افتتاح پروژهی تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ و دنا پلاس با حضور رییس جمهور
با آغاز تولید دو خودرو دناپلاس ایران خودرو و پژو ۲۰۰۸ در سایت ایران خودرو،مهندس یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که پیش فروش این دو خودرو به زودی شروع می شود. وی در ادامه گفت که قرار است در آیندهای نزدیک یک قرارداد ۱۰۰۰میلیاردی با ۵ شرکت معتبر بین المللی بسته شود که به موجب آن طراحی و تولید 2 پلتفرم برای تولید 23 محصول جدید و همچنین دو خودروی برقی و هیبریدی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برعهدهی آنها خواهد بود. با موتوتلهمراه باشید.
دنا پلاس که در واقع مدل پیشرفتهی دنا محسوب میشود، تغییراتی جزیی در ظاهر و تجهیزاتش مشاهده میشود. دنا پلاس بهعنوان اولین خودروی داخلی با چهار کیسه هوا و با استانداردهای لازم معرفی شده است. تجهیزات دیگری که برای اولین بار در این خودرو داخلی بهکار رفته شامل سقف متحرک، کیسه هوای جانبی، دوربین عقب و سیستم چند رسانهای بهروز است. ایران خودرو طراحی دنا پلاس را از سال ۹۴ آغاز کرده و تنها در ساخت ماشین آلات تولیدی آن وابسته به شرکتهای خارجی بوده است. طراحی اجزا بدنه را متخصصان ایران خودرو انجام دادهاند که شامل ۸۵ قطعه میشود. طراحی ۱۵۹ قطعه تزیینی داخلی و خارجی نیز توسط متخصصان و کارشناسان ایران خودرو با همکاری سرمایهگذاران مختلف انجام شده است. طراحی داخلی خودرو نیز تغییرات اندکی داشته که ظاهر خودرو را بهتر کرده است. روی درهای جانبی هم، مثل خودروهای امروزی خطوطی طراحی شده و تاگلگیر عقبی ادامه یافته. تحول گرافیک داخلی چراغها، باعث جذابیت بیشتر خودرو شده؛ البته شکل کلی چراغ و ابعاد فیزیکی آن بدون تغییر باقی مانده است. افزودن لامپهای الایدی به خودرو بهعنوان چراغ دید در روز یا روزنما (Daytime running lights) و نیز چراغهای کوچک (Position lights) از جنس نئون که در خودروهای روز دنیا مثل آئودی، ب ام و، مرسدس بنز و ... هم دیده میشوند، از جمله تغییرات در چراغهای این خودرو به شمار میروند. در چراغهای عقب نیز تغییراتی، البته کمتر از جلو، اعمال شده و چراغهای کوچک نئونی در این قسمت نیز دیده میشوند.
قلب تپندهی دنا پلاس موتور ۴ سیلندر ۱۶۴۶ سی سی است که مصرف سوخت آن به ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. به ازای هر صد کیلومتر کارکرد ترکیبی، دناپلاس میتواند در دور موتور ۶۰۰۰ حداکثر نیروی ۱۱۵ اسب بخار و همچنین در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه هم بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر را توليد كند. صنعتیسازی پروژه نیز توسط محصول مشترک ایران خودرو، آیکید، تام و چند شرکت بین المللی دیگر انجام شده است. دنا پلاس قرار است با قیمت ۴۶ میلیون بهفروش برسد. همچنین قرار است به منظور تجلیل از شهدای حادثهی پلاسکو ۱۶خودرو تولیدی نخست به خانوادهی شهدا تقدیم شود. محصول دیگری که تولیدش آغاز شده محصول شرکت ایکاپ بانام پژو ۲۰۰۸ است. این خودرو بهعنوان اولین کراس اوور شرکت پژو در ایران شناخته خواهد شد. پژو ۲۰۰۸ را میتوان اولین محصول مونتاژ داخلی بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ایرانخودرو و پژو است. شرکت ایکاپ به تولید و مونتاژ خودروهای تولید مشترک ایران خودرو و پژو در ایران خواهد پرداخت. بر اساس توافق انجامشده و شرایطی که وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده است، خودروهایی در این کارخانه تولید میشوند که کمتر از ۳ سال از طراحی و تولید آنها در بازار روز جهان گذشته باشد. ایکاپ در فاز اول به تولید و داخلیسازی سه خودروی پژو 2008، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۸ میپردازد تا در عرض سه سال این خودرو به ۸۰ درصد ساخت ایران برسد. در کنار این سه خودرو مونتاژ پژو ۵۰۸ در ایران قطعی شده و احتمالا خودروی پژو ۵۰۰۸ در ایران مونتاژ شود.
شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو ۲۰۸ و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونهی کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را با نام ۲۰۰۸ برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ که یکی از معتبرترین نمایشگاههای خودروی اروپا است، معرفی کرد. شاسیبلندها در سالهای گذشته با توجه به استقبال مردم و استفاده بیشتر در شهر به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول کراس اوورها هستند. کراساوورها در اصل مدل جمع و جورتری از شاسیبلندها هستند که با حجم داخلی کمتر، به پیشرانهی کممصرفتر و البته ضعیفتری نیز مجهز هستند و قابلیتهای چندانی در بخش آفرود ندارند. هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دو نمونه معروف از این دسته از خودروها در بازار در کشورمان هستند. دسته دوم SUV هستند که به فضای کابین بزرگ و پیشرانهی توانمندتری مجهز شدهاند. تویوتا لندکروزر، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو چند نمونه از خودروهای شاسیبلند مطرح در کشورمان هستند. از مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۶، پژو ۲۰۰۸ بدون تغییر برجسته ظاهری به بازار عرضه شده است. اما در نمایشگاه ژنو سال گذشته شرکت پژو از فیسلیفت ۲۰۰۸ با عنوان مدل ۲۰۱۷ رونمایی کرد که هم فیسلیفت (تغییر طراحی ظاهری) پیدا کرد و هم در انواع پیشرانه با تغییر روبرو شد. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ همچون پژو ۲۰۸ از پیشرانه پربازده و کممصرف سری PureTech استفاده میکند. پیشرانهی مذکور با حجم ۱۲۰۰ سیسی و توان ۱۳۰ اسب بخار، جایزه بهترین پیشرانه سال ۲۰۱۶ را در دستهی نمونههای ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ سیسی کسب کرد. با این حال ایران خودرو تصمیم گرفته است تا ۲۰۰۸ را با پیشرانهی ۱.۶ لیتری توربوشارژ شده در ایران عرضه کند که توان بسیار خود ۱۶۵ اسب بخار را با خود به همراه دارد. ۷۰درصد طراحی خودرو توسط متخصصان ایرانی صورت خواهد گرفت و بنابر پیش بینی های صورت گرفته، این خودرو امکان صادرات تا سقف ۵۰ درصد خودروهای تولیدی را دارد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.