سوار بر هیوندای ولستر تجهیز شده با توربوشارژر، خیابان‌های کشور را بگردید

بیشتر از سه سال است که ولوستر در بازار خودروی ایران حضور یافته است، اما نمونه‌ی قوی‌تری از این محصول با موتور توربوشارژ اخیرا به بازار خودروی ایران وارد گشته است. با موتوتل همراه باشید.

هیوندای در سال ۲۰۱۱ مدل ولوستر را در لیست خودروهایش گنجاند. مقصود از ساخت این محصول، وارد شدن در رده‌ی خودروهای اسپورت کامپکت و ایجاد جانشینی جمع و جورتر برای نمونه‌ی شکست خورده‌ی هیوندای کوپه بود. اگرچه از لحاظ معروفیت برند و مرغوبیت سواری، ولوستر را نمی‌شود با بهترین‌های این رده مانند هوندا سیویک و فولکس گلف قیاس نمود، ولی در راضی کردن طرفداران تا حد زیادی موفق بوده است و از نمونه‌های خوب هیوندا در سال‌های پیشین به حساب می‌آید. ولوستر در بازار خودروی ایران با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، به وسیله‌ی نماینده‌ی رسمی ارائه می‌گردد و دارای توان ۱۳۲ اسب بخار و گشتاور ۱۶۲ نیوتن متر می‌باشد. این نمونه ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد و ماکسیمم سرعتش ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. نمونه‌های وارد شده دارای گیربکس شش دنده‌ی خودکار و کلاچ دوبل می‌باشند که به عوض کردن دنده در آن‌ها به نرمی صورت می‌گیرد و دارای کارکرد خوبی هستند. مصرف سوخت این محصول به منظور راندن در شهر، تقریبا ۸.۵ لیتر در صد کیلومتر بوده و مخصوص مسافرت‌های جاده‌ای ۵.۵ لیتر در صد کیلومتر در نظر گرفته شده است. ولستر توربوشارژر با کد GDI اخیرا در کشور ما به خرید و فروش می‌رسد. این نمونه با همان موتور ۱.۶ لیتری و چهار سیلندر خطی در نمونه‌ی استاندارد عرضه شده است که دارای توربوشارژر بوده و توان ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتن متر را مهیا می‌نماید. ولوستر تازه با بنزین استاندارد اروپا در مدت زمان ۶.۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست می‌یابد و ماکسیمم سرعتش ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. ولوستر توربو به منظور دست‌یابی به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، تقریبا به ۱۷ ثانیه زمان احتیاج خواهد داشت، در شرایطی که به جعبه‌دنده‌های دستی شش سرعته و خودکار هفت سرعته ارائه می‌گردد. میزان مصرف سوخت این نمونه در شهر، ۹.۵ و در سرعت ثابت، هفت لیتر در ازای هر صد کیلومتر برآورد شده است.
اخیرا هیچ‌گونه تحول ویژه‌ای در شکل و قیافه‌ی ولستر انجام نشده است و این محصول با کمی فیس لیفت در قسمت سپر، هنوز هم به شکل سه در ارائه می‌گردد. بایستی این حقیقت را پذیرفت که پس از سپری شدن هفت سال از ارائه‌ی ولوستر، قیافه‌ی این محصول حتی نسبت به رقیبان در عرصه‌ی جهانی، زیبا و دل‌پذیر است. قسمت در نظر گرفته شده برای راننده و مسافر کناری‌اش دلپذیر طراحی شده است؛ ولی دومین ردیف شخصی بلند قد با قد بیشتر از ۱۷۰ سانتی‌متر را به ویژه در مسافرت‌های طولانی خواهد آزرد. نسبت به سایر رقیبان در سطح جهانی، محصولات فولکس گلف GTI، فورد فوکوس ST و هوندا سیویک Si را از لحاظ توانمندی‌های فنی می‌شود با ولستر توربو قیاس کرد، اگرچه برند‌های بهتری بوده و دارای جثه‌ی عظیم‌تری هستند. گلف GTI با موتور ۲۲۰ اسب بخار و شتاب ۰ تا صد کیلومتر در ساعتی که ۵.۹ ثانیه برآورد شده است، تقریبا دارای ارزش ۲۷ هزار دلار می‌باشد. سیویک Si که اخیرا رونمایی گشته است هم با موتور ۲۰۵ اسب بخاری و بازه‌ی ۰ تا صد کیلومتر ۶.۵ ثانیه‌ای در حدود ۲۵۰۰۰ دلار به فروش خواهد رسید. فورد فوکوس ST، به عنوان یکی از قوی‌ترین خودروهای بدون صندوق جهان با موتور ۲۵۲ اسب بخار ارائه می‌گردد که در مدت ۶.۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد در در وضعیت پایه، ۲۵۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد. هیوندای ولستر با موتور ۱۳۲ اسب بخار، حدودا دارای ارزش ۱۸ هزار دلار می‌باشد، ولی نمونه‌ی توربوشارژ در وضعیت پایه، دارای ارزش ۲۵۰۰۰ دلار می‌باشد. این محصول در بازار خودروی ایران در نمونه‌ی عادی، تقریبا دارای ارزش ۱۲۵ و در نمونه‌ی تجهیز شده با توربوشارژر، دارای ارزش ۱۴۵ میلیون تومان می‌باشد.