امروزه خرید خودرو دیگر چندان راحت نیست, تندباد گرانی آنچنان در بازار خودرو پیچیده که انتخاب هر گزینهای دشوار شده است. تقریباً خودرویی نیست که قیمت آن نسبت به چند ماه پیش روند صعودی نداشته باشد. اما در همین بازار متلاطم میشود با کنکاش بیشتر به خودروهایی رسید که قیمت آنها با توجه به خصوصیات بازار خودرو هنوز منطقی به نظر میرسد.
یکی از همین گزینهها خودروی «آریو» است. این خودرو که یکی از محصولات شرکت زوتی چین است در سال ۲۰۱۲ به تولید رسید و در زمان خود، بزرگترین محصول زوتی محسوب میشد. پلتفرم این خودرو با تویوتا آلیون مشترک است و حتی در فرم چراغها نیز، کاملا مشابه نمونهی ژاپنی است. آلیون، خودرویی است که صرفا در بازار ژاپن عرضه میشود و از سال ۲۰۰۱، به جای مدلهای کورونا و کارینا، در فهرست تولیدات تویوتا قرار دارد.
از نظر سایز بدنه، این محصول کوچکتر از کمری و بزرگتر از کرولا است. شاسی و بدنهی آریو، با نسل دوم تویوتا آلیون که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، مشترک است. در نمای بیرونی آریو با یک تویوتا مواجه هستیم که اصول طراحی خودرو، به خوبی در آن رعایت شده است و برخلاف بسیاری از محصولات چینی، توی ذوق نمیزند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، سازندهی اصلی، کوچکترین تغییری در ظاهر این خودرو ایجاد نکرده و به طرح اصلی وفادار مانده است، چراکه تویوتا آلیون، در خارج از ژاپن شناخته شده نیست.
در نمای روبروی آریو، شبیه به کرولای مدل ۲۰۱۲، سادگی و آرامش خاص محصولات تویوتا در آن زمان، به خوبی دیده میشود. کاپوت جلو، تقریباً صاف و فاقد خطوط حجمدهنده است، درحالیکه روی سپر و هماهنگ با چراغ اصلی، انحنای کوچکی وجود دارد. کشیدگی چراغ اصلی تا روی گلگیر و فرم کلی آن، حس اسپرت آریو را تقویت میکند. جلو پنجره نیز، با سه فضای خالی و ادوات فلزی براق ارائه میشود که در امتداد چراغها قرار دارد و با حداقل هزینه، جذابیت خوبی ارائه کرده است. روشنایی روز، داخل کاسه چراغ طراحی شده و با توجه به حضور لامپهای اصلی مدل هالوژنی، جلوهای مدرن به آریو داده است، در حالیکه مهشکنهای کوچکی هم، داخل فضای خالی و سیاهرنگ، در طرفین سپر وجود دارند.
آنچه در نمای جانبی آریو، بیننده را به وجد میآورد، کشیدگی بدنه و طول ۴.۵ متری آن است که با توجه به قیمت نهائی خودرو، راضی کننده خواهد بود. سادگی بدنه و خودداری طراحان از اضافه کردن خطوط حجم دهنده به آریو، در نمای کناری این خودرو به اوج میرسد، به طوریکه درها، صرفا در قسمت زیر شیشه و رکاب، دارای خطوط کمرنگ حجمی هستند و روی گلگیرها نیز، شاهد منحنیهای پیچیده نیستیم.
در نمای پشت، طراحی هوشمندانه و زیبایی در آریو دیده میشود که با چراغهای بزرگ و فرمدهی خوب بدنه، چشمنواز و راضی کننده است. شیشهی عقب، با شیب ملایمی همراه است که منجر به کوچک شدن درب صندوق میشود. از سویی دیگر، کاپوت عقب طوری طراحی شده است که خط حجمدهندهی ناشی از سقف را ادامه دهد و حس یک خودروی فستبک را القا کند، هرچند که شیشهی عقب ثابت است و همراه صندوق، تغییر وضعیت نمیدهد. دیگر نکتهی مثبت در طراحی آریو، چراغهای بزرگ عقب هستند که مزاحمتی برای کاپوت عقب ندارند و این موضوع، پهنای زیاد صندوق و امکان حمل بارهای عریض را فراهم میکند. سپر انتهای آریو، در نمونهی استاندارد دارای چراغ راهنما یا شبرنگ است که در طرفین سپر قرار دارد و البته زیبایی خاصی ندارد، اما در مجموع، سپر عقب هماهنگی خوبی با فرم چراغها دارد و به خوبی، بخش عقب خودرو را حجم میدهد.
ابعاد آریو، شامل طول ۴۵۶۵ میلیمتر با عرض ۱۷۶۶ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۸۶ میلیمتر است که با فاصله محورهای ۲۷۰۰ میلیمتر ارائه میشود.
آریو، در دو تیپ دنده دستی و اتوماتیک عرضه میشود که تفاوتهایی در فضای داخلی دارند. نمونه مجهز به جعبهدنده اتوماتیک، از آپشنهای بیشتری بهرهمند است. با ورود به کابین خودرو، با پلاستیک سخت و خاکستری رنگ داشبورد مواجه میشویم که طبق انتظار ما، زیباست.
پیشرانهی ۱.۶ لیتری آریو، قدرت ۱۱۲ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه همراه با گشتاور ۱۵۱ نیوتنمتر از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. میانگین مصرف سوخت، توسط سایپا ۶.۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.
اما یکی از مهمترین فاکتورهای خرید این خودرو، قیمت آن است. با توجه به وضعیت نامشخص بازار و تعیین قیمتهای عجیب و غریب برای خودروهایی که تا همین یک ماه پیش قیمت هایی بسیار کمترین از این را بر روی خود میدیدند؛ این خودروی چینی مونتاژ داخل، هم اکنون دارای برچسب قیمتی منطقی است که میتوان با توجه به شرایط نا مشخص بازار، خرید آن را در برنامه قرار داد.
قیمت فعلی این خودرو در مدل اتوماتیک آن ۶۲ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان است که شرکت سایپا در طرح فروش ویژه خردادماه آن را با تخفیف یک میلیونی تومانی به مشتریان عرضه میکند.
منبع: چرخان
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.