شایعاتی در مورد بنزین سوپر و معمولی
امروزه خودروها در صورتی که عدد بیشتری را نشان بدهند دارای کیفیت بهتری نسبت به سایر خودروها است. در هر حال، قدرت اسب بخار بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتر با هر باک پر، بیشتر مورد توجه رانندگان است و شاید این باعث شود که حس کنیم عدد اکتان بالاتر کارایی بیشتری را به همراه دارد. شرکتهای سازنده بنزین نیز از این ذهنیت و موضوع باخبرند و تمام تلاش خودرا میکنند تا این موضوع را برای راننده ها میسر سازند. برچسب گذاری بنزین با اکتان ۸۷ به عنوان بنزین معمولی و بنزین با اکتان ۹۱ یا ۹۳ به عنوان بنزین سوپر تلاشی در جهت تقویت این طرز فکر است. به دلیل گران تر بودن بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی، شرکت های سازنده تمایل بیشتری برای علاقه مند کردن مشتریان به پرداخت پول بیشتر جهت مصرف بنزین سوپر دارند. در طول زمان مردم به این باور رسیده اند که بنزین با عدد اکتان بالاتر ، تمیزتر و کاملتر میسوزد، و انرژی و مسافت طی شده بیشتری نسبت به بنزین معمولی فراهم میکند، به دلیل اینکه این نوع سوخت دارای انرژی بیشتری است. اما باید بدانیم که هیچ کدام از این نظریه ها درست نیستند. این اعداد صرفا بیان میکند که این سوخت ها قبل از استعال تا چه حدی میتوانند فشرده شوند. هرچقدر عدد اکتان بالاتر باشد، احتمال اشتعال تحت فشار آن کمتر است.
ولی چرا همه میخواهند سوختی تولید کنند که اشتعال آن در موتور سختتر باشد؟ برای فهمیدن نقش عدد اکتان و فشار احتراق در موتور، آشنایی با اصطلاحی به نام “knock” ضروری به نظر میرسد. وقتی که بنزین از طریق انژکتور به داخل سیلندر اسپری میشود و با اکسیژن ترکیب میشود، طراحان موتور انتظار دارند این سوخت به حالت گاز در آنجا بماند تا زمانی که شمعها روشن شوند و باعث انفجار برای حرکت به سمت پایین پیستون برای ایجاد نیرو شوند. مدت زمان این انفجار بسیار حیاتی است، بنزینی که خیلی سریع مشتعل شود باعث ایجاد knock (ضربه) میشود که این عمل خروجی و کارایی موتور را کاهش میدهد و حتی در شرایط بد میتواند به موتور آسیب فیزیکی برساند. در اکثر موتورها، به ندرت شاهد این نوع ضربه هستیم و این به این دلیل است که میزان تراکم (فشاری که مخلوط سوخت و هوا به سیلندر وارد میکند) به اندازه کافی پایین است و عدد اکتان بنزینهای معمولی کافی و مطلوب است. قاطعانه میتوان گفت هیچ سودی از استفاده از بنزینهای سطح بالا در موتورهای استاندارد و خوب نصیب شما نخواهد شد، زیرا این موتورها قادر نیستند از این خاصیت ضربهٔ کمتر سود ببرند، اگرچه طرحهای مدیریت موتور پیشرفتهتر به ویژه مدلهای به کار رفته در وسایل مجهز به تکنولوژی توربو شارژ و سوپر شارژ میتوانند تراکم را تا حد بالایی انجام دهند، بنابراین به بنزینهای با اکتان بالاتر برای جلوگیری از ایجاد ضربه نیازمندند. تقریباً در دستورالعمل همه وسایل نقلیه عدد اکتان بهینه برای آن وسیله درج شده است. برخی از خودروهای لوکس یا مسابقهای از هشداری بر روی درب باک استفاده میکنند که بر روی آن نوشته شده «فقط از سوخت بدون سرب با کیفیت بالا استفاده کنید به عنوان جمعبندی بار دیگر تاکید میکنیم که با استفاده از سوختهای با درجه اکتان بالا در موتوری که برای استفاده از سوختهای معمولی طراحی و تنظیم شده هیچ تغییری در میزان قدرت یا کارایی موتور ایجاد نخواهد شد. تفکری هم که درباره تمیز کردن داخل موتور به واسطه استفاده از سوختهای با اکتان بالا رایج است، اشتباه است. از سوی دیگر، استفاده از سوختهای با اکتان پایین، در موتوری که برای استفاده از سوختهای با اکتان بالا طراحی شده است، ریسک آسیب به موتور را افزایش میدهد و به مرور زمان بر کارایی آن تأثیر منفی خواهد داشت.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.