چند ماهی است که با تصمیم‌های یک شبه دولت و محدود کردن واردات خودرو به کشور، این بازار چنان آشفته شده که قیمت خودروها در آن همانند ارز ساعتی تعیین می‌شود و با بسته شدن واردات خودرو به کشور، هر شخصی بنا به سلیقه خود قیمت‌گذاری می‌کند. قیمت‌هایی که در عرض دو ماه تا ۵۰ درصد هم افزایش داشته که کاملا بی‌منطق و بدور از عقل است و دلال‌ها چنان بازاری را رقم زده‌اند که حتی موجی از سرمایه‌های سرگردان نیز به این بخش ورود کرده است. اما حال پس از افزایش ناگهانی قیمت ارز به حدود ۸ هزار تومان و کمبود شدید دولت برای اختصاص ارز دولتی، چه راهکاری برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد؟ که قطعا جواب آن بر اساس “عقل خدادادی” بسته شدن یک شبه کل واردات خودرو نیست! در حقیقت حتی اگر هم تخلفی در سمت واردات خودرو صورت گرفته باشد، توقف واردات نه تنها بازار را آشفته می‌کند بلکه حقوق مصرف کننده داخلی را که در نهایت قصد خرید یک خودرو معمولی و بروز را داشته تضییع می‌کند.کمبود شرایط ارزی کشور امری کاملا قابل درک است و اینکه دولت قصد داشته باشد با کنترل خارج شدن ارز منابع خود را کنترل کند، امری طبیعی است. اما حال با بوجود آمدن چنین شرایطی، شاید بهتر باشد اقسامی همچون خودرو را از لیست کالاهای ممنوعه بیرون آورد و همانطورکه شرکت‌های واردکننده نیز اعلام آمادگی کرده‌اند، با ارز آزاد به واردات ادامه دهند. با این شرایط چند اتفاق می‌افتد: یکی اینکه ارزهای دولتی کماکان برای مصارف ضروری‌تر از جمله گندم نگه داشته می‌شود و واردکنندگان خودرو می‌توانند از هر منبعی اقدام به خرید ارز کنند و از تسهیلات ارزی دولت استفاده نکنند. همچنین با از سرگیری روند واردات، شغل ۱۵ هزار کارمندی که هم‌اکنون در آستانه تعدیل نیرو قرار گرفته‌اند، دوباره تثبیت شده و به اشتغال کشور کمک می‌شود. و نکته مهم‌تر اینکه اکنون در بازار آزاد چنان قیمت‌ها بی‌منطق بالارفته که با واردات خودرو حتی با ارز آزاد قیمت بعضی خودروها حتی تا ۳۰ درصد نیز کاهش میابد. خودروبانک همواره بر این موضوع تاکید داشته که کلید نجات صنعت خودرو کشور، خصوصی‌سازی واقعی و رقابت است، رقابتی که با کنار هم قرار دادن خودروسازان داخلی و واردتی‌ها شکل می‌گیرد و هرگاه این توازن به هم بخورد، موجب سواستفاده یک طرف و گرانی‌های بی‌مورد برای کالایی می‌شود که ارزش واقعی آن نیست!
 

منبع: خودرو بانک