هاوال را باید معتبرترین برند خودرویی چین بدانیم. برندی که توانسته برای چند سال پیاپی عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند بازار چین، بزرگ‌ترین بازار خودرویی دنیا را کسب کند. هاوال که زیر مجموعه شرکت گریت وال است، به صورت تخصصی روی محصولات شاسی‌بلند کار می‌کند و علاقه‌ای به خودروهای سدان و دیگر سگمنت‌ها ندارد. هاوال سال گذشته حضور خود را به صورت رسمی و با همکاری گروه بهمن در ایران اعلام کرد و سال جاری اولین پیش فروش هاوال H2 انجام شد. پیش فروشی که در عرض چند دقیقه، بهمن را متعهد به تحویل چند صد دستگاه هاوال H2 کرد. با این شرایط خودروبانک تصمیم گرفت که پروژه بعدی تیونینگ‌های اختصاصی خود را روی هاوال H2 انجام دهد. البته این خودرو با توجه به اینکه یک کراس‌اوور شهری است، معمولاً تیونینگ‌های سنگینی روی آن انجام نمی‌شود اما گوش ما به این حرف‌ها بدهکار نبود و قصد کردیم این خودرو را از نو با چهره‌ای کاملاً اسپرت بسازیم. در پروژه‌های قبلی که که خودروهایی چون ام جی 360 اسپرت ،رنو ساندرو پرمیوم و یا بسترن B30 اسپرت زیر تیغ جراحی ما رفته بودند، استقبال چشمگیر و بیش از حد انتظار ما از این خودروها انجام شد و به ما نیرویی مضاعف داد تا دیگر خودروهای بازار را تیونینگ کنیم.
 

Haval H2 Sport Plus

Haval H2 Sport Plus

اما اجازه بدهید در مورد تغییراتی که روی این خودرو انجام داده‌ایم، صحبت کنیم. در نمای جلو، جلو پنجره به دلیل بزرگ و مدرن بودن، تغییر خاصی نکرده و تنها لوگو هاوال وسط آن برداشته شده است. اما باقی قسمت‌های نمای جلو کاملاً تغییر کرده و سپر و چراغ‌ها با نمونه‌های جدیدی جایگزین شده‌اند. سپر جلو مربوط به مرسدس بنز GLE است که به دلیل ابعاد و چهره این سپر را برای هاوال انتخاب کردیم. همچنین چراغ‌های جلو از نظر ابعاد فرقی نکرده‌اند اما درون آن‌ها تغییر کرده و از چراغ‌های تمام LED استفاده شده که البته یک خط نئونی نیز داخل آن قرار داده شده است. همچنین چراغ‌های مخصوص روز Daylight نیز روی سپر جدید جاگذاری شده است.
 

تیونینگ هاوال H2

تیونینگ هاوال H2

در نمای کناری از رینگ‌های بزرگ 19 اینچی BBS استفاده شده که فاق آن‌ها 40 و پهنای 245 دارند. رینگ‌های بکار رفته البته برای چنین خودرویی بسیار بزرگ هستند و در کنار بهبود هدلینگ، خشکی کابین را نیز به همراه دارند. البته لازم به ذکر است که همانند تمامی تیونینگ‌های اختصاصی قبلی ما، سیستم تعلیق این خودرو پنوماتیکی شده و کمک‌های آن بادی است که کمپرسور آن داخل صندوق عقب قرار داده شده و عملاً با این کار فضای بار عقب بسیار کم شده است. شیشه‌های هاوال H2 اسپرت پلاس کاملاً سولاریزه شده و ضد UV هستند.
 

هاوال H2 اسپرت پلاس

هاوال H2 اسپرت پلاس

در نمای عقب اما واقعاً جای کار بسیار کم بود و معمولاً بسیار سخت می‌توان در نمای عقب شاسی‌بلندها تغییری ایجاد کرد. چراغ‌ها به اندازه کافی اسپرت بودند و ما تغییری در آن‌ها ایجاد نکردیم. اما سپر عقب کامل تغییر کرده و با نمونه‌ای که از هوندا NSX نسل جدید الهام گرفته، جایگزین شده است. البته نه به صورت کامل چون خروجی اگزوزها که در دو طرف سپر بود، در وسط این سپر جدید و در میانه دیفیوزر قرار گرفته است. البته این تنها یک خروجی اگزوز نیست و کل سیستم اگزوز تغییر کرده و با کیت جدید جایگزین شده است.
تغییرات اعمال شده روی هاوال H2 اسپرت پلاس تنها به ظاهر خودرو باز نمی‌گردد و در مشخصات فنی نیز کمی دست برده‌ایم. هاوال H2 به صورت استاندارد توسط خودروبانک تست شده و می‌توانید با این خودرو در فیلم بررسی هاوال H2 بیشتر آشنا شوید. در نسخه استاندارد این خودرو به پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندری مجهز شده که به کمک سیستم توربو می‌تواند حداکثر 140 اسب بخار در دور 5600 و 202 نیوتن متر گشتاور را در دور 2200 تولید کند. اما این مقدار خروجی برای چنین چهره‌ای کافی نیست و با تغییر کوچکی روی بوست سیستم پرخوران، تغییر کیت اگزوز برای جریان بهتر خروج دود، تغییر منیفولدها و البته تغییراتی در ECU به عددی نزدیک به 170 اسب بخار بر روی چرخ‌های جلو می‌رسیم که می‌تواند شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو را از 11.6 ثانیه در نسخه استاندارد به حدود 9 در نسخه اسپرت پلاس برساند.
در انتها مجدداً اعلام می‌کنیم که هاوال H2 اسپرت پلاس همانند دیگر تیونینگ‌های اختصاصی خودروبانک تنها یک رندر از این خودرو است و پیشنهاد فنی و تخصصی ما برای تیونینگ هاوال برای علاقمندان است تا بتوانند طبق این الگو خودروی خود را تقویت و تغییر چهره دهند.
 

منبع: خودرو بانک