آزمایش و بررسی خودرو پژو ۲۰۷i جدید کمپانی ایران خودرو

پژو ۲۰۶ پرطرفدارترین محصول ساخته شده به وسیله‌ی پژو تا به الان می‌باشد و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲ که بر روی خط تولید بود، موفق شد به میزان فروش تقریبا هشت میلیون دستگاه برسد. این محصول همین‌طور تا سال ۲۰۱۶ در بین ده محصول دست دو پرطرفدار موجود در بازار خودروی انگلیس محسوب می‌شد. ساخت این محصول از سال ۲۰۰۱ در ایران شروع شده و تا به الان ادامه یافته است. ولی در سال ۲۰۰۹ بود که قرار بر این شد که پژو، بر روی ۲۰۶ یک فیس لیفت حسابی را انجام دهد و ظاهر پیشینش را به‌روز کند. با موتوتل همراه باشید.

این نمونه‌ی فیس لیفت شده با اسم ۲۰۶ پلاس به بازارهای جهانی وارد گشت که قسمت جلویی‌اش دقیقا مشابه با ۲۰۷های موجود در بازارهای اروپایی بود و قسمت پشتی‌اش هم با این که شباهتی با ۲۰۷ نداشت ولی اندکی با ۲۰۶ فرق دارد. ساخت این نمونه هم در بازارهای جهانی سال ۲۰۱۲ ادامه یافت اما در بازار خودروی ایران ارائه‌ی این محصول هنوز هم انجام می‌شود و بازارش هم تقریبا طرفدارهای خود را حفظ کرده است. ساخت ۲۰۷ ولی به دنبال شدید شدن تحریم‌های اقتصادی ملل غربی ضد کشورمان، تا اندک زمانی متوقف گشت ولی بعد از مدتی کمپانی ایران خودرو اعلان نمود که نمونه‌ی تازه‌ای از این محصول را با تکیه بر توان داخلی تولید نموده است و خیلی زود آن را وارد بازار می‌نماید. اکنون نمونه‌ی فیس لیفت شده‌ی این محصول اندک زمانی است که به بازار آمده است و در ادامه‌ی متن، این خودرو با دقت بیشتر ارزیابی خواهد شد.

طراحی خارجی
پژو ۲۰۷ کنونی یا همان ۲۰۶+ کنونی را بایستی محصولی فیس لیفت شده از یک محصول به حساب آورد که خودش هم نمونه‌ای فیس لیفت شده از یک نمونه‌ی دیگر می‌باشد. نخستین تحولی که دیده می‌شود، چینش درونی تازه برای چراغ‌های جلویی می‌باشد. درون چراغ‌ها لنز به کار رفته است که این مورد را در کنار به کارگیری چراغ‌های ال ای دی یک گام به سمت جلو بایستی محسوب کرد. این نوار ال ای دی در زمان روشن گشتن، نمایی مشابه کیا سراتو به وجود می‌آورد. قسمت کناری هم دچار تحولات زیادی نشده است و فقط طرح آینه‌ها متفاوت گشته است و چراغ راهنمای روی آینه هم افزوده گشته است. در قسمت عقبی هم مثل جلو، تغییر چینش درونی چراغ‌ها مشاهده می‌شود که با به کارگیری طرح نئونی، ظاهری جذاب‌تر از پیش به خود گرفته است. تحول دیگری که در قسمت عقبی دیده می‌شود، نصب شدن دوربین دید عقب در قسمت بالای پلاک و حضور حسگر دنده عقب بر روی سپر می‌باشد. در حالت کلی بایستی پذیرفت که هرچند پژو ۲۰۷ دارای شکل و قیافه‌ای بسیار منطبق بر سال ۲۰۱۷ نمی‌باشد ولی طراحی کلی‌اش به ویژه در مقایسه با رقیبان مانند رنو ساندرو جذاب‌تر و پرطرفدارتر می‌باشد. درباره‌ی اندازه‌های بیرونی هم بایستی طول، عرض و ارتفاع به نوبت ۳.۹، ۱.۷ و ۱.۴ متری این محصول را نام برد، هم‌چنین این که فاصله‌ی محوری هم برابر با ۲۴۴۳ میلی‌متر می‌باشد.

طرح کابین و تجهیزات رفاهی
در آغاز وارد شدن به درون کابین پژو ۲۰۷ کنونی نخستین تحولی که نظرتان را به سمت خود جلب می‌نماید، غربیلک فرمان تازه‌ی این محصول می‌باشد که یک طرح الهام گرفته از مدل‌های هیوندای می‌باشد. شایان ذکر است که این غربیلک فرمان پلاستیکی در عرصه‌ی مرغوبیت بیشتر به محصولات چینی شباهت دارد تا خودروهای کره‌ای. فرمان این محصول به شکل دو رنگ می‌باشد و قسمت پایینی‌اش به رنگ نقره‌ای تولید شده است. چند کلید هم به منظور کنترل سامانه‌ی صدا، کروز کنترل و تلفن همراه بر روی فرمان قرار داده شده‌اند و موجب گشته‌اند که جوی کاربر پسند برای راننده به وجود آید. چیز دیگری که در کابین این محصول توجهتان را جلب خواهد نمود، صغحه نمایشگر هفت اینچی لمسی می‌باشد که در قسمت بالایی داشبورد قرار داده شده است. این صفحه نمایشگر کیفیت تصویر بسیار خوبی دارد و اندازه‌اش هم در این بازه‌ی ارزشی بسیار خوب است. موضوع جذابی که در زمان استفاده کردن از این صفحه نمایشگر به آن پی خواهید برد، حساسیت بسیار زیاد آن به تماس دست می‌باشد و احتیاجی نیست که مثل بعضی محصولات، انگشتتان را روی صفحه فشار بدهید و فقط لمس صفحه نمایشگر کفایت می‌کند. در این صفحه نمایشگر منوهای گوناگونی در نظر گرفته شده است که دربرگیرنده‌ی سامانه رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، رایانه سفری، پخش موسیقی، رادیو و منوی خدمات دوره‌ای خودرو می‌شود. سامانه‌ی رهیاب ماهواره‌ای این محصول هم نقشه‌ی همه‌ی شهرهای ایران را در درون خود گنجانده است و زبان فارسی را نیز در بر می‌گیرد. لیست تجهیزات رفاهی و ایمنی این محصول در بر گیرنده‌ی فرمان هیدرولیک، دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، درگاه USB، تهویه‌ی اتوماتیک، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلویی از درون کابین، پخش DVD، ایمولایزر، آینه‌های کناری الکتریکی به رنگ بدنه، صندلی عقب تجهیز شده با ایزوفیکس، چهار شیشه‌ی الکتریکی، کروز کنترل، دوربین دید عقب و تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی می‌باشد. درباره‌ی کابین این محصول بایستی دو موضوع را خاطر نشان نمود که یکی از آن‌ها کیفیت خوب تصویر دوربین دید عقب بوده و دیگری دمای قابل تنظیم به وسیله‌ی سامانه‌ی تهویه‌ی اتوماتیک می‌باشد. شایان توجه است که در نمونه‌های پیشین این محصول که تحت لیسانس پژو ساخته می‌شدند، ماکسیمم دمای بخاری، ۲۸ درجه‌ی سلسیوس بود ولی در این نمونه این دما به ۳۱ درجه رسیده است. مرغوبیت متریال استفاده شده درون کابین هم در مقایسه با قبل کاهش پیدا کرده است و به ویژه پلاستیک استفاده شده در فرمان به هیچ وجه احساس مطبوعی را انتقال نمی‌دهد. کاملا در سطح محصولات چینی هم‌رده‌ی موجود در بازار می‌باشد.

ویژگی‌های فنی
در قسمت فنی، این محصول دچار تحول خاصی نگشته است و تنها چیزی که با قبل تفاوت دارد، مدل ECU این محصول می‌باشد. البته با بالا زدن کاپوت هم دریچه‌ی گاز برقی تولید شده توسط بوش دیده می‌شود که روی آن عبارت ساخت چین نوشته شده است و این در صورتی می‌باشد که در نمونه‌های پیشین ۲۰۷ این دریچه‌ی گاز توسط کشور آلمان تولید شده بود. پیشرانه‌ی به کار رفته در این محصول هم همان پیشرانه‌ی مورد علاقه‌ی ایران خودرو یعنی TU۵ می‌باشد که هم‌اکنون در بیشتر سازه‌های این کمپانی از پژو پارس تا دانگ فنگ H۳۰ کراس به کار گرفته می‌شود. این پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری شانزده سوپاپ دو میل سوپاپ در بالا دارد و قادر است ۱۰۵ اسب بخار توان و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را ایجاد نماید. میزان مصرف سوخت داخل شهری این محصول ۸.۸ لیتر و میزان مصرف بین شهری‌اش هم ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد و میزان مصرف ترکیبی هم رقمی برابر با ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد. استاندارد آلایندگی این محصول هم یورو ۴ می‌باشد.

تجربه‌ی رانندگی
پس از نشستن پشت فرمان این محصول خودتان را در وضعیت آشنایی خواهید دید که با پژو ۲۰۶ برابری می‌کند. پیشرانه به نرمی استارت خورده و قدرتش به وسیله‌ی یک گیربکس پنج دنده‌ی دستی به چرخ‌های جلویی انتقال می‌یابد.
فرمان خودرو هم بسیار خوش دست طراحی شده است ولی در واقع عده‌ای فرمان قدیمی را به این فرمان چندکاره ترجیح می‌دهند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این محصول ۱۱.۶ ثانیه می‌باشد و ماکسیمم سرعتش هم ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد. سواری این محصول نسبت به رقیبانی مانند رنو ساندرو خشک‌تر می‌باشد ولی به جایش هندلینگ لذت سواری زیادتری را مهیا می‌کند و چسبندگی‌اش روی زمین هم بسیار از ساندرو بهتر می‌باشد. ترمزها هم در هر ۴ چرخ از نوع دیسکی می‌باشند و تست ایمنی را توسط سیستم‌های ABS، EBD و EBA مهیا می‌نمایند. چیز دیگری هم که بهتر است تولیدکننده توجه زیادتری را نسبت به آن نشان دهد، مرغوبیت قطعه‌های استفاده شده در این محصول می‌باشد. قسمت درونی هم از لحاظ اندازه مثل پیش می‌باشد و تغییری در آن ایجاد نشده است که به منظور قیاس کردن می‌شود گفت که رنو ساندرو در این رده فضای زیادتری را مهیا می‌نماید. گنجایش صندوق عقب ۲۰۷ هم ۲۴۵ لیتر می‌باشد که رقم خوبی برای یک محصول بدون صندوق به حساب می‌آید.

نتیجه
ارزش این محصول در بازار تقریبا ۴۳ تا ۴۵ میلیون تومان می‌باشد و بایستی ذکر کرد که با این قیمت اگر به دنبال محصول دست اول باشید می‌توانید این محصول را برگزینید ضمن این که رنو ساندرو با وجود بعضی مزیت‌ها مانند امن بودن، مرغوبیت و فضای درونی که نسبت به این محصول دارد ولی دارای ارزش زیادتری می‌باشد و تجهیزات رفاهی‌اش هم اندک‌تر از پژو ۲۰۷ می‌باشد. در این میان شکل و قیافه‌ی پژو ۲۰۷ قادر است طرفداران زیادتری را به سوی خودش بکشاند. در پایان می‌توانید لیست ویژگی‌های فنی پژو ۲۰۷ تازه‌ی کمپانی ایران خودرو را ببینید.

ویژگی‌های فنی نمونه‌ی پژو ۲۰۷ تازه‌ی ساخت ایران
موتور چهار سیلندر خطی مجهز به ۲ میل سوپاپ در قسمت بالا، گنجایش پیشرانه ۱۵۸۷ سی‌سی، ماکسیمم توان ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه، ماکسیمم گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه، شتاب رسمی ۱۱‌.۶ ثانیه، مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، سنگینی ۱۰۵۴ کیلوگرم، ارزش تقریبا ۴۵ میلیون تومان‌