توقف ساخت بعضی خودروها در سال ۹۷

معاون توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو اذعان کرد: قیمت خودرو در کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی و تولیدی خیلی زیاد نیست. ایشان همین‌طور راجع به متوقف شدن ساخت بعضی خودروها در سال ۹۷ در صورت مطابقت نداشتن با ۸۳ نمونه استاندارد معین شده و تغییر دادن پلت‌فرم گفتند. با موتوتل همراه باشید.

فرداد دلیری در جواب به این اظهارات که پارسال بحث‌های گوناگونی راجع به متوقف شدن خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ به پیش کشیده شد اما هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفت و مسئولین تصمیم گرفتند که تا ماه دی سال ۹۷ این موقعیت را به کمپانی‌های تولید خودرو بدهند تا در صورت تغییر دادن پلت‌فرم و بالارفتن سطح استانداردها ار ۵۲تا به ۸۳تا، این محصولات هم‌چنان تولید شوند، گفت: این که بشود میزان استانداردها را چه در قسمت آلوده کننده‌ها، میزان مصرف سوخت و استانداردهای امنیتی زیاد کرد، چیزی است که به وسیله‌ی سازمان ملی استاندارد مطرح شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت قسمت دیگری از این خط‌‌مشی‌ها را معین می‌نماید.

ساخت ۳ میلیون خودرو در افق ۱۴۰۴

ایشان هم‌چنین افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در پی شیوه‌های ساخت تازه و هم‌چنین استانداردهای به‌روز می‌باشد تا پس از مدت‌ زمانی، میزان مرغوبیت وسایل نقلیه زیاد شود و خیلی خوب آگاه هستیم که صنعت خودروی کشور در افق ۱۴۰۴ بایستی به صادرات سی درصدی برسد و در صورتی که محصولات ما با فناوری‌های مورد نیاز دست پیدا نکنند، نمی‌شود به مقصود مورد نظر دست یافت. معاون توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌های ایدرو ضمن توجه به این نکته که در سال ۱۴۰۴ بایستی ۳ میلیون محصول در داخل کشور ساخته شود که تقریبا ۱ میلیون خودرو در بخش صادرات به کار گرفته شوند، گفت: دست‌یابی به رقم ۳ میلیون خودرو که ۲ میلیون‌تای آن به منظور استفاده‌ی داخلی است دور از ذهن نمی‌باشد؛ برای مثال در سال ۹۵ تقریبا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتا از آن را وارداتی به حساب آوریم، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال پیش در کشور ساخته شده‌اند. غیرممکن بودن ادامه‌ی فرآیند ساخت بعضی محصولات با پلت‌فرم‌های کنونی
دلیری با ذکر این نکته که دست‌یابی به رقم تولیدی ۳ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴ هدف دور از ذهنی محسوب نمی‌شود، گفت: ولی موضوع دست‌یابی به سی درصد صادرات محصولات ساخته شده در سال ۱۴۰۴ موضوعی است که بایستی از بعد‌های گوناگون مورد ارزیابی قرار بگیرد، پس راهکار‌های دولت و کشور بدین شکل است که قادر به ساخت محصولات مرغوب‌تر باشیم، زیرا با محصولات فعلی نمی‌شود وارد میدان رقابت شد و بازارهای اندکی در خارج از کشور پذیرای این محصولات خواهند بود. ایشان هم‌چنین گفت: این استانداردها تعیین شده طبیعتا بر طبق این استانداردها بعضی محصولات حاضر نخواهند بود هم‌چنان به ساخت ادامه دهند، زیرا پلت‌فرم‌هایش مدرن نیستند و ادامه‌ دادن ساخت آن‌ها با پلت‌فرم‌های کنونی به منظور رسیدن به آن استانداردها ممکن نخواهد بود. کمپانی‌های تولید خودرو بدون خط‌مشی‌های اجباری پروژه‌های سودآور را رها نمی‌کنند معاون توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ضمن تصریح کردن این مسئله که خودروسازها تا وقتی که خط‌مشی‌های وادار کننده تعیین نشده و زمان مشخصی به منظور تغییر شیوه‌ی ساخت برایشان تعیین نگردد، پروژه‌های سودآور را رها نمی‌کنند، گفت: تاریخ و خط‌مشی اجباری مشخص شده و کمپانی‌های تولیدکننده‌ی خودرو بایستی تولیداتشان را با این تصمیم‌ها تطبیق دهند و همین الان در پی یافتن خودروهای دیگری چه به وسیله‌ی همکاری‌های بین‌‌المللی و چه با تولید داخل باشند.
دلیری همین‌طور با ذکر این که در سال ۱۴۰۴ بایستی پنجاه درصد محصولات ساخته شده که دربرگیرنده‌ی ۳ میلیون دستگاه خودرو می‌گردد، از ساخت داخل باشد، افزود: همه ساله سطح استانداردها بالاتر رفته و خط‌مشی‌های انتخابی دشوار و دشوارتر می‌گردند. در بازه‌ی ۲ ساله‌ی معین گشته بایستی از یورو ۴ به یورو ۵ و متعاقبا یورو ۶ دست پیدا کنیم و به طور قطع خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید که ذکر شدند، با وضعیت کنونی امکان ادامه دادن ساختشان بعد از آن سال وجود ندارد. محصولات مذکور بایستی دچار تحولی اساسی شوند و چیز نگران کننده‌ای نیست زیرا با تاریخ‌های اعلام شده قطعا کارها انجام خواهند شد. ایشان همین‌طور در جواب به این پرسش که اگر تا زمان مشخص شده محصولات مذکور استانداردهای تعیین شده را رعایت ننمایند، چه پیش خواهد آمد، گفت: اگر این کار انجام نشود، آن محصولات از چرخه‌ی تولید خارج گشته و به جایشان نمونه‌های دیگری ساخته می‌شود.

قیمت خودرو در ایران زیاد نیست
ایشان در جواب به این مسئله که عده‌ی زیادی اعتقاد دارند ارزش خودرو در ایران چه خودروهای داخلی و چه خارجی زیاد است، بیان کرد: خیر، ارزش خودرو در کشور ما زیاد نیست و بایستی مقایسه به طور صحیح انجام پذیرد. بعضی کشورها مصرف‌کننده‌ی صرف محسوب می‌شوند و هیچ نوع مالیات یا عوارضی بر وارداتشان تحمیل نمی‌شود و ما بایستی ایران را با این طور کشورها مقایسه نماییم. ایشان با خاطر نشان‌ کردن این موضوع که ارزش خودرو در ایران بایستی با کشورهایی مقایسه شود که سازنده و صنعتی می‌باشند، گفت: در صورتی که متمایل به خرید خودرو از کشورهای صنعتی باشید، ارزش‌ها بسیار زیاد است اما آن کشور به منظور صادراتش به سایر کشورها، نه تنها عوارض و مالیاتی را قرار نمی‌دهد، بلکه خودروسازان را تشویق به این کار نیز می‌کند پس این‌طور کشورها برای رسیدن به بازار کشورهای مد نظرشان، محصولاتشان را بدون دریافت هرگونه مالیات یا عوارض ارائه می‌نمایند. ایشان افزود: در صورتی که خواستار این باشیم که در ایران هم مثل کشورهای صنعتی عمل کنیم، نبایستی از تولیدکننده‌ی خودرو به خاطر صادر کردن محصولش مالیات بگیریم بلکه باید حتی او را تشویق و حمایت نماییم، زیرا در صورتی که صادرات در یک کشور انجام نشود، آن کشور از نظر تکنولوژی و منابع اقتصادی ضعیف محسوب خواهد شد.

برای مثال ارزش خودرویی که در فرانسه فروخته می‌شود را با خودرویی که در ایران به تولید می‌رسد قیاس نماییم. گاها دیده شده که گفته می‌شود در منطقه‌های آزاد ارزش خودرو کمتر از خود آن سرزمین می‌باشد. در این خصوص بایستی گفته شود که در منطقه‌های آزاد برخی تسهیلات عرضه می گردند که وارد کردن خودرو را آسان‌تر می‌کند. اگر ایران را با آلمان، ژاپن و فرانسه قیاس نماییم، متوجه می‌شویم که ارزش خودرو در ایران زیاد نبوده و رقابتی است. معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو گفت: مسئله‌ی دیگری که بایستی خاطرنشان شود این است که در سال ۹۵ ۱ میلیون و سیصد هزار خودرو به تولید رسیده است و مشاهده کنید که در صورتی که می‌خواستیم این‌چنین محصولی را از خارج وارد نماییم، چه‌قدر ارزبری را متحمل می‌شدیم. امید است که موفق شویم در راستای سند چشم‌انداز به هدف صادراتی ۱ میلیون خودرو در سال دست پیدا کنیم که این موضوع رقابت‌پذیری صنعت درون کشور را ضمانت می‌کند و این مسئله به رشدش منجر خواهد شد. ایشان همین‌طور در رابطه با قراردادهای خودرویی مورد نظر بعد از برجام و سفارش بعضی مسئولین بر ایجاد دگرگونی اساسی در صنعت خودرو، گفت: در سال‌های پیشین برخی قراردادها با کشورهای خارجی منعقد می‌گشت به منظور دریافت قطعه‌های منفصله‌ی محصولات بود؛ به این شکل که با صرف هزینه‌ای بر طبق قرارداد، آن قطعه‌ها در خط‌های تولید داخلی مونتاژ می‌گشتند و پس از آن اندک اندک آغاز به برداشتن این قطعه‌ها نموده تا ساخت آن در داخل شروع گردد. ایشان ضمن خاطرنشان کردن مبالغ زیاد در این شیوه گفت: این روش مقرون به صرفه نبود که در طول هر ۲ یا ۳ سال که جهان در عرصه‌‌‌ی خودرو دچار تغییر اساسی می‌شود، خط‌های مرتبط برداشته شده و قرار تازه‌ای بسته شود. پس سرمایه‌گذاری خط‌های تولید و ماشین‌ها به قرارداد نخستین متصل بود و وادار می‌شدیم به همان شیوه پیش برویم و مشاهده می‌کنیم که محصولاتی داریم که برای پانزده یا بیست سال پیش است و هنوز هم ساخته می‌شوند.

ایشان ضمن ذکر این نکته که در جهان محصولی که بیست سال ساخته شود، نخواهد توانست با بقیه‌ی خودروها رقابت کند، گفت: هرروزه محصولات تازه‌تر با قیمت‌های مناسب‌تر ساخته می‌شود و نمی‌شود با این شرایط و در صورت ساخت محصولات قدیمی و گران‌قیمت به رقابت پرداخت. ایشان با گفتن این که طراحی و تولید در هر عرصه‌ای خرج و مخارج زیادی دارد و به علم زیادی احتیاج دارد، بیان کرد: اغلب به سبب پیچیده بودن کار در حال حاضر تعداد زیادی از کمپانی‌های تولید کننده‌ی خودرو در جهان کار مشترک با هم در خط‌مشی خود در نظر می‌گیرند زیرا خودشان تنها نمی‌توانند خرج و مخارج طراحی و تولید را تقبل کنند و با مشارکت کردن، پژوهش و توسعه را در قسمت‌های گوناگون در نظر می‌گیرند. کمپانی‌های تولید خودروی ایرانی در جهان کوچک به حساب می‌آیند ایشان با ذکر این که تولیدکنندگان خودروی ایرانی در مقایسه با شرایط فعلی جهان، تولیدکنندگانی کوچک به حساب می‌آیند، بیان کرد: در بهترین شرایط، هر یک از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی خودروی ایرانی هر سال هفتصد هزار خودرو می‌سازند در صورتی که کمپانی‌های مشهور در دنیا بیشتر از ۳ میلیون محصول را در طول یک سال تولید می‌نمایند و تا حدی درآمدشان زیاد است که می‌توانند خرج و مخارج پژوهش و توسعه‌ی خود را بپردازند، پس در صورتی که نتوانیم پژوهش و توسعه را اجرایی کنیم، وادار خواهیم شد که پیرو کمپانی‌های خارجی باشیم.

ایشان ضمن تاکید کردن بر این مسئله که برای وارد رقابت شدن بایستی مرکزهای پژوهش و توسعه‌ی بین‌المللی متصل گردیم، گفت: بایستی به این گونه مرکزها متصل گردیم و این مسئله به هیچ طریقی ممکن نخواهد بود مگر کار اشتراکی، تا کمپانی‌های خارجی تولید خودرو در درون ایران تولید نمایند و بقیه‌ی کمپانی‌ها هم خواستار این مسئله می‌گردند پس موضوع رقابت مطرح می‌شود و با بالاترین سطح فناوری‌های خود وارد کشور ما می‌شوند تا آخرین دست‌یافته‌هایشان را مدنظر قرار بدهند. ایشان هم‌چنین افزود: به‌جز این‌ها، تولیدکنندگان قطعه‌ی داخلی بایستی قادر به رقابت کردن با تولیدکنندگان قطعه‌ی بین‌المللی باشند تا قادر باشیم در کنار تولیدکنندگان خودرو قدم برداریم زیرا شرکت‌های تولید خودرو و قطعه به همدیگر به شدت وابسته و مرتبط هستند، پس در صورتی که انجام کار مشترک با کمپانی‌های خارجی در مدت طولانی انجام شود، قادر به رسیدن به دست‌یافته‌های تازه می‌باشیم. طرف حساب خارجی از این مسئله از دو جا سود می‌برد؛ یکی آن که از بازار بسیار خوب ایران و سایر ایالت‌های کنارش با جمعیت تقریبا سیصد تا چهارصد میلیون نفر بهره می‌برد و دیگری آن که کشور ما یک مکان مناسب به منظور سرمایه‌گذاری طولانی مدت برایشان خواهد بود. ایشان با ذکر این که به این فلسفه در کشورهای گوناگون جهان توجه می‌شود، کشورهای شرق اروپا، آفریقای شمالی، جنوب شرقی آسیا، ترکیه و کشورهایی که در زمینه‌ی خودرو فعال بوده‌اند به همین شیوه با پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند. کشور ما به خاطر بعضی مسائل بین‌المللی عقب افتاده است ولی امید داریم با گشایش‌هایی که صورت گرفته، سریع‌تر به پیش برویم اگرچه این موضوع مانعی ایجاد نخواهد کرد که ما از ساخت خودروهای جدید به وسیله‌ی خودمان غفلت کنیم و بایستی مرکزهای پژوهش و توسعه در درون کشور به طور متناسب با گنجایشمان مورد توجه قرار بگیرند.

زیاد شدن قراردادهای خودرویی در سال ۹۶

ایشان راجع به تعداد قراردادهای خودرویی مورد نظر در سال پیش و هم‌چنین زیاد کردن تعدادشان در سال جاری گفت: حس من این است که تعداد قراردادهای خودرویی زیاد خواهد شد و این فرآیند ادامه خواهد داشت. به‌جز این، کمپانی‌های تولید خودروی معروف درون کشور هم بایستی طبق رقابتی شدن وضعیت جدی‌تر وارد شده و قادر باشند در این بازار هماهنگ با بقیه‌ی محصولات به پیش بروند. ایشان با ذکر این که پیش‌روی در زمینه‌ی صنعت به‌جز به وجود آوردن تجهیزات تولید گوناگون به روابط صنعتی و سامانه‌‌های نرم‌افزاری هم نیاز دارد، گفت: هم‌اکنون با یک کمپانی مشهور آلمانی راجع به مبحث‌های امنیتی و مرغوبیت کار مشترک انجام می‌دهیم تا قادر باشیم در همه‌ی مجموعه‌ی صنعتی کشور دست‌یافته‌های علمی نرم‌افزاری را اجرا نماییم و در مبحث‌های محیط زیست هم به یاری کشور بیاییم، زیرا مسئله‌ی محیط زیست بسیار حائز اهمیت می‌باشد و مسئله‌ای ویژه در سطح بین‌المللی به حساب می‌آید. ضمن توجه به این که به تولید تجهیزات در صنایع دریا توجه بسیار کمی می‌شود، گفت: همان‌طور که در تولید تجهیزات در قسمت ریلی دچار ضعف هستیم در قسمت صنایع دریایی هم معضلاتی گریبان‌گیر ماست و تمایل داریم در بندرعباس در کنار کمپانی شهرک‌های صنعتی شهرکی به وجود آوریم تا قسمت خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی امکانات مورد احتیاج را تامین کنند و خدمات عرضه نمایند تا صنعت تولید کشتی بندرعباس پیشرفت را تجربه کند. ایشان با ذکر این که راه ایجاد توسعه‌ی اقتصادی در ایران وابسته به توان داخلی می‌باشد، بیان کرد: این موضوع با کار اشتراکی و سرمایه‌گذاری خارجی همراه می‌گردد و بایستی در این عرصه علم‌هایی را بیاموزیم که مدرن و کارآمد هستند.

روی آوردن فرانسه، ایتالیا، کره‌ی جنوبی و آلمان پس از برجام به ایران

ایشان در جواب به این که کدام کشورها بعد از برجام بالاترین سطح درخواست را به ایرانی‌ها مطرح کرده‌اند، گفت: تعداد زیادی از کشورها بعد از برجام رجوع نمودند که از این بین می‌شود فرانسه، ایتالیا، کره‌ی جنوبی، آلمان و هم‌چنین کشورهای اروپای شمالی مثل سوئد و فنلاند را نام برد ولی در کل سه کشور فرانسه، ایتالیا و آلمان بعد از برجام بیشترین تعداد درخواست را به منظور انجام همکاری‌های گوناگون با ایران به کشور ما داشتند. کمپانی‌های ایتالیایی برای صنعت‌های فلزی و سنگین، آلمان در زمینه‌ی صنعت‌های فناوری و نرم‌افزار و فرانسه در عرصه‌ی تولید خودرو و صنعت‌های گاز و نفت.