ارزیابی فنی فولکس واگن اطلس؛ بزرگ‌ترین خودروی فولکس واگن

اطلس که جادارترین خودروی کمپانی آلمانی است، دارای فضای درونی بزرگ و حجیم و رانندگی آسان و لذت‌بخشی است ولی بدون عیب هم نیست. با موتوتل همراه باشید.

فولکس واگن در سال‌های اخیر دهه‌ی ۳۰ و با ساخت فولکس بیتل به عرصه‌ی تولید خودرو پا گذاشت و بعد از آن هم با پولو، گلف، پاسات و همگی خودروهای شهری مید سایز و جمع و جور به نام و آوازه‌ی جهانی دست یافت. ولی در سال‌های پیشین ۲ خودروی کراس اوور توآرگ و تیگوآن را به خط تولیدش اضافه کرده است و در حال حاضر یک SUV سه ردیفه به این دوتا افزوده گشته که به زبان آوردن اسمش به دشواری آن دوتای پیشین نیست. فولکس واگن اطلس! این خودرو یکی از واپسین سازه‌های گروه فشرده‌ی SUVهای مید سایز سه‌ردیفه و هفت‌نفره می‌باشد. تصمیم بر این است که این خودرو به صورت بی‌واسطه با هوندا پایلوت، فورد اکسپلورر، مزدا CX-۹ و تویوتا هایلندر به رقابت پرداخته و با در نظر گرفتن بعضی ویژگی‌های جیپ گرند چروکی پنج نفره را هم پیش روی خود می‌بینید. از دیگر سو می‌توان گفت که این محصول به بعضی از آن‌ها یا شاید به تعداد زیادی از آن‌ها مشابه است. در اصل اطلس به همگی آن‌ها شباهت دارد اما شبیه هیچ‌یک از آن‌ها به نظر نمی‌رسد. ساختمان خودرو در کل سنتی می‌باشد و چیز خارق‌العاده‌ای در آن به چشم نمی‌خورد ولی ویژگی‌های یک فولکس واگن به سادگی در آن مشخص است. نسبت به استانداردهای فولکس واگن، اطلس تقریبا بزرگ است‌. این SUV که ۹.۵ اینچ است، در واقع اندکی از توآرگ کشیده‌تر است و سومین ردیفش از سایر رقیبان از هیچ نظر عقب نیفتاده است. این محصول تنها بر روی کاغذ هفت نفره محسوب نمی‌شود بلکه ۲ فرد بالغ و بزرگ در ردیف عقب احساس آسایش مطلق خواهند داشت. نمونه‌ی پایه‌ی اطلس دارای یک پیشرانه‌ی دو لیتری توربو ۴ سیلندر با توان ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۸ نیوتن متر می‌باشد و دیفرانسیل جلو است.
اکثر خریداران اطلس، موتور ۳.۶ لیتری V۶ را برمی‌گزینند. نمونه‌ی دیفرانسیل جلوی تجهیز شده با این موتور، دارای ارزش ۳۵۹۱۵ دلار بوده و نمونه‌ی ۴ چرخ محرک آن با ارزش ۳۷۷۱۵ دلار برآورد شده است. این محصول با سنگینی ۴۵۰۲ پوند خودرویی با وزن زیاد به حساب می‌آید. با این حال پیشرانه‌ی شش سیلندر با توان ۲۷۶ اسب بخار و ۲۶۶ فوت پوند گشتاور، گنجایش مورد نیاز برای سوق دادن این محصول به سرعت صد کیلومتر بر ساعت در زمان هشت ثانیه را دارد. در اصل پیشرانه‌ی اطلس از مدل VR۶ بوده که زاویه ۲ بلوک سیلندر در آن اندک‌تر از پیشرانه‌های V۶ قدیمی می‌باشد و همین مسئله کارآمدی‌اش را می‌افزاید. گیربکس هشت دنده‌ی خودکار این فولکس عظیم‌الجثه دارای تعویض‌های نرمی می‌باشد ولی فاصله‌ی میان دنده‌های ۲ و ۳ بسیار است. برای نمونه‌ی ۴ چرخ محرک میزان مصرف سوخت در شهر و بین راه به نوبت ۱۳.۷ و ۱۰.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است. در سرعت‌های زیاد، کابین این خودرو به طور کامل در وضعیت سایلنت است و تنها کمی صدای باد شنیده می‌شود. سواری با آن بسیار راحت و موجب آسودگی خاطر بوده و ضربه‌های بزرگ و کوچک خیلی خوب به وسیله‌ی سامانه‌ی تعلیق دفع گشته و ابدا به کابین انتقال نمی‌یابد. این کارکرد عالی تعلیق به همراه چسبندگی زیاد ۴ چرخ به جاده سبب زیاد شدن مقاومت در پیچ‌ها هم می‌گردد.
در کابین این محصول بیشتر از اندازه‌ی معمول پلاستیک به کار رفته است. ارگونومی بخش‌های گوناگون مانند دستگیره‌ی در، فرمان، پدال‌ها و دسته دنده فوق‌العاده می‌باشد ولی در بعضی قسمت‌ها پلاستیک محکم و ارزان به کار رفته است. با وجود این شرایط که سامانه‌ی ارتباطی سرگرمی تازه‌ی فولکس تجهیز شده با رهیاب ماهواره‌ای در در اطلس به کار رفته است، ولی شیشه‌ی تخت لمسی رویش از جذابیت زیادی برخوردار نیست. اطلس در رده‌ای قرار داده شده که بیشتر رقیبان دارای تجهیزات گوناگونی هستند و خودروی فولکس هم از این لحاظ نوعی رقابت پایاپای با آن‌ها برقرار نموده است. تجهیزاتی مثل سامانه‌ی صدای حرفه‌ای، صندلی‌هایی از جنس چرم، کابین دیجیتالی و چراغ‌های پشت LED تنها در مدل فول اس ای ال پرمیوم با ارزش ۴۹۴۱۵ دلار در دسترس است. ولی صندلی‌های از جنس وینیل استفاده شده در مدل‌های پایین‌تر از راحت بوده و چراغ‌های پشتی هم معضل رانندگان عقبی به حساب می‌آیند. هم‌چنین که سامانه‌ی صدای حرفه‌ای و نیرومند و کابین دیجیتال نیز در واقع برتری و فایده‌ی زیادی ندارند. به جای آن، تیپ‌های پایین‌تر با قیمت‌های معقول‌تر، تجهیزاتی مثل چراغ‌های جلوی کاملا LED و سامانه‌ی هدایت تقریبا خودران را دارا هستند. یگانه نقص حقیقی اطلس این است که در در حالی که مزدا CX-۹ دارنده‌ی کابین بسیار مرغوب و طرح شیک می‌باشد، هیوندای سانتافه دارای صد هزار مایل ضمانت است، فورد اکسپلورر دارای موتور قوی و کم‌مصرف اکوبوست می‌باشد و هوندا پایلوت و تویوتا هایلندر به ضریب اعتماد زیادش معروف است؛ هیچ گونه خصوصیت ویژه‌ای از خود بروز نداده است. این فولکس واگن ۷ نفره نیز از لحاظ فنی بیش از اندازه عادی به نظر می‌رسد. دسته‌ی SUVها مبدل به پررقابت‌ترین قسمت بازار خودرو گشته و در بخش شاسی‌بلندهای ۷ نفره برند‌های معروف و پرطرفداری دیده می‌شوند. اطلس به وقت زیادتری برای جذب اطمینان خریداران احتیاج دارد و فولکس واگن به خاطر جادار و کارآمد بودن و دارا بودن رانندگی نرم و آسان بایستی در عرصه‌ی بازاریابی این خودروی کم‌تجربه بیشتر بکوشد.