معرفی کمپانی تویوتا
تویوتا جیدوشا کابوشیکی-گایشا یا به اختصار تویوتا، در حال حاضر بزرگترین شرکت خودروسازی جهان (حتی بزرگتر از شرکتهایی مانند فورد، جنرال موتوروز و دیگران) به حساب میآید. تاریخچه این شرکت نیز مانند بسیاری دیگر از شرکتهای خودروساز با تولید محصولاتی کاملاً متفاوت (در این مورد، دستگاههای بافندگی اتوماتیک) آغاز شده است. در سال ۱۹۳۳ میلادی، کیچیرو تویودا، فرزند مؤسس شرکت تویوتا تصمیم به تولید خودرو در این شرکت گرفت و از همین رو بهمنظور آشنایی هر چه بیشتر با موتورهای سوخت گازی به اروپا سفر کرد.
دولت ژاپن نیز از اجرایی شدن این تصمیم فرزند موسس تویوتا پشتیبانی کرد، زیرا در وهله اول، چنین تصمیمی امکان تولید خودروهای داخلی که ارزانقیمتتر هم بودند را فراهم میکرد و از سوی دیگر امکان تولید خودروهایی که برای جنگ با کشور چین نیاز بود فراهم میشد. تنها پس از گذشت یکسال از راهاندازی شرکت تولید خودرو تویوتا در سال ۱۹۳۳ میلادی، تویوتا موتور اولین موتور خود با عنوان Type A را تولید کرد. محصولی که پس از این در خودروی سواری مدل A1 و کامیون G1 مورد استفاده قرارگرفت.
در طول جنگ جهانی دوم، تویوتا متعهد به تولید کامیون برای ارتش شد و تنها توقف نابههنگام این بحران بود که از بمباران کارخانههای این شرکت در آیچی به واسطه حملات از پیش برنامهریزی شده متفقین جلوگیری کرد. پس از جنگ، تویوتا فرایند تولید خودرو را ادامه داد اما در زمینه تولید کامیون و اتوبوس موفقیت بیشتری در مقایسه با تولید خودروهای سواری بدست آورد. با این وجود، تویوتا همچنان در زمینه تولید خودروهای سواری هم تسلیم محض نبود و در سال ۱۹۴۷ مدل SA که از آن با عنوان تویوپت نیز یاد میشد (نامی که پس از این برای مدلهای دیگر هم مورد استفاده قرارگرفت) را روانه بازار کرد.
موفقیت بیشتر، در پرتو تولید مدل SF که نسخه تاکسی آن نیز تولید شد، حاصل گشت. خودرویی که البته از همان موتور ۲۷ اسببخاری مانند نسلهای پیشین بهره میبرد و بالاخره مدل قدرتمندتر یعنی RH با توان ۴۸ اسب بخار، کمی پس از این عرضه شد. فرایند تولید، با سرعت زیادی پیش میرفت و در سال ۱۹۵۵ میلادی، تویوتا موفق به تولید ۸۴۰۰ خودرو در عرض یک سال شد. در این سال، تویوتا تنوع محصولات تولیدی خود را گسترش داد و محصولی مشابه با خودروی جیپ را با عنوان لندکروزر تولید و در کنار آن یک سدان لوکس به نام کراون را معرفی کرد.
با رشد آمار و ارقام و البته زیر چتر گرفته شدن چندین و چند مدل جدید، حالا نگاه تویوتا به بازارهای بینالمللی معطوف شده بود. اولین نمایندگی خارج از ژاپن تویوتا در سال ۱۹۵۷ در آمریکا شروع به کار کرد و اولین کارخانه خارج از خانه این شرکت نیز در سال ۱۹۵۹ در برزیل راهاندازی شد. در پرتو سیاست جالب تویوتا، این تضمین به وجود آمد که تمامی مدلهای تولیدی این خودروساز تا حدودی برای آن منطقه (که خودرو برای آن تولید میشد) منحصربهفرد باشند و در واقع این خودروها بهطور خاص، مطابق با بازار مربوطه تولید میشدند.
فرصت بزرگ در خصوص حضور تویوتا در آمریکا همزمان با دهه ۱۹۷۰ میلادی یعنی هنگامی که افزایش قیمت سوخت در این کشور، تولیدکنندگان بومی را مجبور به تولید خودروهای کوچکتر کرد، به وجود آمد. این تازه اول راه بود و در نتیجه این امر، کاهش کیفیت ساخت خودروها به وقوع پیوست. در مقابل، تویوتا همان هنگام هم چندین مدل خودرو با مصرف سوخت بهینه داشت که از نظر کیفیتی نیز برتر از مدلهای تولیدی سایر برندها بودند. کورولا بهترین نمونهای است که خیلی سریع هم به خودروی جمع و جور مورد علاقه آمریکاییها تبدیل شد اما در بازار خودروهای لوکس، تویوتا همچنان در زمینه فروش کراون و کریسیدا همچنان با چالشهایی روبرو بود. در پایان دهه ۱۹۸۰ میلادی، تمامی بازار خودروهای لوکس در آمریکا با شیب منفی رشد روبرو شدند و برای دیگر شرکتهای خودروساز نیز افزایش آمار فروش بسیار سخت شده بود. اینجا بود که تویوتا، لکسوس را به عنوان شرکت جدیدی که قرار بود دست به تولید خودروهای لوکس بزند معرفی کرد.
در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی، خودروهای تویوتا تداعی کننده قابلیت اعتماد بالا و هزینه پایین نگهداری بودند. دو عاملی که خودروهای این برند را در سراسر جهان به تولیداتی محبوب بدل کرد. این در حالی است که برگ برنده تویوتا برای جذب مخاطبین جوانتر نیز با رونمایی از مدلهای MR2 و Celica رو شد.
در حال حاضر، تویوتا در نبرد برای پیشرفت تکنولوژیهای حامی محیط زیست، با عرضه مدل موفق هیبریدی تویوتا پریوس، پیشتاز بوده و از سوی دیگر نیز سرگرم رونمایی از خودروی الکترویکی جدیدی به نام تویوتا پلاگین اچوی است که از انرژی الکتریکی تأمینشده بهواسطه بهرهگیری از باتری لیتیوم-یونی به عنوان سوخت بهره میبرد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.