سرانجام به آخرین قسمت از سری مطالب معرفی جدیدترین کراساوورهای چینی رسیدیم. طی سه قسمت قبلی تعداد 30 کراساوور جدید چینی را معرفی کردیم و حالا امروز با معرفی ۱۰ کراساوور دیگر، این سری مطالب را به پایان میرسانیم.
مکسوس D90
تاریخ معرفی | نمایشگاه شانگهای 2017 |
کلاس | فول سایز |
طول | 5.00 متر |
قیمت پایه | 23,300 دلار |
LDV یک شرکت بریتانیایی بود که پس از ورشکستگی توسط گروه خودروسازی چینی سایک خریداری شد. سپس سایک LDV را احیاء کرده و نام آنرا به مکسوس تغییر داد. (مکسوس در اصل نام یک ون ساخت LDV بود). بدین ترتیب سایک که به دنبال گسترش محصولات مکسوس بود، در ابتدا در نمایشگاه پکن 2016 کراساوور فول سایزی بنام D90 را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس حدود یک سال بعد در نمایشگاه شانگهای 2017 نسخهٔ تولیدی این خودرو معرفی شد. D90 کراساوور بزرگی است که در دو نسخهٔ پنجنفره و هفتنفره عرضه میشود. این ماشین به یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو با 220 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور مجهز است که نیروی آن از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
رووی RX3
تاریخ معرفی | نمایشگاه چنگدو 2017 |
کلاس | سابکامپکت |
طول | 4.40 متر |
قیمت پایه | 13,400 دلار |
رووی هم یکی دیگر از برندهای متعلق به گروه خودروسازی سایک است. این برند که در اصل بر اساس بقایای شرکت بریتانیایی ورشکستهٔ روور شکل گرفته، تحت مالکیت سایک به یکی از برندهای موفق در بازار چین تبدیل شده است. رووی در نمایشگاه چنگدو 2017 کراساوور سابکامپکت جدیدی بنام RX3 را رونمایی کرد. این خودرو که در سبد محصولات رووی در جایگاهی پایینتر از کراساوور کامپکت RX5 قرار میگیرد، پلتفرم مشترکی با کراساوور امجی ZS دارد. RX3 با دو موتور مختلف به بازار عرضه میشود. موتور اول از نوع 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 125 اسب بخار قدرت بوده و دومی یک واحد 1.3 لیتری توربو با 163 اسب بخار قدرت است.
رووی RX8
تاریخ معرفی | نمایشگاه پکن 2018 |
کلاس | فول سایز |
طول | 4.93 متر |
قیمت پایه | 25,100 دلار |
رووی در نمایشگاه پکن امسال از کراساوور پرچمدار خود با نام RX8 رونمایی کرد. این خودرو کراساووری فول سایز با طراحی واقعاً زیبا و باابهت بوده و یکی از محصولات قابلتحسین گروه سایک محسوب میشود. RX8 اما روی همان پلتفرم مکسوس D90 یعنی دیگر کراساوور فول سایز گروه سایک ساخته شده و از همان موتور 2 لیتری توربوشارژ D90 استفاده میکند. البته قدرت این موتور در RX8 با کمی افزایش به 224 اسب بخار رسیده درحالیکه گشتاور آن تغییری نداشته است. رووی RX8 هم مانند مکسوس D90 در دو نسخهٔ پنجنفره و هفتنفره ارائه میشود اما پرچمدار رووی حدود دو هزار دلار گرانتر از D90 است.
ترام Seek5
تاریخ معرفی | فوریهٔ 2018 |
کلاس | میان سایز |
طول | 4.77 متر |
قیمت پایه | – |
ترام برندی جدیدی متعلق به شرکت زوتی بوده که بهتازگی تأسیس شده است. هدف زوتی از ایجاد این برند جدید جذب خریداران جوانان است. زوتی از طریق برند ترام فعلاً فقط اقدام به معرفی خودروهای کراساوور کرده است و اولین محصول آنهم کراساوور سه ردیفهای بنام S70 بود. اوایل امسال اما ترام کراساوور جدیدی بنام Seek5 را معرفی نمود. این خودرو پس از کراساوورهای S70 و Meet3، سومین محصول برند ترام محسوب میشود. Seek5 روی همان پلتفرم مدل S70 ساخته شده و از همان موتورهای S70 استفاده میکند. این موتورها شامل 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت و 1.5 لیتری توربو با 156 اسب بخار قدرت میشود.
ترامپچی GS3
تاریخ معرفی | نمایشگاه چنگدو 2017 |
کلاس | سابکامپکت |
طول | 4.35 متر |
قیمت پایه | 11,000 دلار |
ترامپچی برندی نسبتاً تازه تأسیس متعلق به گروه خودروسازی گوانگژو یا همان GAC است که در سال 2010 تأسیس شد و بهسرعت پیشرفت کرده است. این شرکت که قصد دارد محصولات خود را تا سال آینده در ایالاتمتحده هم عرضه کند، در نمایشگاه چنگدو 2017 کراساوور سابکامپکت جدیدی بنام GS3 را رونمایی کرد. ترامپچی برای این خودرو دو موتور مختلف را در نظر گرفته است. پیشرانهٔ اول از نوع 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که 114 اسب بخار قدرت دارد درحالیکه دومی یک واحد 1.3 لیتری توربو با 137 اسب بخار قدرت است. انتقال نیروی هردو موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد.
ترامپچی GS8 و GS7
تاریخ معرفی | نمایشگاه پکن 2016 |
کلاس | فول سایز / میان سایز |
طول | 4.81 متر / 4.73 متر |
قیمت پایه | 24,400 / 22,300 دلار |
ترامپچی در نمایشگاه پکن 2016 کراساوور پرچمدار خود را با نام GS8 رونمایی کرد. این خودرو یک کراساوور فول سایز سه ردیفه با استایلی جذاب و باابهت است. همانطور که گفته شد، ترامپچی قصد حضور در بازار ایالاتمتحده را دارد و به همین دلیل GS8 چندی بعد در نمایشگاه دیترویت هم به نمایش درآمد. این خودرو به یک موتور 2 لیتری توربو با 200 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور مجهز شده که نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند. تیپهای پایینی GS8 بهصورت دیفرانسیل جلو ارائه میشود اما تیپهای بالایی به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. در سال 2017 اما ترامپچی نسخهٔ کوچکتر و پنجنفرهٔ GS8 را هم با نام GS7 معرفی کرد. این مدل فاصلهٔ محوری و طول کمتری نسبت به GS8 دارد اما ظاهر آن کاملاً با برادر بزرگترش یکسان بوده و فقط در طراحی ستون C با آن متفاوت است. GS7 هم به همان موتور 2 لیتری 200 اسب بخاری مجهز است اما در کنار آن یک موتور کوچکتر 1.8 لیتری توربو با 188 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور هم برای آن ارائه شده است.
Wey VV7
تاریخ معرفی | آوریل 2017 |
کلاس | میان سایز |
طول | 4.75 متر |
قیمت پایه | 25,300 دلار |
Wey برند پریمیوم شرکت گریت وال است که بهتازگی تأسیس شده و اولین محصول آن همین کراساوور VV7 است که اوایل سال گذشته معرفی شد. این خودرو یک کراساوور میان سایز لوکس است که در دو نسخهٔ مختلف با نامهای VV7C و VV7S عرضه میشود. VV7S مدل اسپرتتری بوده و نمای جلویی آن با جلوپنجره و ورودیهای هوای بزرگتر، تهاجمیتر است؛ اما تفاوتهای این دو مدل در همینجا به پایان میرسد چراکه پیشرانهٔ آنها یکسان بوده و هردو از یک موتور 2 لیتری توربو با 230 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور استفاده میکنند. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود. در نمایشگاه گوانگژو 2017 نیز نسخهٔ پلاگینهیبریدی این ماشین با نام Wey P8 رونمایی شد.
وولینگ هونگگوانگ S3
تاریخ معرفی | نمایشگاه شانگهای 2017 |
کلاس | کامپکت |
طول | 4.65 متر |
قیمت پایه | 8,500 دلار |
وولینگ یک شرکت چینی است که صرفاً به تولید امپیوی، ون و پیکاپ میپردازد؛ اما این شرکت در نمایشگاه شانگهای 2017 اولین کراساوور خود را با نام هونگگوانگ S3 رونمایی کرد. البته این خودرو هم در اصل ترکیبی از کراساوور و امپیوی محسوب میشود و روی پلتفرم یک امپیوی ساخته شده است. S3 یک کراساوور کامپکت با سه ردیف صندلی است که برای آن دو موتور مختلف در نظر گرفته شده است. موتور اول یک واحد 1.5 لیتری تنفس طبیعی با تنها 112 اسب بخار قدرت است که مطمئناً برای کراساووری هفتنفره پیشرانهٔ ضعیفی محسوب میشود. موتور دوم اما از نوع 1.5 لیتری توربو است که 150 اسب بخار قدرت دارد. انتقال نیروی هردوی این موتورها توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انجام میگیرد و گیربکس اتوماتیک برای آن ارائه نشده است.
زوتی T500
تاریخ معرفی | نمایشگاه شانگهای 2017 |
کلاس | کامپکت |
طول | 4.63 متر |
قیمت پایه | 10,400 دلار |
شرکت زوتی در نمایشگاه شانگهای 2017 کراساوور کامپکت جدیدی بنام T500 را معرفی نمود. این خودرو یکی از معدود محصولات زوتی است که طراحی آن کپی خودروهای دیگر نیست! زوتی برای این خودرو تنها یک موتور 1.5 لیتری توربو در نظر گرفته که 150 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال این نیرو هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد.
زوتی T700 و T800
تاریخ معرفی | نمایشگاه شانگهای 2017 |
کلاس | میان سایز / فول سایز |
طول | 4.75 متر / 4.91 متر |
قیمت پایه | 15,900 / 23,800 دلار |
زوتی در نمایشگاه شانگهای 2017 در کنار مدل T500، کراساوور جدید دیگری بنام T700 را هم رونمایی کرد. این خودرو یک کراساوور میان سایز است که استایل کلی آن از رنجروور کپی شده است. لیست موتورهای این خودرو شامل سه پیشرانهٔ مختلف میشود که هرکدام به سازندگان مختلفی تعلق دارند. موتور اول یک نمونهٔ 1.8 لیتری با 177 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور است که از گروه Tieniu گرفته شده است، موتور دوم از نوع 2 لیتری توربو با 190 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور ساخت میتسوبیشی است و موتور سوم نیز بازهم 2 لیتری توربو اما ساخت شرکت سایک است و 220 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی موتور 1.8 لیتری توسط دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه انجام میگیرد اما این کار در موتورهای 2 لیتری صرفاً توسط گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه انجام میشود. چند وقت بعد از معرفی T700، زوتی نسخهٔ بزرگتری از آنرا نیز با نام T800 معرفی کرد که حدود 16 سانتیمتر طول بیشتری داشته و به سه ردیف صندلی مجهز است. البته T800 در ظاهر کاملاً با T700 یکسان است و فقط طول آن بیشتر است که این افزایش طول در قسمت اوورهنگ عقب اعمال شده و بنابراین فاصلهٔ محوری آن نیز با T700 تفاوتی ندارد. T800 صرفاً با نسخهٔ قدرتمندتری از پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ ساخت سایک ارائه میشود که 230 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد.
طی این سری مطالب دیدیم که خودروسازان چینی که اکثراً تازهکار و نوپا هستند و سابقه فعالیت جدی بسیاری از آنها در زمینه خودروسازی به دو دهه هم نمیرسد، ظرف تنها دو سال بیش از چهل کراساوور کاملاً جدید را معرفی کردهاند آنهم کراساوورهایی با طراحیهای قابلتوجه، کیفیت مناسب و ویژگیهای بروز. این نشان میدهد که خودروسازان سختکوش چینی بهسرعت در حال کاهش فاصله خود با خودروسازان معتبر و باسابقه هستند و ساختههای آنها بیشتر از همیشه به خودروهای روز دنیا نزدیک شده است. همچنین طراحیهای بسیاری از برندهای چینی از کپیکاری فاصله گرفته و اکثراً به زبان طراحی خاصی برای خود رسیدهاند. این نشان میدهد که خودروسازان چینی در مسیر درستی گام برداشته و بهسرعت در آن در حال حرکت هستند؛ بنابراین شاید در آیندهای نهچندان دور شاهد حضور خودروهای چینی شانهبهشانه خودروهای مشهور جهانی در سراسر دنیا باشیم درحالیکه صنعت بهاصطلاح خودروسازی ما همچنان درگیر ارائه زه جانبی پراید بهعنوان آپشن بوده و خودروهای از رده خارج را روزبهروز با کیفیت پایینتر و قیمت بالاتر به این مردم محروم تحمیل میکنند. اگر ذرهای از سختکوشی، درایت و مدیریت صحیح شرکتهایی چون چری، جیلی و چانگان در مسئولین صنعت خودروسازی ایران وجود داشت، شاید پس از حدود نیمقرن سابقه، وضعیت خودروهای داخلی اینگونه نبود.
پایان
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.