۵۰ خودرویی که دنیا را دگرگون کردند( بخش چهارم)
اگر توجهی اندک به تاریخ ۱۰۰ سال پیش دنیا بکنیم، حتما تاثیر به سزای صنعت خودرو بر ایجاد شدن شرایط کنونی دنیا و تقسیم قدرت بین ایالتهای گوناگون را درک میکنیم. با موتوتلهمراه باشید.
۱۹۷۵- Volkswagen Golf GTI
مثل رنجروور که نخستین شاسی بلند لوکس نبود یا رنو اسپیس که نخستین خودروی چند منظوره نبود، گلف نیز نخستین خودروی بدون صندوق این صنعت نبود. ولی مانند خودروهای ذکر شده، این گلف بود که تفکرات عموم مردم را دچار تغییراتی کرد و سبب گشت یک سبک عجیب و ویژه به یک کلاس خودرو و پس از آن به یک حرکت جهانی در این صنعت مبدل گردد. استراتژی فولکس واگن به منظور دست یابی به این مقام ارزشمند، عبارت بود از یک موتور اندکی بزرگتر، سامانه تعلیق باکیفیتتر و شکل و قیافهای زیباتر. با این استراتژی یک رویا به وسیلهی فولکس واگن محقق شد.
۱۹۸۰- Audi Quattro
کواترو نخستین خودرویی بود که اثبات نمود میشود در محصولاتی که آفرود نیستند نیز از سامانه ۴ چرخ محرک بهره برد. کواترو ثابت کرد که میشود توانمندی خودروهایی را که به منظور رانندگی بین شهری تولید شدهاند، با عرضه کردن کشش بیشتر در یک خودروی کارآمد بهتر کرد؛ آن هم تا حدی که حتی رانندگان پورشه ۹۱۱ نیز قادر به تصورش نبودند. و این گونه بود که ماکسیمم راندمان خودرو در ماکسیمم زمان ممکن ممکن بود. آئودی با عرضهی کواترو اعتباری را به دست آورد که تا به اکنون کسب و کارش را به آن مدیون است.
۱۹۸۴- Renault Espace
اسپیس یکی از ویژهترین محصولات دورهی علاقهمندی عموم به خودروهای چند منظوره است.
این خودرو دارای وزن کمی بود و از نظر فنی خصوصیت شایان توجهی برای عرضه نداشت؛ ولی بسیار جادار طراحی شده بود و در اصل طرح فضاسازی اجرا شده در آن به اندازهای جذاب بود که تقریبا غیرعادی به نظر میرسید که ۱۰۰ سال از اختراع خودرو بدون ارائهی چیزی مانند این سپری شده باشد. در صورتی که قرار بر این بود که طبقهبندی مشهورترین و باکیفیتترین خودروهای تاریخ بر اساس کارآمدیشان در اجرای وظیفهای که برای آن تولید شدهاند، انجام شود، تعداد کمی از خودروها در موقعیت بهتری نسبت به اسپیس قرار داده میشدند.
۱۹۸۴- Dodge Caravan
در دهه ۸۰ میلادی شهرت خودروهای استیشن واگن بزرگ و سنگین وزن به عنوان گزینهی انتخابی خانوارها در حال کاهش شدید بود. ولی مردم هنوز هم به خودرویی برای جابهجایی تعداد بسیاری از افراد و مقدار بسیاری بار احتیاج داشتند. کرایسلر جواب ارضا کنندهی این نیاز را در سال ۱۹۸۴ با این عنوان معرفی نمود: مینیون.
به این خاطر که مینیونها بر اساس خودروهای سواری تولید شده بودند و نه کامیونها و وانتها، با این وجود که هنوز هم گنجایش جابهجایی ۷ یا ۸ نفر سرنشین را دارا بودند، در مقایسه با ونهای بزرگ، بسیار منعطفتر و به صرفهتر بوده و راندنشان نیز آسانتر بود. دوج کاروان و همخانوادههایش، آنچنان موفق بودند که خیلی سریع هر خودروساز مشهور و با اعتباری در کوشش برای ساخت یک مینیون در میان محصولاتش بود.
۱۹۸۷- Ferrari F۴۰
تعداد زیادی از روزنامه نگاران عرصهی خودرو معتقد هستند که برای کسب یک لذت شیرین از رانندگی، فراری F۴۰ برای همیشه شکست ناپذیر خواهد بود. همهی این چیزها از ۳۰ سال قبل که F۴۰ به دنیا نمایانده شد، پیشرفت زیادی کرده است؛ هرچیزی به غیر از هیجان. این آخرین خودروی انزو فراری بود و در میان خودروهای بین شهری بی شک پرطرفدارترین آنها.
آیا علاقهمند هستید که عقیدهی فراری را راجع به آن جویا شوید؟ مایه بسی خوشبختی است که به خاطر جواب او به این پرسش در سال ۱۹۸۷، اکنون با عقیدهاش آشنا هستیم. او با یک جور شادی که به وضوح در صدایش موج میزد، در پاسخ به این پرسش بیان کرد: «این محصول به اندازهای سریع است که ممکن است موجب گردد شلوارتان را کثیف کنید.» حتی اگر راندن F۴۰ سبب این موضوع نشود، به احتمال زیاد شنیدن قیمتش سبب خواهد شد.
۱۹۸۹- Mazda MX-۵
مزدا MX-۵ که به عنوان بهترین خودرو اسپرت از آن یاد میشود، به اندازهای باکیفیت است که همهی کمپانیها را از تراشیدن حریفی در سطح آن ناامید نموده است. این محصول حقیقتا توانسته جهان را دگرگون کند. MX-۵ از زمان ارائه در سال ۱۹۸۹ یک خودروی اسپرت به صرفه بوده است که راندن آن هیجان زیادی را برای شما به ارمغان میآورد. مزدا با عرضهی این محصول بازی را به شکلی متحول کرد که تا به حال نیز یگانه بازیگر مشهور این عرصه باقی مانده است.
۱۹۸۹- Lexus LS۴۰۰
زمانی که تویوتا تعدادی از مهندسین و مدیرانش را به منظور آموختن دربارهی خودروهای لوکس به آمریکا فرستاد، چیزهای بسیاری یاد گرفتند که اکثرشان تعجبآور نبودند؛ من جمله این که زمانی که مردم تصمیم به بهتر کردن خودروی تویوتای خود میگرفتند، به دنبال خریدن یک بیامو یا مرسدس بنز بودند. تویوتا مصمم شد که برای از میدان به در کردن آنها وارد میدان شود و به گروه خودروسازان لوکس اضافه شود. لکسوس LS۴۰۰ که در سال ۱۹۸۹ ارائه شد، آنچنان استانداردهایی را معرفی نمود که تا ۷ سال پس از آن، هنوز هم به عنوان ملاکی برای آزمایش صدا، لرزش و استقامت تصور میشد.
۱۹۹۰- Honda NSX
مزدا MX-۵ از جایی نامشخص آمد و بهترین محصول اسپرت اقتصادی نام گرفت. لکسوس LS۴۰۰ در میدان خودروهای لوکس این کار را عملی کرد. نیسان میکرا باکیفیتترین خودروی کمحجمی بود که میشد تولید نمود. بعد از آن هوندا، NSX را از کلاهش بیرون کشید. راندن آن بسیار لذت بخشتر از فراری ۳۴۸ بود، زیستن با آن بسیار دوست داشتنیتر از پورشه ۹۱۱ بود و رانندگی با آن آسانتر از فورد فیستا بود. توسعهی ژاپن به نظر توقف نشدنی میآمد و NSX معادلهها را دگرگون کرد، نه تنها برای هوندا و ژاپن. اثر اصلی آن در قسمت دیگری کاملا حس شد؛ فراری از آن موقع تا حالا هنوز محصولی تولید نکرده است که از آن رضایت حتمی و کامل داشته باشد.
۱۹۹۱- Ford Explorer
نظر و عقیدهی مردم همیشه یک جور نیست و در دهه ۹۰ میلادی مینیونها تقریبا داشتند از مد میافتادند. شوق و ذوق بعدی در عرصهی خودروهای خانوادگی در این دهه شکل گرفت، محصولات چند منظورهی اسپرت.
ناگهان اینطور شد که همه خواهان یک خودروی شاسیبلند ۴×۴ به منظور بردن فرزندانشان به کلاس زبان و رفتن برای خریدهای آنچنانی در مکانی دیگر بودند. آشکارترین نمونهی شاسیبلندهای این زمان فورد اکسپلورر بود. این محصول با ابعادی خوب و شهرت بیاندازهی خود سبب گشت در سالهای پایانی دهه ۹۰ میلادی با راهرفتن در هر کوچه، یک خودرو فورد اکسپلورر را در جلوی خانهای بشود دید. در واپسین سالهای دهه ۹۰ با موفق شدن فورد در به فروش رساندن ببیشتر از ۱ میلیون اکسپلورر در سال، واقعا این امکان وجود داشت که در هر قسمت از آمریکا این خودرو را به چشم دید.
۱۹۹۹- Lexus RX۳۰۰
لکسوس با ارائهی RX۳۰۰ در اصل قالب شاسیبلندهای اندازه متوسط کنونی را مشخص نمود. آنها این فرمول را از فورد اکسپلورر گرفتند و آن را با وزنی کمتر و سامانه ۴ چرخ محرک بر روی پلتفرم محصولات سواری اجرا کردند. این خودروهای باکیفیت، اندکی از قدرت کشش بار و راندن روی تختهسنگها را در راههایی که به سختی میشد از آنها درون جنگل عبور کرد، قربانی فرمانپذیری واکنشپذیر و سواری آسان نمود.
این فرمول به اندازهای موفق شد که هماکنون شاسیبلندهای کراساوور بیشتر از یکسوم همهی محصولات به فروش رسیده را شکل میدهند و در حال فرو بردن سهم بازارهای مرتبط با سدانها، مینیونها و شاسیبلندهای قدیمی میباشند. مشتریان هنوز هم به RX که هماکنون به علت موتور بزرگتر RX۳۵۰ نامیده شده است، علاقه نشان میدهند. در حال حاضر حتی ۱ نمونه هیبرید با مصرف سوخت کم از این محصول با اسم RX۴۵۰h هم ارائه گشته است. RX در حال حاضر پرفروشترین محصول لوکس در آمریکا، در میان همگی رقبای خود به حساب میآید.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.