برند تکمیلی پورشه در معین موتور نشان از ورود رسمی سئات به ایران دارد

سال پیش خیلی بی سر و صدا و آرام شرکت مشهور فولکس واگن موفق شد تا عنوان بزرگترین شرکت اتومبیل‌ساز دنیا را از دیگر شرکت مشهور خودروساز یعنی تویوتا بگیرد. شرکت مشهور فولکس واگن اگرچه هنوز هم دارای مشکلاتی به خاطر تقلب زیست محیطی دیزلی خود از دیگر شرکت‌ها می‌باشد ولی نمی‌توان قدرت مهندسین و متخصصان این شرکت و بزرگی آن را نادیده گرفت. با موتوتل همراه باشید.

استراتژی طراحی و ساخت و بازاریابی این شرکت‌ها یعنی شرکت مشهور فولکس واگن و شرکت مشهور خودروساز تویوتا تنها یکی از تفاوت‌های این دو شرکت می‌باشد. تویوتا دارای زیر مجموعه‌های معدودی می‌باشد و در تلاش است تا همیشه همه‌ی محصولات خود را در زیرمجموعه‌ی لوکس خود یعنی لکسوس تولید و عرضه کند اما  در طرف مقابل استراتژی فولکس واگن برای نگه داشتن تخت پادشاهی بازار اتومبیل دنیا فرق دارد زیرا این شرکت با گرد هم آوردن مجموعه‌ای از بزرگترین برندهای این صنعت خود را به این جایگاه رسانده است. اگر اتومبیل‌سازهای کم تیراژه‌ای مانند لامبورگینی و پورشه را در نظر نگیریم می‌توانیم از اشکودا، آئودی و سئات به عنوان این برند‌های برتر و زیرمجموعه‌ی فولکس واگن نام ببریم که سهم زیادی در افزایش تولید و جلب نظر مشتریان در سراسر جهان به نفع این شرکت داشته‌اند. پس از برجام مدت‌ها است که می‌شنویم این شرکت مشهور قصد دارد به بازار خودروی ایران نیز وارد شود و در همین راستا مدیران ارشد اشکودا به دفعات اعلام کرده‌اند که تمایل دارند در بازار اتومبیل کشورمان حضور پیدا کنند و امروز هم خبر رسمی ورود سئات به ایران رسانه‌ای شد که خود مهری بر تایید این ادعا می‌باشد. با ورود سئات به ایران این حرف که فولکس واگن می‌خواهد با قدرت تمام وارد بازار اتومبیل ایران شود مطرح می‌شود. از چیزی که شاهد آن هستیم می‌توانیم حدس بزنیم که قرارداد عرضه محصولات فولکس و سئات در ایران نهایی و اجرایی شده است ولی تا این زمان هم چیزی از نتایج این مذاکرات بین اشکودا با طرفین ایرانی منتشر نشده است. در همین راستا خیلی بعید هم نیست که حتی شاهد وارد شدن آئودی نیز به ایران و عرضه آن در بازار اتومبیل کشورمان باشیم تا حداقل فولکس واگن دست خود را برای سهم خواهی از بازار اتومبیل‌های وارداتی ایران کامل کند
اتومبیل سئات در بسیاری از کشورهای دنیا دارای نقش اتومبیلی نسبتاً ارزان قیمت و نیز با کیفیت دیگر اتومبیل‌های فولکس واگن می‌باشد و نیز مثل سایر محصولات این شرکت‌ها بر روی پلت فرم های فولکس واگن طراحی و تولید و عرضه می‌شوند و نیز مجموعه قطعات فنی و کاراکتر مشترکی با برادران آلمانی را دارند ولی با تمام این‌ها نسبت به اتومبیل‌های خود فولکس واگن تا حدی مقرون به صرفه‌تر قیمت‌گذاری می‌شوند. اتومبیل سئات که حدود هفتاد سال سابقه دارد قدیمی‌ترین اتومبیل اسپانیایی محسوب می‌شود که دارای تاریخ توسعه‌ای با بالا و پایین‌های بسیار بوده است ولی گروه خودروساز فولکس واگن از دهه‌ی نود مالکیت این برند را به خود اختصاص داد و اکنون تقریباً سه دهه‌ای می‌شود که اتومبیل‌های سئات با ظاهری متفاوت از برادران اهل آلمان خود اما بر روی همان پلت فرم‌های ساخت گروه فولکس واگن طراحی،ساخته، و عرضه می‌شوند. شرکت معین موتور ایران توانسته است نمایندگی این شرکت اسپانیایی را بر عهده بگیرد. البته این شرکت قبل از این هم نمایندگی رسمی پورشه را مال خود کرده بود و از آن زمان هم به ارائه خدمات پس از فروش و عرضه مدل‌های مجاز پورشه در بازار اتومبیل ایران می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین و برترین نمایندگی‌های داده شده به یکی از شرکت‌های ایرانی توسط شرکتی خارجی را می‌توان نمایندگی پورشه محسوب کرد که در واقع حتی قبل این که قانون منع واردات اتومبیل‌های لوکس به ایران تصویب شود هم این شرکت در حال ارائه‌ی خدمات پس از فروش و ایجاد ساختمانی منطبق بر استاندارد های پورشه در ایران بود.
سئات را نیز می‌توان موردی مشابه در نظر گرفت زیرا از همین حالا هم نام شرکت معین موتور به عنوان نمایندگی رسمی این برند در ایران در بخش نمایندگان رسمی سایت سئات نوشته شده است. شو روم اصلی این برند اسپانیایی هم درحال حاضر در خیابان عباس آباد در حال احداث است تا به زودی برای بهره‌برداری و نمایش و عرضه‌ی تولیدات این برند در ایران آماده شود. از جمله محصولات جدیدی که سئات وارد بازار کرده است کراس اوور جدیدی به نام آتکا است که این اتومبیل را می‌توان اولین اتومبیل وارداتی این برند به ایران دانست زیرا برای حضور در بازار ایران شانس بالایی دارد. یکی دیگر از تولیدات این برند با سابقه‌ی اسپانیایی هاچ بک لئون می‌باشد که در اصل بر روی پلت فرم گلف ساخته شده است و دارای ظاهری کاملاً آلمانی می‌باشد. کاملاً طبیعی و واضح است که هنوز اطلاعات و جزئیاتی از نسخه‌هایی که قرار است به کشورمان وارد شود و قیمت آن‌ها در ایران در دسترس نمی‌باشد ولی بر اساس گفته‌ها سئات این توانایی را دارد که به رقیبی جدی از اروپا برای اتومبیل‌های وارداتبی از کره و ژاپن تبدیل شود و در مقابل خریداران این گونه اتومبیل‌ها گزینه‌ای جدی را بگذارد. قیمت گذاری رقابتی یعنی قیمتی از 150 تا 250 میلیون تومان و نیز کیفیت مهندسی آلمانی که در محصولات این برند اسپانیایی به کار رفته است می‌تواند برگ برنده‌ی سئات در ایران محسوب شود اما هنوز خیلی زود است و باید منتظر باشیم و ببینیم کدام یک از این حدس و گمان‌ها در آینده به واقعیت می‌پیوندند.