلهی انسان است. ولی حداقل همه این موضوع را پذیرفتهاند که تا به اکنون هیچ محصول دیگری نمیتواند به اندازهی میورا مدعی این مسئله باشد. میورا به عنوان نخستین خودروی اسپرت پیشرانه مابین محور عقب، به فرم استانداردی برای هایپرخودروهای کنونی تبدیل گشت. این محصول در زمان ارائه، پرسرعتترین محصول جادهای تولید شده تا به آن روز به حساب میآمد. میشود جای پای میورا را در ساختمان آخرین سوپر خودروهای پر آوازه ساخته شده به وسیلهی مکلارن، فراری و پورشه یافت. میورا یکی از هیجانآورترین و جذابترین خودروهای همهی زمانهاست که اثبات کرد خودرو تنها یک ابزار برای حمل و نقل نیست، بلکه میتواند حتی یک رویا یا خیال شیرین باشد.
۱۹۷۰-Range Rover
بعضی اشخاص بادقت اعتراف خواهند کرد که رنجروور نخستین خودروی شاسیبلند لوکس حقیقی نبود، بلکه این مقام در واقع شایستهی جیپ واگونیر است و سربلندی ابتکار این کلاس به رنجروور داده نشده است. این حرف و حدیثها را فراموش کنید.
از لحاظ تأثیر گذار بودن، هیچ خودروی شاسی بلندی پس از رنجروور اولیه چنین ویژگیای نداشته است. از وقتی که رنجرور ساخته شد، توانمندیهای آفرود به یک مشخصهی ضروری که همگی شاسیبلندها باید دارا باشند مبدل گشت. رنجروور ثابت کرد که میشود در سنگلاخ یا برف زیاد با آسودگی رانندگی کرد و آسایش سرنشینان را هم تامین نمود.
۱۹۷۲-Honda Civic
با این وجود که این کمپانی ژاپنی پیش از دهه ۷۰ میلادی نیز محصولاتش را در ایالات متحده به فروش میرساند، دهه ۷۰ زمانی بود که همه کارها سرعت گرفت. به خاطر بحران شدید سوخت در آمریکا، خریداران خودروهای کمحجم و به صرفه مانند هوندا سیویک را میپسندیدند. این آغاز یک تحول در آمریکای شمالی به حساب میآمد که کمپانیهای خودروی داخلی را از رأس توجه کنار زد و کمپانیهای ژاپنی را از ابتکار به جریان اصلی متمایل کرد. با تمام شدن این دهه و مبدل شدن خودروهای کم حجم محور جلو به یک هنجار همهگیر، هوندا سیویک به عنوان یک نام شناخته شده و پرطرفدار برای خودروهای خانوادگی شناسایی شد؛ و با تمام شدن دههی بعد، اتومبیلهای سواری محور عقب به یک محصول کمیاب مبدل گشتند.
۱۹۷۴-Porsche ۹۱۱ Turbo
در سال ۱۹۷۴ هم توربو شارژ یک فناوری قدیمی بود. این فناوری مدتها پیش در هواپیماها، خودروهای مسابقهای یا برخی خودروهای عجیب و غریب خیابانی آمریکایی به کار گرفته میشد. ولی این پورشه بود که بعد از چند سال تجربه در تولید خودروهای توربو شارژ در رقابتهای گوناگون - من جمله پورشه ۹۱۷/۳۰ با توان ۱۱۰۰ اسب بخار که در سال ۱۹۷۳ توانست در همهی رقابتهایی که شرکت کرده بود، قهرمان شود - این فناوری را برای به کارگیری در محصولات جادهای کامل کرد. در آخر پورشه در سال ۱۹۷۴ مدل ۹۱۱ را به بازار ارائه نمود و پرچم دار همیشگی به کار بردن فناوری توربو شارژ شد که هماکنون بعد از گذشت ۴۰ سال، میزان اهمیتش بیشتر از هر وقت دیگری معلوم شده است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.