پژو 3008 DKR در رالی داکار
پژو 2008 DKR طراحی شد، بهبود یافت و پیروزی های زیادی به دست آورد. اکنون به نظر می رسد که نوبت به معرفی رسمی جانشین این مدل رسیده است. پژو 3008 DKR محصول جدید این کمپانی فرانسوی است که به همان اندازه مدل قبلی با عظمت و قدرتمند نشان می دهد.
تیم پژو توتال (Peugeot Total ) و رد بول (Red Bull ) برای مسابقات رالی 2017 داکار با همکاری هم مدل 3008 DKR را طراحی کرده اند. این خودرو در نمایشگاه اتومبیل پاریس که در اواخر این ماه برگزار خواهد شد، به طور رسمی به نمایش درخواهد آمد. در مقایسه با مدل 2008 DKR که برنده مسابقات رالی داکار 2016 شد، پژو 3008 DKR دارای گشتاور بیشتری در دور پائین تری از موتور بوده و سیستم تعلیق (فنربندی) آن نیز اصلاح شده است. پژو در سال 2015 پس از یک غیبت 25 ساله مجددا به رقابت های رالی داکار بازگشت. خروج پژو از مسابقات داکار در حالی انجام گرفت که این خودروساز فرانسوی برنده بلامنازعه این رقابت ها در بین سالهای 1987 و 1990 میلادی بود. بازگشت مجدد پژو به مسابقات داکار چندان موفقیت آمیز نبود. این کمپانی پس از آن که نتوانست در رقابت های 2015 به موفقیت برسد، به خانه بازگشت و تنظیمات جدیدی را بر روی مدل 2008 DKR انجام داد. این مدل که به معنای واقعی یک خودروی تیونینگ شده برای آفرود بود در رالی 2016 توانست با رانندگی استفان پیترهانسل (Stéphane Peterhansel ) جام را به خانه ببرد. این خودرو همچنین در مسابقات رالی جاده ابریشم نیز توانست قهرمانی رالی داکار را تکرار کند؛ اما این بار در پشت فرمان، قهرمانی دیگر به نام سیریس دسپرس (Cyril Despres) قرار گرفته بود.
هنگامی که شما در یک مسابقه برنده شوید، معمولا قصد ندارید تا تغییرات گسترده ای را ایجاد کنید؛ اما مطمئنا از سویی دیگر نیز نمی خواهید تا به افتخارات گذشته تکیه کرده و راه های پیروزی را در مسابقات بعدی به روی خود ببندید. این دقیقا همان کاری است که کمپانی پژو برای مدل آفرود امسال خود در نظر گرفته است. پژو 3008 DKR دقیقا همان مسیر کلی این کمپانی را طی کرده؛ اما با تمرکز بر روی اصلاحات تکمیلی و نه تغییرات عمده و اساسی! این بدان معناست که مدل 3008 DKR طراحی کلی خود را به عنوان دو چرخ محرک (2WD) را برای خود حفظ کرده است. چندان جای تعجب نخواهد بود. سیستم انتقال قدرت به دو چرخ در مسابقات امسال موفقیت خود را ثابت کرده است. پژو اسپرت قادر است تا همان مزایای به کار گرفته شده در مدل 2008 DKR را ادامه دهد. وزن کمتر، لاستیک های بزرگتر و سواری بهتر در سیستم تعلیق از جمله ویژگی هایی است که در این مدل جدید ادامه خواهد یافت.
برای بهبود بخشیدن به طراحی قهرمان مسابقات داکار، پژو به سراغ هندسه جدید تعلیق، تنظیمات جدید دمپر هوا و همچنین سیستم تهویه مطبوع در مدل 3008 DKR رفته است. شاید به نظر برسد که سیستم تهویه مطبوع مناسب یک گزینه لاکچری بوده و چندان برای ماشین مسابقه ضروری نباشد؛ اما گویا این خودروساز فرانسوی اعتقاد دیگری دارد. پژو معتقد است که یک تهویه مطبوع مناسب می تواند عملکرد اعضای تیم را به مراتب افزایش دهد. 12 ساعت رانندگی مداوم و نشستن در داخل خودرو آن هم در گرمایی در حدود 60 درجه سانتیگراد می تواند بسیار طاقت فرسا باشد.
تیم مهندسی پژو پیشرانه مدل جدید آفرود خود را نیز فراموش نکرده است. با اندکی اصلاحات بر روی موتور دیزلی توربو دوقلوی V6 سه لیتری، پژو 3008 DKR می تواند با دور موتور پائین تر گشتاور بیشتری را تولید کند. گذشته از تغییرات و اصلاحاتی که بر روی این محصول جدید و مشترک رد بول و پژو صورت گرفته، بقیه ماجرا به نظر می رسد که شبیه به نسل قبلی این مدل خواهد بود؛ اما تغییرات جزئی نیز در ظاهر پژو 3008 DKR دیده می شود. جلو پنجره جدید، چراغ های جلو، گلگیرها و طراحی عقب با چراغ های خطر نواری عمودی شکل و شمایل منحصر به فردی به آن داده است.
سباستین کریکت (Sebastien Criquet) طراح ارشد نمای بیرونی این خودرو می گوید: “ ما از زبان طراحی کلی برای ماشین های جاده ای در خلق این اثر استفاده کردیم؛ اما در هر صورت این یک خودروی مختص به مسابقات رالی است. این می تواند برای هر طراح، یک کار رویایی محسوب شود. هنگامی که شما یک ماشین را طراحی می کنید، معمولا در پس زمینه ذهن خود یک نسخه مسابقه ای از آن را نیز خلق خواهید کرد.” تیم پژو توتال متشکل از استفان پیترهانسل، کارلوس سینز، سباستین لوب و سیریس دسپرس خود را آماده می کنند تا ششمین قهرمانی رالی داکار را که در ژانویه آینده برگزار خواهد شد، به دست آورند. باید دید این تیم با محصول جدید و خوش استایل پژو چگونه عملکردی خواهند داشت!
نویسنده: امید اصغرزاده
منبع: newatlas
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.