عرضهی بنزین سرطانزا به مدت هشت سال
یکی از موفقیتهای عظیم دولت یازدهم ساخت و عرضهی بنزین یورو ۴ است و قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز بر کارکرد بنزینی دولت روحانی اثرگذار است و بیان میکند که تا قبل از روی کار آمدن این دولت، بنزین استانداردی به اسم یورو ۴ در ایران به چشم نمیخورد. با موتوتلهمراه باشید.
آلوده بودن هوا به مسئلهی حائز اهمیتی در اولین جلسهی بحث کاندیداهای ریاست جمهوری ۹۶ تبدیل گشت و یکی از رویکردهای اساسی آن را به وجود آورد. از یک سو قالیباف بود که به کارکرد محیط زیستی دولت اعتراض داشت و از دیگر سو روحانی و جهانگیری بودند که به کارکرد شهرداری مخصوصا در دادن مجوز به منظور بلندمرتبه کردن و همینطور مرغوبیت بنزین عرضه شده در دولت احمدینژاد اعتراض داشتند. ولی یکی از موفقیتهای اصلی دولت یازدهم ساخت و عرضهی بنزین یورو ۴ بوده است و قائممقام مدیر عامل شرکت نفت نیز کارکرد بنزینی دولت روحانی را قبول دارد و اذعان دارد که تا قبل از این دولت، چیزی به اسم بنزین استاندارد یورو ۴ در ایران یافت نمیشد. از آنجایی که محیط زیست یکی از بحثهای مهم اولین جلسهی بحث و گفتگوی انتخابات پیش رو بود، بحث راجع به مرغوبیت بنزین ارائه شده در دولت پیشین و کنونی به وسط کشیده شد. جریان از آنجایی آغاز شد که مجری از قالیباف سوال کرد که چه راهحل مفید و اثرگذاری را به منظور رویارویی با چالشهای محیط زیست در ذهن دارد و ایشان در جواب به این سوال شدیدا به کارکرد دولت روحانی در مقابله با ریزگردها اعتراض نمود. در ادامهی این جلسه هنگامی که نوبت به جهانگیری رسید، او در جواب به سخنان قالیباف خاطرنشان کرد: صحبت راجع به محیط زیست از اصلیترین بحثها است و همهی مردم در قبال آن نکتهبین هستند. دولتها مسئول هستند راهکارهای اساسی را اجرایی کنند. در دولت روحانی با وجود معضلات زیاد، به مسئلههای مربوط به محیط زیست توجه شده و اقدامات خوبی صورت گرفت. در عرصهی خودروها و خارج نمودن بنزین پتروشیمیها که بنزین بسیار زیادی را دارا بود، در دولت پیشین در تهران این مجوز صادر میشد که بنزین پتروشیمی به کار گرفته شود که به خاطر زیاد بودن سرب، خاصیت سرطانزایی داشت. هماکنون این محصول از میان برداشته شده است و در کلانشهرها و شهرهای بزرگ دیگر و بیشتر از چهل شهر، بنزین یورو ۴ به کار گرفته میشود.
آقای شاهرخ خسروانی، قائم مقام مدیر عامل شرکت نفت همچنین راجع به بنزین یورو ۴ توضیحاتی داد: این نوع بنزین از سال ۱۳۹۱ در فاز دوم پالایشگاه امام خمینی(ره) ساخته میشد ولی هیچ نوع توزیعی انجام نمیشد. اما از ماه دی سال ۱۳۹۲ به خاطر تصمیمات گرفته شده و طبق چیزی که در قانون تصویب گشته بود، قرار شد در ۸ کلان شهر که مسئلهی آلوده بودن هوا برایشان یک معضل جدی تلقی میشد، این بنزین عرضه گردد. پس از ماههای پایانی سال ۹۲ عرضهی این نوع بنزین در شهرهای اراک، کرج و تهران آغاز گشت و به طور همزمان با فرمان دولت، دریافت بنزین پتروشیمی که دارای بنزن زیادی بود، پایان یافت و ساخت بنزین یورو ۴ آغاز گشت. با این وجود که در همان زمان برخی تصمیمات گرفته شد تا در پالایشگاههایی که دارای پتانسیل هستند، نحوهی ساخت این بنزین آغاز گردد. ایشان همچنین بیان کردند: در آغاز ساخت بنزین یورو ۴ در پالایشگاه تبریز و با تمهیدات انجام شده هر روز ۸۰۰ هزار لیتر ساخت شروع گشت. در ماه مهر سال ۹۳ نیز پالایشگاه شهر اصفهان آغاز به ساخت روزانه هشتصد میلیون لیتر بنزین یورو ۴ نمود و در اراک نیز هرروزه تقریبا پانزده میلیون لیتر بنزین یورو ۴ ساخته میشد. پس طبق همین مقدار ساخت در هرروز، عرضه در ۸ کلانشهر بر اساس تصویبات قانون آغاز گشته و همینطور ادامه مییابد و به دیگر شهرها نیز خواهد رسید. خسروانی مقدار ساخت و عرضهی بنزین حال حاضر کشور را نیز خاطر نشان کرد و افزود: هماکنون هرروزه بیشتر از ۲۳ میلیون لیتر بنزین یورو۴ در ایران ساخته و عرضه میگردد و تصمیم بر این است که در آیندهی نزدیک تقریبا ۳ پالایشگاه دیگر نیز به منظور ساخت بنزین یورو ۴ شروع به کار کنند و طولی نخواهد کشید که هرروزه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو۴ در ایران عرضه خواهد گشت. کارنامهی دولت پیشین قائم مقام مدیر عامل شرکت نفت شرایط ساخت و عرضهی بنزین در دولت پیشین را نیز خاطر نشان کرد و گفت: در دولت پیشین هرروزه ۵۶ میلیون لیتر بنزین ساخته و عرضه میشد ولی هیچگاه بنزین یورو ۴ ارائه نمیشد. با این وجود که تقریبا شش میلیون لیتر بنزین پتروشیمی ارائه میگشت که تاثیر منفی بسیاری بر محیط زیست و سلامت محیط شهر داشت که با روی کار آمدن روحانی، دورهی عرضهاش پایان یافت. خسروانی به مسئلهی آلوده بودن هوا نیز اشاره کرد و گفت: در بحث راجع به آلوده بودن هوا نمیشود گفت که تنها بنزین تنها عامل آلوده کنندهی هواست، بلکه چند فاکتور را باید مقصر دانست. یکی از فاکتورهای اصلی آلوده کنندهی هوا بنزین بود که در این دولت رفع شد.
مسئلهی حائز اهمیتی که باید راجع به آن صحبت کرد این است که بنزین یورو ۴ این معنا را ندارد که ایجاد کنندهی هیچ نوع آلودگی نخواهد بود و استاندارد به معنای صفر بودن ویژگیهای منفی نیست بلکه استاندارد به این معنا است که بنزین دارای ویژگیهایی تعریف شده است و در صورتی که بنزینی با این ویژگیها ساخته شده و در باک وسایل نقلیهی استاندارد یورو ۴ ریخته شده و سوزانده شود، میزان آلودگیای که ایجاد میکند، به اندازهی استاندارد میباشد. پس مسئولیت وزارت نفت ساخت بنزین استاندارد یورو ۴ بوده و در حال توسعهی این فعالیت میباشد. البته تولیدکنندهی خودرو هم بایستی یک محصول با این استاندارد بسازد، ولی هنوز در سطح شهر محصولاتی با مصرف سوخت زیاد که سبب زیاد شدن آلودگی هوا میگردند، در حال عبور و مرور هستند. همچنین در عرصهی گازوئیل نیز در این دولت سعی بر این بود که به سطح استاندارد دست پیدا کنند و هماکنون هرروزه ۲۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو۴ ساخته میشود.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.