فروش سدان های مرسوم در طول چند سال گذشته با افت مواجه شده است. به همین دلیل است که خودروسازان سطح بالایی همچون آئودی و ب ام و تلاش داشته‌اند با تولید طیف وسیعی از خودروهای کوپه، اسپورت و شاسی‌بلند تنوع زیادی به سبد محصولات خود ببخشند.

اما پژو می‌خواهد با این رویه مقابله کند و سلاح آن برای جنگ با شاسی بلندها سدان 508 است. این خودرو دیگر یک “سه جعبه” عادی و پیش پا افتاده نبوده و هم‌اکنون به یک فست‌بک شیک تبدیل شده است. همچنین نسخه استیشن این خودرو نیز اوایل سال 2019 عرضه خواهد شد.

طراحی نسل جدید 508 قطعاً تحریک‌کننده‌تر از قبل بوده و در ظاهر آن از شاخصه‌های طراحی شاسی بلندهای موفق 3008 و 5008 الهام گرفته شده است. این خودرو کم ارتفاع‌تر و پهن‌تر از نسل قبلی خود بوده و به همین دلیل حضوری با ابهت تر در جاده دارد. دیلایت های LED استاندارد نیز طراحی تیزتری را ایجاد کرده و خط سقف خمیده 508 جدید آن را از رقبایی همچون فولکس‌واگن آرتئون و مزدا 6 متمایز می‌کند.

کابین 508 جدید نیز به اندازه ظاهر آن برجسته است. همه‌چیز دوست‌داشتنی بوده و از دیگر محصولات مدرن پژو الهام گرفته است. کیفیت ساخت کابین عالی بوده و موقعیت راننده نیز کاملاً مناسب است. طراحان همچنین از طراحی آشنای i-Cockpit استفاده کرده‌اند و البته که بخشی از این پروژه فرمان کوچک و فربه است.

مدل‌های اتوماتیک 508 (تنها نسخه پایه دیزلی از گیربکس دستی استفاده می‌کند) دارای کنسول مرکزی خیزدار بوده و اهرم تعویض دنده جوی استیک مانند نیز با ترمز پارک الکترونیکی همراه شده و بنابراین مقداری فضا در این بخش وجود دارد. نسخه‌های پایه دارای صفحه لمسی 8 اینچی هستند درحالی‌که نسخه‌های Allure و بالاتر از صفحه لمسی 10 اینچی سود می‌برند. همچنین کنترل‌های دما و فن نیز در زیرمنوهای سیستم اطلاعات سرگرمی پنهان بوده و از طریق دکمه‌های میانبر می‌توان به همه‌چیز دسترسی داشت.

تمامی مدل‌های پژو 508 جدید با تجهیزات سخاوتمندانه‌ای عرضه می‌شود هرچند به آسانی می‌توان دلیل اقبال بیشتر به مدل‌های فول تری همچون Allure یا GT Line را دید.

مدل‌های Allure دارای تجهیزاتی همچون نورپردازی داخلی، صندلی‌های چرمی گرم شونده، دوربین دنده‌عقب، ناوبری سه‌بعدی، رادیوی DAB، چراغ‌های خودکار و برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران هستند. تمامی مدل‌ها به‌صورت استاندارد از ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو بین خطوط سود می‌برند درحالی‌که نسخه‌های مجهزتر Allure از تشخیص نقاط کور، تشخیص علائم جاده و هشدار توجه راننده برخوردار هستند.

مدل‌های GT و فرست ادیشن که تنها با قوی‌ترین پیشرانه‌ها در دسترس هستند از چراغ‌های LED، شارژ بی‌سیم گوشی و رینگ‌های 18 اینچی نیز سود می‌برند. کابین این نسخه‌ها دارای دوخت‌های متضاد و پدال‌های آلومینیومی هستند. نشستن در کابین 508 جدید واقعاً لذت‌بخش بوده و از نظر کیفیت و فینیش می‌توان آن را با ب ام و سری 4 گرن کوپه مقایسه کرد.

البته که تبدیل یک سدان مرسوم به فست بکی چهار درب با کاهش فضای کابین همراه بوده است. پژو می‌گوید در دنیای واقعی خریداران معدودی سرنشینان عقب را در چنین خودروهایی حمل می‌کنند و اگر هم این‌گونه باشد بیشتر سرنشینان عقب کودکان هستند؛ اما با این وجود فضای زانو و پا هنوز هم خوب بوده هرچند فضای سر برای سرنشینان قدبلند کمی محدود خواهد بود.

حجم صندوق‌عقب 487 لیتری نسل جدید پژو 508 حدود 14 لیتر بیشتر از قبل است. پژو ادعا می‌کند با خواباندن صندلی‌های عقب فضای 1537 لیتری ایجاد می‌شود که تنها 61 لیتر کمتر از فضای محدوده بار نسل قبلی نسخه استیشن است. حتی در کف صندوق فضایی هم برای لاستیک زاپاس وجود دارد.

اما مالکان چنین خودروهایی کارکردهای بالایی را به ثبت می‌رسانند بنابراین موضوع مهم درباره 508 به سواری آن مربوط می‌شود. موضوع لذت‌بخش اینکه جدیدترین نسخه این خودرو بهبودهای قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی داشته است.

جدای از سواری کمی ناآرام در شهر، نسل جدید 508 آرام بوده و به طرز سورپرایز کننده‌ای یک جایگزین اسپورت برای رقبای آلمانی محسوب می‌شود. نسخه حاضر در تست که از پیشرانه دیزلی BlueHDi 160 استفاده می‌کند در بزرگراه آرام و پایدار بوده و سواری سفت اما مناسبی دارد. این خودرو در مقایسه با نسل قبلی نرم نیست اما در عبور از دست‌اندازها ناآرام نمی‌شود.

البته با وجود این همه تجهیزات جای شرمساری است که کروز کنترل تطبیقی پژو 508 در سفرهای طولانی خیلی خوب عمل نمی‌کند. اگرچه این سیستم فاصله امن از خودروی جلویی را حفظ می‌کند اما تنظیمات آن بد بوده و گاها به‌طور کامل از مدار خارج می‌شود. سیستم‌های بکار رفته در رقبا نرم‌تر و خلاقانه‌تر هستند.

البته همانند دیگر محصولات پژو، غربیلک فرمان کوچک 508 نیز احساس جالب و دینامیکی به وجود می‌آورد و در زمان حرکت شاهد تکان‌های بسیار کم بدنه و سواری هیجان‌انگیزی هستیم که تعجب ما را به همراه دارد. پدال‌های نسبتاً کوتاه به ستون فرمان متصل شده‌اند و بدین ترتیب همیشه در جایی که می‌خواهید نخواهند بود. یک BMW دیفرانسیل عقب در پیچ‌ها تیزتر عمل می‌کند اما پژو از نظر هیجان رانندگی با آرتئون قابل مقایسه است.

پیشرانه 2 لیتری 158 اسبی خودروی حاضر در تست طبق انتظارات یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های 508 خواهد بود و دلیل آن نیز مشخص است. این پیشرانه دیزلی گشتاور زیادی داشته و به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نرم متصل است. حتی این پیشرانه در زمان شتاب گیری سنگین نیز صدای زیادی تولید نمی‌کند.

پژو همچنین پیشرانه دیزلی 1.5 لیتری 128 اسب بخاری و 2 لیتری 178 اسبی را نیز در نظر گرفته است. همچنین دو پیشرانه بنزینی 1.6 لیتری 178 اسبی و 225 اسبی را عرضه می‌کند. مصرف سوخت و آلایندگی پژو 508 با این پیشرانه‌ها خوب می‌باشد. همچنین نسخه پلاگین هیبریدی این خودروی فرانسوی نیز در راه است.

در حال حاضر پژو پیشنهادهای لیزینگی را ارائه نکرده است. قیمت 508 جدید دقیقاً از 25 هزار پوند آغاز می‌شود و اگرچه قیمت 31050 پوندی خودروی حاضر در تست کمی زیاد به نظر می‌رسد اما توانایی پژو در ارائه پیشنهادهای لیزینگی مناسب شاید باعث ایجاد تفاوت بین خودرویی خوب با نمونه‌ای فوق‌العاده شود.

نسل جدید پژو 508 دقیقاً همانی است که باید باشد: کاملاً جدید! این خودرو موارد مشترک بسیار کمی با نسل قبلی داشته و به نظر ما بهتر بود پژو نام نسل جدید را تغییر می‌داد. از استایل بیرونی گرفته تا کابین، پژو راه را درست رفته و جدیدترین نسل 508 از هر نظری بهتر است. اگرچه نشان پژو با رقبای آلمانی برابری نمی‌کند اما در کلاس خود خودرویی کاملاً رقابتی است.

مشخصات پژو 508 GT Line 2.0 BlueHDi 160 EAT8 S&S

  • قیمت: 31050 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: 158 اسب بخار/اعلام نشده
  • گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.4 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 230 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

 

 

منبع: پدال