معرفی نیسان ماکسیما و مواردی که در هنگام خرید ممکن است به کارتان بیاید
نسخهی 5 اتومبیل نیسان ماکسیما در سال 1999 میلادی بود که وارد بازار جهانی اتومبیل شد و توانست تا سال 2003 میلادی هم بر روی خط تولیدکارخانهاش بماند. در آن زمان که از این اتومبیل تازه رونمایی شده بود بازار اتومبیلهای لوکس در داخل کشورمان پر رونفق نبود اما با این حال پارس خودرو تصمیمی گرفت که این اتومبیل را در این عرضه کند و بخش اتومبیلهای لوکس در بازار اتومبیل کشورمان را در اختیار خود دربیاورد. با موتوتلهمراه باشید.
ماکسیما در ایران جزو تعداد کمی از اتومبیلهایی بود که در هنگام عرضه در بازار جهانی در ایران هم عرضه و فروخته شد. در ابتدا این اتومبیل بدون داشتن هیچ رقیبی یکه تاز بازار لوکس اتومبیل ایران بود اما بعدها و با گذشت زمان این اتومبیل در ایران خود را مقابل خود رقبایی نظیر چون تویوتا کمری گرند و هیوندای سوناتا نسل پنجم را دید و به همین دلیل رفته رفته بخش زیادی از فروش خود را از دست داد. با تمام اینها ماکسیمای نسل پنج یک اتومبیل منحصر به فرد در داخل ایران محسوب میشود به این دلیل که پس از گذشت بیش از یک دهه از برکناری این اتومبیل از خط تولید این اتومبیل هنوز هم در بازار اتومبیلهای دست دوم ایران خرید و فروش میشود و رونق خوبی دارد. علت این میزان استقبال مردم در ایران از ماکسیما همان شهرتی است که این اتومبیل در سالهای اول حضورش در ایران برای خود دست و پا کرد ولی در کنار این نمیتوان قدرت بالای مهندسی ژاپنی و کیفیت و تواناییهای این اتومبیل را نادیده گرفت. ممکن است پیش از این معرفی این اتومبیل را خوانده باشید اما ما در ادامه قصد داریم تا وارد جزییات این اتومبیل خوش ساخت ژاپنی شویم و بررسیای دقیقتر را از این اتومبیل سواری محبوب ارائه دهیم. از اتومبیل نسل پنجم نیسان ماکسیما در دسامبر سال 1999 میلادی همراه با کد اتاقی برابر A33 پرده برداری شد. این اتومبیل در واقع یک سواری اندازه بزرگ دیفرانسیل جلو میباشد که پیشرانهی آن از یک موتور 6 سیلندر بنزینی به همراه جعبه دندهی دستی و یا اتوماتیک تشکیل میشود. البته این اتومبیل در ایران عرضه نشد بلکه نسخهی فیس لیفت شدهی نسل پنجم به بازار ایران وارد شد که در برخی کشورها هم نام نیسان Cefiro را به خود گرفت. طراحی ظاهری این اتومبیل در عین سادگی زیباست اما نه در مقایسه با زیبایی اتومبیلهای حال حاضر و نیز دارای طراحیهای مطابق با استانداردهای سالهای اول هزاره سوم میباشد. این اتومبیلی در ابعادی به طول ۴.۹ متر و عرض ۱.۷۸ متر و ارتفاعی برابر با ۱.۴۳ متر میباشد. فاصله بین دو محور چرخ این اتومبیل هم برابر با ۲۷۵۰ میلی متر میباشد که این عدد فضای مناسبی را برای سرنشینان عقب فراهم میکند.
انواع پیشرانه و مشخصات فنی
نیسان ماکسیما در آن نسل خود از انوع پیشرانههای مختلف استفاده میکرد که از دو تا سه و نیم لیتر حجم داشتند و مدل داخل ایران آن دارای شش سیلندر و موتور وی شکل به حجمی معادل سه لیتر بود که کد آن هم برابر VQ30DE انتخاب شده بود. برای این موتور بلوک و سرسیلندر تمام آلومینیومی استفاده شده است تا آن را سبکتر کند. قسمتهایی نظیر میل لنگ و میل سوپاپ این موتور با بالاترین میزان وسواس پرداخت و صیقلی شدهاند تا دارای بهترین عملکرد ممکن باشند. سوپاپها و پیستونهای این موتور هم در این نوع پیشرانهای که در ایران عرضه شد همه دارای روکش مولیبدنی بودند تا دارای مقاومت بیشتری در برابر فرسایش در مقایسه با قطعات معمولی باشند. اما خود موتور از نوع DOHC میباشد که در هر سرسیلندر آن 2 عدد میل سوپاپ واقع شده است. در عین حال برای هر سیلندر هم 4 سوپاپ به کار رفته است. موتور این اتومبیل علاوه بر اینها دارای سامانهی ورودی هوای متغیر یا VIS و کنترل دیجیتالی ناک میباشد که به کمک اینها دارای عملکرد بهتری در دورهای بالا میشود. موتور ماکسیما با ضریب تراکم ده به یک کار میکند که این اجازه را به خریدار میدهد که به راحتی از بنزین معمولی بدون سرب برای باک آن استفاده ببرد. موتور VQ30DE قادر است توانی برابر با ۲۲۷ اسب بخار را در ۶۴۰۰ دور بر دقیقه و گشتاوری معادل ۲۹۱ نیوتون بر متر را در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه تولید سازد. لازم به ذکر ست که این اتومبیل در بین سالهای 1995 تا 2001 میلادی در لیست ده موتور برتر جهان برای اتومبیلها قرار داشته است که خود این نکته ممکن است برای علاقهمندان بسیار جالب باشد. متخصصان منابع خارج از کشور نکتهی قوت این موتور را زنجیر زمانبندی بسیار مورد اطمینان آن عنوان کردهاند که خیلی کم دیده شده است که مشکلی در آن بهوجود بیاید. یک نکته در این جا برای مالکان این اتومبیل وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشند و آن هم این است که سوپاپهای این اتومبیل مانند اتومبیلهای ساخت امسال یا دوران جدید اتومبیلها از تایپیت اتوماتیک بهره نمیبرند و در نتیجه برای عملکردی بهتر نیاز است که پس از طی هر صد هزار کیلومتر یا شصت هزار کیلومتر باید شیم گیری شوند یا سوپاپشان تنظیم شود. پیش از این هم در مورد مورد اطمینان بودن این اتومبیل صحبت کردیم اما اگر که از روغن موتور مناسب و با کیفیت در این اتومبیل بهره گرفته شود و نیز سرویس روغن آن هم سر وقت باشد حتی میتوان از این اتومبیل طی مسیر ۲۵۰ هزار مایل یا ۴۰۰ هزار کیلومتر را بدون نیاز به تعمیر انتظار داشت در نتیجه موتور این اتومبیل شما را خاطر جمع میکند. مهندسان ژاپنی در سالهای 2000 و نیز 2001 میلادی که مانیفولد هوای متغییر را روی این موتور نصب کردند یک حرف K انگلیسی را هم در آخر آن اضافه کردند که از ابتدای کلمهی کایزن میآید که در اصل یک مکتب مدیریتی ژاپنی به معنای بهبود و پیشرفت میباشد.
موتور اتومبیل ماکسیما دارای نیور محرکهای در طول جعبه دندهی چهار دندهای خودکار یا پنج دندهای دستی است که این نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند. این اتومبیل با جعبه دندهی خودکار در عرض ۹.۱ ثانیه یا حتی 8.8 ثانیه به شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت و نیز با جعبه دندهی دستی در عرض ۷.۱ ثانیه به شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این اتومبیل با وزنی برابر 1505 کیلوگرم در بازار اتومبیلهای دست دوم ایران داری قیمتی معادل 60 تا 100 میلیون تومان میباشد و در هر 100 کیلومتر هم 9.8 لیتر بنزین میسوزاند. سیستم تعلیق این اتومبیل در قسمت جلویی از نوع مک فرسون و در قسمت پشتی از نوع چند اتصالی میباشد که این اتومبیل را دارای هندلینگ مناسبی در قیاس با سایر رقبا کرده است ولی بهتر است دیگر انتظار زیادی نداشته باشید. این اتومبیل در هر چهار چرخ خود دارای ترمزهای دیسکی است و چرخها دارای ۲۸۰ میلی متر قطر در جلو و ۲۷۹ میلی متر قطر در عقب میباشند. ضخامت دیسک های عقبی نه میلی متر میباشد ولی این اتومبیل دارای دیسکهای جلوییای با ضخامت ۲۶ میلی متری است تا خنک شدن آنها کمک کند.
تجهیزات رفاهی و ایمنی
ماکسیمایی که در ایران عرضه شد دارای 2 عدد کیسه هواست که یکی از آنها برای راننده و دیگری برای سرنشین کناری رانده در نظر گرفته شده است. سیستم ترمز اتومبیل از نوع ضد قفل است تا امنیت بیشتری را برای سرنشینان در هنگام توفق فراهم کند. ماکسیما دارای مدلهایی در جهان است که حتی دارای کیسههای هوای جانبی برای سرنشینان جلو و نیز پشت سریهای فعال جلو میباشند. در نسخهی جهانی این اتومبیل همچنین امکاناتی نظیر گرم کن صندلیهای جلو وجود دارند که در مدلی که در بازار اتومبیلهای دسته دوم ایران موجود است این امکانات حذف شدهاند. اگرچه اتومبیل ماکسیمایی که در ایران عرضه شد دارای روکش صندلی مخملی است که این اتومبیل را از امکاناتی نظیر گرم کن و سرد کن تا حد زیادی بی نیاز میکند. ماکسیمای داخلی فاقد سانروف است که البته این ویژگی در ماکسیمای موجود در بازار جهانی قابل مشاهده است. موسسه ی IIHS آمریکا از این اتومبیل یک تست تصادف گرفت که در آن ماکسیما توانست با موفقیت عمل کند و نمره خوبی بگیرد. ویدئوی تست تصادف این اتومبیل در اینترنت موجود است البته آن اتومبیل از مدل فیس لیفت نشده میباشد که در واقع تفاوتهای ظاهریای با مدلهای بازار ایران دارد.
اگر ماکسیما می خرید ...
اگر قصد خریدن ماکسیما را دارید باید بدانید که این اتومبیل یک اتومبیل بسیار مطمئن و با دوام است ولی با دقتی به این که این اتومبیل شش سیلندر دارد باید متوجه شد که این اتومبیل به علت فرقهایی که موتور آن با موتور اتومبیلهای نظیر تویوتا کمری و یا هوندا آکورد دارد در هنگام خرید باید به دقت بررسی شود. وقتی دارید ماکسیمای دست دوم میخرید در ابتدا باید چک کنیدکه آیا نشتی هر گونه مایعاتی مانند روغنها و یا مایع خنک کننده وجود دارد یا نه حتی با دانستن این مسئله که مایع خنک کننده در این اتومبیل دچار نشت نمیشود. سیستم زنجیر تایم ماکسیما هم در صورتی که به اتومبیل رسیدگی شده باشد و به موقع سرویس شده باشد قابل اطمینان میباشد ولی بهتر است یک این قسمت را بررسی کند و مطمئن شود که زنجیر تایم اتومبیل عملکرد درست و ساکتی دارد زیرا اگر این قسمت از اتومبیل عیب کند هزینهی تعمیر آن گزاف خواهد بود. ماکسیما اتومبیلی است که به محض استارت زدن باید روشن شود و موتوری داشته باشد که در هنگام کارکرد درجا کاملاً بدون لرزش عمل کند. اگزوز ماکسیما را هم چک کنید که اگر ود از آن خارج شود باید خرید آن را فراموش کنید. اگر لاستیکهای جلو دچار سایش نامتقارن شده باشد این به این معنی است که این اتومبیل یک تصادف را پشت سر گذاشته است. رانندگی با این اتومبیل هم پیش از خریدن آن باید انجام شود زیرا باید ببینید که این اتومبیل دارای تعویض دندههای نرم و بدون صدا هست یا خیر. اگر دنده دیر تعویض شد یا در هنگام تعویض ضربه داشت این یعنی جعبه دندهی این اتومبیل تعمیر شده است البته ممکن است سیستم جعبه دنده هم به موقع روغن کاری نشده باشد و این دلیل ایرادات باشد. با سرعت برانید و همهی دندهها را امتحان کنید و با کم کردن سرعت معکوسها را هم امتحان کنید. ترمزگیری شدید را حتماً انجام دهید تا ببینید آیا سیستم ترمز ABS درست کار میکند که در صورتی که یکی از چرخها زودتر از بقیه ی چرخها قفل شود یا فرمان لرزش داشته باشد این سیستم دچار عیب شده است. سیستم تعلیق ماکسیما هم در بالا و پایینهای جاده نباید صدایی داشته باشد. اگر فکر میکنید که این موارد را به درست چک نخواهید کرد اتومبیل را به یک تعمیرکار نشان دهید. این بررسی دقیق و کامل توسط مکانیک حتی اگر گران هم باشد ارزش یک ماکسیمای سالم را دارد. پس از خرید ماکسیما نیز در صورتی که سرویس های آن را به موقع انجام دهید خودرو سالهای سال برایتان بدون دردسر کار خواهد کرد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.