علاقهی بی حد و مرز آمریکاییها به کراس اوورها، شاسیبلندها و پیکاپ ها عواقب بسیار بدی داشته ولی ما درباره تأثیرات زیستمحیطی اینگونه خودروها صحبت نمیکنیم بلکه ایمنی آنها را بررسی خواهیم کرد.
بنا به نتایج بررسیهای صورت گرفته توسط دیترویت فری پرس و USA تودی نتورک، احتمال اینکه عابر پیاده در برخورد با یک شاسیبلند جان خود را از دست دهد سه برابر بیشتر از زمان تصادف با یک خودروی سواری میباشد. مقامات دولتی ظاهراً این موضوع را سالهاست که میدانند اما کار زیادی برای کاهش آمار مرگومیر یا انتشار عمومی این خطر انجام ندادهاند.
تعداد مرگومیر عابران پیاده در آمریکا از سال 2009 تاکنون 46 درصد افزایش یافته و گفته میشود شاسی بلندها اکثراً مسئول این افزایش تلفات هستند. این نتایج واقعاً خطرناک هستند به گونهای که تنها در سال 2016 حدود 6 هزار عابر پیاده در برخورد با خودروها جان خود را از دست دادهاند.
بدون هیچگونه تعجبی اکثر تلفات در شهرهای بزرگ رخ دادهاند. در میان شهرهایی با حداقل 200 هزار نفر جمعیت این دیترویت است که بیشترین تلفات عابران پیاده با نرخ 35.5 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده است. از دیگر شهرهای بزرگ دیگر آمریکایی که آمار تلفات عابران پیاده زیادی دارند میتوان به نیوارک، میامی، تامپا، سنت لوئیس و فونیکس اشاره کرد.
البته همهی تقصیرها به گردن شاسی بلندها نیست زیرا بسیاری از عابران پیاده که جان خود را از دست دادهاند یا بهیکباره جلوی خودروها سبز شدهاند یا اینکه تحت تأثیر الکل بودهاند. گوشیهای هوشمند نیز در میان فاکتورهای مؤثر به چشم میخورند و البته آمار مربوط به آن سال به سال بیشتر هم میشود.
اگرچه برخی فاکتورها در تصادف عابران پیاده دخیل هستند اما ارتباط تلفات عابران با کراس اوورها و شاسی بلندها کاملاً واضح است. شک و تردیدهایی درباره آمار دقیق وجود دارد اما دیترویت فری پرس می گوید بین سالهای 2009 تا 2016 شاهد افزایش 69 درصدی تلفات عابران پیاده و شاسی بلندها بودهایم.
موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی نیز در سال 2015 به این رابطه اشاره کرده و گفته است:
حدود یکسوم از عابرانی که زخمی شدهاند توسط یک شاسیبلند یا پیکاپ زیر گرفته شدهاند و این ارتباطی مستقیم با آمار ناوگان شاسی بلندها و پیکاپ ها در آمریکا را نشان میدهد. البته شاسی بلندها و پیکاپ ها حدود 40 درصد تلفات عابران پیاده را تشکیل میدهند که این امر پیشنهاد میکند شاید جراحت افراد در برخورد با این دسته از خودروها شدیدتر باشد.
در این خبر آمده که تحلیل 12 مطالعه مختلف نشان میدهد زمانی که فردی با یک شاسیبلند یا پیکاپ برخورد کند احتمال مرگ او 2 تا 3 برابر بیشتر خواهد بود. این امر باعث شده NHTSA رتبهبندی جدیدی را که شامل ایمنی عابر پیاده نیز میباشد را در نظر بگیرد.
این رتبهبندی جدید مدلهای سال 2019 را تحت تأثیر قرار میدهد اما هنوز عملیاتی نشده است. NHTSA دلیل تأخیر این کار را اعلام نکرده اما ظاهراً برخی خودروسازان با این رتبهبندی جدید مخالفت کردهاند.
البته همهی خبرها منفی نیستند زیرا تعدادی از خودروسازان سیستمهای کمکراننده پیشرفتهای را ارائه میکنند که میتواند به پیشگیری یا کاهش صدمات برخورد با عابران پیاده کمک کند. این سیستمها شامل مواردی همچون هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار میباشند.
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.