آیا دوران ساخت خودروهای چینی در ایران به اتمام رسیده است؟

با شروع ساخت پژو ۲۰۰۸ به عنوان نخستین خودروی بعد از برجام می‌شود بیان کرد که دوره‌ی پیشرفت خودروهای چینی در ایران اتمام یافته است. با موتوتل همراه باشید.

تقریبا یک دهه قبل وسایل نقلیه‌ی چینی جایگاهی در عرصه‌ی خودروی کشور ما نداشتند. در آن دوران یک یا دو کمپانی کوچک کار مونتاژ بعضی محصولات چینی را به گونه‌ای محدود شده در کشور انجام می‌دادند. ولی از سال‌های آغازین دهه ۹۰ با شروع بعضی تحریم‌های خارجی که سبب خارج شدن کمپانی‌های کره‌ای، اروپایی و ژاپنی از ایران گشت، کمپانی‌های چینی از این موقعیت بهره برده و تلاش کردند جایگاه بعضی محصولات را که ساختشان به پایان رسیده بود از آن خود کنند. این شرایط نقطه‌ی شروع حضور کمپانی‌های چینی در ایران قلمداد می‌شد به طوری که در دوران تحریم هم مونتاژ محصولات چینی در ایران تقریبا ۲ برابر افزایش یافت و هم وارد کردن محصولات چینی آماده به ایران شروع شد. در آن دوران کمپانی‌های چینی بزرگ‌ترین نقطه ضعف عرصه‌ی خودروی ایران را که عدم وجود تنوع و از مد افتادگی اکثر محصولات تیراژ بالای در حال ساخت بود را دریافته بودند و با ارائه‌ی محصولاتی ظاهرا جدید و پرتنوع و البته با ارزش و مرغوبیت کم موفق شدند مشتریان ایرانی را به سمت خودروهایشان بکشانند. در دوران تحریم به خاطر پایان رابطه با کمپانی‌های خودروی اروپایی و آسیایی معتبر، حضور کمپانی‌های چینی در کشور ما سیر رو به رشد داشت به طوری که اکثر تولیدکنندگان داخلی خودرو کار مشترک با کمپانی‌های چینی را شروع نمودند. در پی این اتفاقات، کارشناس‌‌ها درباره‌ی نتایج و تبعات حضور بسیار زیاد کمپانی‌های چینی در کشور و به عبارتی چینی‌زاسیون صنعت خودروی کشور مردم را آگاه می‌کردند.
ولی از تقریبا ۲ سال گذشته با پیش آمدن برجام و عملی شدنش، سیر برداشتن تحریم‌ها و برگشت کمپانی‌های به‌نام اروپایی و آسیایی به ایران از سر گرفته شد و پارسال هم کمپانی‌هایی مانند سیتروئن و پژو با بستن قراردادهای تازه به طور رسمی فعالیتشان در ایران را شروع کردند. در پی برگشت و کار کردن دوباره‌ی کمپانی‌های مشهور بین‌المللی در ایران ساخت انبوه خودروی پژو ۲۰۰۸ به عنوان نخستین محصول بعد از برجام از دیروز با حضور رئیس جمهور شروع گشت؛ شروعی که کارشناس‌ها آن را آغاز پایان دوره‌ی رشد و جولان محصولات چینی در ایران به حساب می‌آورند. در این عرصه کارشناس‌ها عقیده دارند که بعد از این با ساختن سایر وسایل نقلیه‌ی بعد از برجام، وسایل نقلیه‌ی چینی اندک اندک از بازار خودروی ایران برچیده خواهند شد و در صورتی که خودروسازان داخلی موفق شوند محصولات تازه را با قیمت متعادل در ایران ارائه نمایند، وارد کردن و مونتاژ تعداد زیادی از محصولات چینی به پایان خواهد رسید. در این عرصه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: «مایه‌ی بسی خوشبختی است که نتایج برجام و برداشته شدن تحریم‌ها در وضعیت اقتصادی کشور اندک اندک در حال جلوه‌گری می‌باشد به طوری که حال و هوای فضای اقتصادی ایران در تعامل دوباره با دنیا در حال جان‌ گرفتن دوباره است.» امرالله امینی با گفتن این موضوع که حضور دوباره‌ی کمپانی‌های مشهور بین‌المللی در ایران، نیاز ما به کمپانی‌های چینی را برطرف خواهد نمود، خاطرنشان کرد: «با شروع ساخت محصولات پیشرفته و تازه در ایران، محصولات بی‌کیفیت چینی دوباره طرفدارانشان را از کف خواهند داد.» ایشان هم‌چنین می‌گوید: «از زمان عملی شدن برجام معلوم بود که زمان احتیاج بازار خودروی ایران به محصولات چینی تمام شده است و با عوض شدن وضعیت، کمپانی‌های چینی به منظور ادامه‌ی حضورشان در ایران، دشواری‌های بسیاری را باید تحمل کنند.» عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم‌چنین اظهار می‌دارد: «کمپانی‌های چینی به منظور حفظ موقعیتشان در ایران بایستی فورا در راستای بالا بردن کیفیت و همین‌طور کاهش قیمت خودروهایشان در ایران قدم بردارند وگرنه از بازار خودروی ایران حذف خواهند گردید.»