بهشت طرفداران اسب رقصان ایتالیایی…
فراری یکی از افسانهایترین برندهای تاریخ خودرو است؛ بنابراین وجود دو موزه فراری در نزدیکی خانه اسطورهای این برند کاملاً توجیهپذیر است. یکی از این موزهها به تاریخچه برند پرداخته و در مارانللوی ایتالیا بنا شده است. موزه دیگر نیز نزدیک مودنا بوده و بیشتر روی انزو فراری تمرکز دارد مردی که بیشک اسطورهی فراری محسوب میشود.
ما این شانس را داشتهایم تا بازدیدی از موزه مارانللوی فراری داشته باشیم. در ادامه شما را با شاخصترین محصولات موزه فراری آشنا میکنیم. با ما همراه باشید!
- فراری 500 F2 مدل 1951
پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 185 اسب بخاری
اولین خودروی فرمول 1 فراری که در سال 1952 قهرمان شد بازهم با رانندگی آلبرتو آسکاری در سال 1953 قهرمان شد. این خودرو هفت پیروزی در گرندپری ها را به دست آورد که یکی با رانندگی پیرو تاروفی بود. پیشرانه این خودرو در یک روز طراحی شده است!
- فراری D50 1955
پیشرانه 8 سیلندر 2.5 لیتری 365 اسب بخاری
مهندس فراری آقای ویتوریو جانو با استفاده از قطعات قرض گرفته شده از محصولات لانچیای مسابقهای بازنشسته شده یک پیشرانه 8 سیلندر ساخت که در بخش جلوی خودرو قرار میگرفت و البته دارای طراحی ویژهای به منظور آئرودینامیک بهتر بود. این پیشرانه دارای باکهای بیرونی بود. اگرچه فراری D50 با باک سوخت ثابت بود اما زمانی که باک خالی میشد خود را یک هیولای تمامعیار نشان میداد و این تنها مهارت خوان مانوئل فانجیو بود که میتوانست فراری را به قهرمانی برساند.
- فراری 246 F1 1958
پیشرانه 6 سیلندر 2.4 لیتری 280 اسب بخاری
مایک هاتورن با پیروزی در گرندپری فرانسه و به دست آوردن رتبههای دوم بسیار توانست بالاتر از سر استرلینگ موس عنوان قهرمانی را به دست آورد. این خودرو که بازهم توسط جانو طراحی شده دارای شاسی لولهای بود و اولین فراری با فنرهای پیچشی محسوب میشد. تا پیش از این محصولات فراری از تنظیمات تخت سنتی سود میبردند. با رسیدن به انتهای فصل ترمزهای دیسکی نیز برای اولین بار پدیدار شدند.
- فراری 156 F1-63 1963
پیشرانه 6 سیلندر 1.5 لیتری 205 اسب بخاری
این خودرو که برای اولین بار از سیستم تزریق مستقیم بوش و رینگهای آلیاژی منیزیومی سود میبرد دارای شاسی لوله ای-فولادی بود. رانندهی این خودرو جان سورتیز بود که در موتورسواری به قهرمانی رسیده بود.
- فراری 126 CK 1980
پیشرانه 6 سیلندر 1.5 لیتری 540 اسب بخاری
در طرفین این خودرو شاهد مبدلهای گرمایی به منظور کمک به خنک کردن دو توربویی هستیم که در بالای سیلندرها قرار گرفته بودند اما مشکلات مربوط به قابلاطمینان باعث شدند فراری علیرغم پیروزی در موناکو و جاراما نتواند به عنوان قهرمانی کلی دست یابد.
- فراری 156-85 1985
پیشرانه 6 سیلندر 1.5 لیتری 780 اسب بخاری
این اولین خودروی فراری است که بهصورت کامپیوتری طراحی شده و کامپیوتر گفت که بهتر است راننده بیشتر بهطرف جلوی خودرو متمایل شود. همچنین فاصله بین محورها بیشتر شد و رادیاتورها نیز بهصورت طولی قرار گرفتند. پیشرانه این خودرو در تستها بیش از 800 اسب بخار نیرو تولید میکرد و دارای ورودیهای مرکزی و اگزوزهای جانبی بود. میشل آلبورتو در سال 1985 توانست به رتبه دوم دست یابد.
- فراری F1-90 1990
پیشرانه 12 سیلندر 3.5 لیتری 680 اسب بخاری
F1-90 که نشان دهنده تکامل گیربکس نیمهخودکار فراری بوده بجای اهرم تعویض دنده از راکرهای پشت فرمان استفاده کرده است. استفاده از ورودی هوای دینامیک و قطعههای چرخشی سبکوزن باعث شدهاند پیشرانه دور بالاتری داشته باشد اما خب این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت شده است. این محصول فراری نیز علیرغم 5 پیروزی به رتبه دوم دست یافت.
- فراری F2004 2004
پیشرانه 10 سیلندر 3 لیتری 865 اسب بخاری
پرافتخارترین خودروی تاریخ فراری که توسط میشائیل شوماخر رانده میشد از پیشرانهای با وزن تنها 90.7 کیلوگرم استفاده میکرد. پیشرانه F2004 بسیار داغ میشد و نیازمند گیربکسی با محفظهای کربنی به منظور حفاظت از نفوذ گازهای اگزوز بود.
در ادامه تصاویری از سایر محصولات برجسته موزه فراری در مارانللو را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم. امیدواریم از دیدن این تصاویر لذت ببرید.
منبع: motortrend
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.