مشخصات فنی و ارزش نمونه‌های گوناگون هیوندای آیونیک انتشار یافت

کمپانی هیوندای، حساب ویژه‌ای بر روی نمونه‌ی آیونیک باز نموده است. این محصول، در تیپ‌های گوناگون در آینده‌ای نزدیک در بازارهای خودروی دنیا ارائه می‌گردد و وضعیت لازم به منظور وارد شدن به ایران با کم‌ترین تعرفه‌ی گمرکی را دارد. با موتوتل همراه باشید.

کارشناس‌های مربوطه بر این اتحاد نظر دارند که نمونه‌ی آیونیک از هیوندای، حریفی سرسخت برای تویوتا پریوس و سایر وسایل نقلیه‌ی هیدروژنی جهان محسوب خواهد شد. این خودرو در ۳ تیپ موتور کاملا الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی ارائه می‌گردد؛ در صورتی که بدنه‌ی هرسه محصول در رده‌ی سدان کامپکت و شبیه نمونه‌ی بسیار موفق النترا می‌باشد. موتور آیونیک هیدروژنی، دارای گنجایش ۱.۶ لیتر و چهار سیلندر بوده که دارای توان ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر می‌باشد. یک پیشرانه‌ی برقی ۴۳ اسب بخاری با گشتاور ۱۷۰ نیوتن متر برای این نمونه در نظر گرفته شده است که در کل توان ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را مهیا می‌نماید. متوسط میزان مصرف سوخت در آیونیک هیدروژنی، ۴.۳ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد که تقریبا ۰.۳ لیتر نسبت به تویوتا پریوس کم‌تر می‌باشد. باتری‌های لیتیوم یون این نمونه، دارای گنجایش ۱.۵۶ کیلووات ساعت می‌باشند. نمونه‌ی پلاگین هیبرید آیونیک، همان موتور بنزینی ۱.۶ لیتری نمونه‌ی هیدروژنی را داراست؛ ولی با پیشرانه‌ی برقی ۶۰ اسب بخار عرضه می‌گردد. در کل توان این محصول ۱۴۰ اسب بخار و گشتاورش ۲۶۵ نیوتن متر می‌باشد که متوسط مصرف سوخت ۱.۴ لیتر در هر صد کیلومتر را امکان‌پذیر می‌سازد. باتری‌های آیونیک پلاگین، دارای توانایی ذخیره‌ی ۸.۹ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی می‌باشند. این محصول به منظور دست‌یابی به سرعت صد کیلومتر در ساعت به مدت زمان ۱۰.۸ ثانیه نیازمند است و راندن ماکسیمم سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت را امکان‌پذیر می‌سازد.
آیونیک کاملا برقی با هردفعه فول شارژ شدن باتری‌های ۲۸ کیلووات ساعتی‌اش، مسیر تا ۲۸۰ کیلومتر را هم طی می‌کند. پیشرانه‌ی الکتریکی این محصول، دارای توان ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۹۵ نیوتن‌متر می‌باشد و دست‌یابی به سرعت صد کیلومتر در ساعت، در مدت زمان هشت ثانیه را امکان‌پذیر خواهد ساخت. ماکسیمم سرعت یونیک الکتریکی، ۱۴۵ کیلومتر در ساعت می‌باشد و مثل سایر نمونه‌های آیونیک، به شکل دیفرانسیل جلو کار خواهد کرد. فول شارژ باتری‌های این محصول با برق شهری، چهار ساعت و ۲۵ دقیقه به درازا می‌انجامد؛ ولی با سامانه‌ی شارژ پرسرعت هیوندای، کوتاه‌تر از ۳۰ دقیقه می‌باشد. احتمالا نمونه‌ی هیدروژنی آیونیک، مزیت‌های ویژه‌‌ای را نسبت به پریوس دارا باشد و پرطرفدارتر و مشتری‌پسندتر از سایر نمونه‌ها باشد. هیوندای از یک جعبه‌دنده‌ی به‌روز شش سرعته و ۲ کلاچه برای آیونیک بهره می‌گیرد؛ در صورتی که گیربکس پریوس، از مدل سی وی تی و تقریبا کسالت‌بار می‌باشد. میزان مصرف سوخت هیوندای هیبرید نیز روی کاغذ اندک‌تر از پریوس می‌باشد و با فول شارژ شدن باتری و یک دفعه سوخت‌گیری بنزین به اندازه‌ی ۴۵ لیتر، بیشتر از هزار کیلومتر مسیر را طی خواهد کرد. ارزان‌قیمت‌ترین نمونه از سری آیرونیک، نمونه‌ی هیدروژنی می‌باشد که احتمالا، پیش از ۲ تیپ دیگر در ماه مهر سال جاری به صورت عمومی ارائه خواهد گشت. این نمونه دارای رنج ارزشی ۲۳ هزار دلار می‌باشد. چند ماه پس از آیونیک هیبریدی، نمونه‌های پلاگین هیبریدی و کاملا برقی این محصول در سرتاسر دنیا ارائه خواهند گشت. نمونه‌ی پلاگین بدون به‌کارگیری بنزین تا مسیر پنجاه کیلومتر، انرژی خواهد داشت. در صورتی که با موتور کاملا الکتریکی تا ۲۸۰ کیلومتر را با هردفعه فول شارژ شدن می‌پیماید. ارزش آیونیک پلاگین هیبریدی در وضعیت پایه، ۲۷ هزار دلار و در نمونه‌ی برقی ۳۳ هزار دلار می‌باشد.