نام پیکاپ یا وانت همواره مترادف با وسایلی خشن است که برای حمل بارهای سنگین ساخته شدهاند. به همین دلیل، شاید آخرین چیزی که با شنیدن کلمهٔ پیکاپ به ذهن متبادر شود، خودرویی اسپرت و قدرتمند باشد زیرا در ظاهر، این دو مفهوم یعنی وانت و خودروی اسپرت در نقطهٔ مقابل هم قرار دارند؛ اما این موضوع همواره صادق نیست چراکه در طول تاریخ وانتهای اسپرت و قدرتمندی ساخته شده که از لحاظ سرعت، شتاب و بهطورکلی عملکرد، با خودروهای اسپرت و حتی سوپراسپرت زمان خود قابلمقایسه بودهاند. به همین دلیل تصمیم گرفتهایم در این مطلب سریعترین پیکاپهایی که در طول تاریخ ساخته شدهاند را معرفی کنیم. این پیکاپهای اسپرت و قدرتمند همگی شتابی زیر شش ثانیه دارند که حتی با معیارهای امروزی هم خودروهای بسیار سریعی محسوب میشوند. در لیست زیر 10 پیکاپ سریع تاریخ به ترتیب شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت معرفی شدهاند. البته در این لیست تنها پیکاپهای تولیدی حضور دارند که توسط خودروسازان ساخته شدهاند و بنابراین پیکاپهای کانسپت و نمایشی یا نمونههایی که توسط تیونرهای مستقل تقویت شدهاند در این لیست جای نخواهند داشت.
10- شورلت SSR مدل 2005
پیشرانه | 6.0 لیتری V8 |
قدرت | 390 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر |
شتاب | 5.5 ثانیه |
دهمین پیکاپ سریع لیست ما، شورلت SSR است. البته این خودرو کاملاً با یک پیکاپ سنتی متفاوت بوده و بیشتر به یک رودستر اسپرت شباهت دارد اما بااینحال SSR از لحاظ کلاسبندی در بخش پیکاپها قرار میگیرد. این ماشین یک پیکاپ اسپرت و قدرتمند بود که نسخهٔ تولیدی آن برای اولین بار در سال 2003 معرفی شد. شورلت قصد داشت با این پیکاپ، یاد پیکاپهای خاطرهانگیز و دوستداشتنی سری 3000 خود (موسوم به Advance Design) متعلق به دههٔ 50 میلادی را زنده کند. به همین دلیل طراحی SSR بهصورت رترو و با نگاه به پیکاپهای سالهای 1953 و 1954 شورلت طراحی شده بود. این ماشین در ابتدا به یک موتور 5.3 لیتری V8 مجهز شده بود اما در سال 2005 یک پیشرانهٔ بزرگتر 6 لیتری V8 جایگزین آن شد که 390 اسب بخار قدرت داشت و شتاب 5.5 ثانیه را برای SSR فراهم میکرد.
9- دوج رم 1500 RT مدل 2015
پیشرانه | 5.7 لیتری V8 |
قدرت | 395 اسب بخار |
گشتاور | 555 نیوتن متر |
شتاب | 5.4 ثانیه |
دوج در طول تاریخ خود همواره به ساخت پیکاپهای اسپرت و عملکرد بالا توجه داشته است. یکی از اولین وانتهای اسپرت دوج، مدل Li’l Red Express بود که در سال 1978 معرفی شد. سپس سالهای ابتدایی قرن بیست و یکم، ساخت پیکاپهای عملکرد بالا توسط دوج با معرفی مدل رم SRT10 به اوج رسید؛ اما این سازندهٔ آمریکایی هنوز هم ساخت وانتهای اسپرت را رها نکرده است. جدیدترین پیکاپ اسپرت و عملکرد بالای دوج، مدل رم 1500 RT است که از یک پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 همی استفاده میکند. این موتور 395 اسب بخار قدرت و 555 نیوتن متر گشتاور دارد. رم 1500 RT صرفاً بهصورت تک کابین و با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب ارائه میشود.
8- فورد F150 SVT Lightning مدل 2001
پیشرانه | 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 380 اسب بخار |
گشتاور | 610 نیوتن متر |
شتاب | 5.2 ثانیه |
بخش خودروهای ویژهٔ فورد یا همان SVT برای اولین بار در دسامبر سال 1992 نسخهٔ ویژهای از نسل نهم F150 را با نام لایتنینگ یا صاعقه معرفی کرد. سپس در سال 1999 یعنی حدود هفت سال بعد،F150 SVT Lightning جدید بر اساس نسل دهم F150 معرفی شد. لایتنینگ جدید به پیشرانهٔ فورد GT مجهز شده بود. این موتور که از نوع 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ بود، در F150 لایتنینگ در ابتدا 360 اسب بخار و از سال 2001 به بعد 380 اسب بخار قدرت تولید میکرد. F150 لایتنینگ که صرفاً بهصورت تک کابین و با طرح استپساید (گلگیرهای عقب بیرون زده از قسمت بار) تولید میشد، در ظاهر هم تفاوتهای با نمونههای استاندارد داشت و از تعلیق اسپرت نیز برخوردار بود. این پیکاپ عملکرد بالا، خودروی بسیار سریعی بود تا جایی که شتاب آن تقریباً با F150 رپتور امروزی برابری میکند.
7- فورد F150 رپتور مدل 2017
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 450 اسب بخار |
گشتاور | 690 نیوتن متر |
شتاب | 5.1 ثانیه |
SVT در اواخر سال 2009 نسخهٔ آفرود و عملکرد بالایی از نسل دوازدهم فورد F150 را با نام رپتور معرفی کرد. سپس در سال 2017، نسل دوم رپتور معرفی شد که بر اساس نسل سیزدهم F150 ساخته شده بود. در این نسل اما رپتور به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو با 450 اسب بخار قدرت مجهز شده است. همانند F150 لایتنینگ، پیشرانهٔ نسل کنونی رپتور هم با فورد GT مشترک است؛ اما رپتور برخلاف لایتنینگ و همینطور بسیاری از خودروهای این لیست، تواناییهای آفرود بسیار بالایی داشته و صرفاً یک پیکاپ قدرتمند برای استفادههای جادهای نیست.
6- شورلت اِلکامینو SS 454 مدل 1970
پیشرانه | 7.4 لیتری V8 |
قدرت | 450 اسب بخار |
گشتاور | 680 نیوتن متر |
شتاب | 5.0 ثانیه |
اِلکامینو، پیکاپ اسپرت و سبُک شورلت بود که بر اساس خودروهای سواری ساخته میشد و بین سالهای 1959 تا 1960 در پنج نسل به تولید رسید. در دهههای 60 و 70 میلادی اما که ماسل کارها بسیار محبوب شدند، الکامینو هم به یک ماسل کار قدرتمند ولی از نوع وانت تبدیل شد. نمونهٔ موردبررسی ما نیز متعلق به نسل سوم است که در همان دوران ساخته شد. این نسل که در سال 1968 معرفی شد، اشتراکات زیادی با شورلت شِوِل داشت که این اشتراکات در ظاهر آنهم کاملاً دیده میشد بهگونهای که نمای جلویی الکامینو کاملاً با شول یکسان بود. قویترین نسخهٔ الکامینو اما مدل SS 454 بود که در سال 1970 متولد شد. این مدل از یک نیروگاه 7.4 لیتری V8 استفاده میکرد که به گفتۀ شورلت، 450 اسب بخار قدرت تولید میکرد اما اندازهگیریهای مستقل قدرتهای بالاتری را نشان میدادند. این موتور با شول SS 454 مشترک بود.
5- دوج رم SRT10 مدل 2004
پیشرانه | 8.3 لیتری V10 |
قدرت | 500 اسب بخار |
گشتاور | 712 نیوتن متر |
شتاب | 4.9 ثانیه |
دوج در نمایشگاه شیکاگو 2003 نسخهٔ اسپرتی از پیکاپ رم خود را معرفی نمود. هرچند شاید این مدل در ظاهر تفاوت چندانی با نسخههای معمولی رم در آن سالها نداشت اما در زیر کاپوت آن خبرهای فوقالعادهای وجود داشت چراکه دوج نیروگاه عظیم 8.3 لیتری V10 مدل وایپر را در سینهٔ رم قرار داده بود و بدین ترتیب یکی از قدرتمندترین پیکاپهای دنیا را روانهٔ بازار کرد. این موتور 500 اسب بخار قدرت و 712 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که رم SRT10 با تکیه بر آن میتوانست ظرف تنها 4.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این پیکاپ اسپرت در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین تا سال 2006 به تولید رسید.
4- جیامسی سایکلون مدل 1991
پیشرانه | 4.3 لیتری V6 توربو |
قدرت | 280 اسب بخار |
گشتاور | 475 نیوتن متر |
شتاب | 4.6 ثانیه |
سایکلون نسخهای عملکرد بالا از پیکاپ جیامسی سُنوما بود که در سال 1991 معرفی شد. این ماشین به یک پیشرانهٔ 4.3 لیتری V6 توربو مجهز شده بود که 280 اسب بخار قدرت تولید میکرد. این نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک بهصورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل میشد. سایکلون یکی از سریعترین خودروهای بازار در زمان خودش و یک هیولا در مسیر مستقیم بود که میتوانست فراریها و لامبورگینیهای آن زمان را مغلوب کند. سایکلون حتی جرمی کلارکسون را هم در تاپ گیر تحت تأثیر قرار داد. به همین دلیل این پیکاپ اسپرت آمریکایی به یک افسانه تبدیل شد. جیامسی سایکلون اما صرفاً در سالهای 1991 و 1992 به تولید رسید و تنها 2995 دستگاه از آن ساخته شد.
3- فورد F150 شلبی سوپر اسنیک مدل 2017
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 750 اسب بخار |
گشتاور | – |
شتاب | 4.5 ثانیه |
همکاری شلبی و فورد سابقهای طولانی دارد و نام این دو شرکت همواره در مدل موستانگ کنار هم قرار میگرفته است؛ اما سال گذشته شلبی نسخهٔ ویژهای از پیکاپ F150 را با نام سوپر اسنیک معرفی کرد که با الهام از موستانگ سوپر اسنیک طراحی شده است. این اولین باری است که شلبی اقدام به تقویت یک وانت کرده است. در زیر کاپوت این هیولا همان پیشرانهٔ 5 لیتری V8 قرار دارد که در F150 استاندارد هم ارائه میشود اما این موتور بهطور کامل توسط شلبی تقویت شده و ارتقاءهای زیادی مثل اضافه کردن یک سوپرشارژر در آن انجام گرفته است. به لطف این تغییرات، حالا این موتور 750 اسب بخار قدرت تولید میکند که این یعنی F150 سوپر اسنیک قویترین پیکاپ این لیست محسوب میشود. البته این هیولا، خودرویی تولید محدود بوده و تنها 150 دستگاه از آن ساخته شده است.
2- تویوتا تاندرا TRD Supercharged مدل 2008
پیشرانه | 5.7 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 505 اسب بخار |
گشتاور | 745 نیوتن متر |
شتاب | 4.4 ثانیه |
همانطور که ملاحظه کردید، برای چندین دهه، خودروسازان آمریکایی یکهتازان بخش پیکاپهای اسپرت و عملکرد بالا بودند اما در سال 2008 تویوتا تصمیم گرفت بهعنوان اولین خودروساز غیر آمریکایی به این بخش وارد شود. بدین منظور یک کیت سوپرشارژر برای پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 پیکاپ تاندرا ارائه شد. این کیت در نمایندگیهای تویوتا نصب میشد و گارانتی خودرو را هم باطل نمیکرد. با نصب این کیت، قدرت پیشرانهٔ استاندارد تاندرا به 505 اسب بخار افزایش میافت. در آزمایشی که توسط موتورترند با تاندرا TRD سوپرشارژ انجام گرفت، این پیکاپ ژاپنی توانست ظرف 4.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که آنرا به سریعترین پیکاپ دنیا تا آن زمان تبدیل کرد. تاندرا TRD سوپرشارژ حتی از بسیاری از خودروهای اسپرت آن زمان مثل دوج چلنجر SRT8، آئودی S5 و پورشه 911 کاررا S هم سریعتر بود.
1- HSV GTSR Maloo مدل 2017
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 585 اسب بخار |
گشتاور | 740 نیوتن متر |
شتاب | 4.1 ثانیه |
و سرانجام به سریعترین پیکاپ حال حاضر دنیا رسیدیم. این خودرو ساخت استرالیا است یعنی کشوری که میتوان آنرا مهد پیکاپهای اسپرت دانست. GTSR Maloo اما در اصل نسخهای تقویت شده از پیکاپ هولدن کومودور است که توسط بخش خودروهای ویژهٔ این شرکت یعنی HSV ساخته شده است. البته GTSR Maloo نیز مانند شورلت الکامینو، بر اساس یک خودروی سواری ساخته شده و به همین دلیل با سایر پیکاپهای این لیست تفاوت دارد. درهرحال در زیر پوست این پیکاپ اسپرت، تکنولوژی جنرال موتورز قرار گرفته و در سینهٔ آنهم قلب نسل قبلی شورلت کامارو ZL1 میتپد. این موتور که LSA نام دارد، از نوع 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ بوده و در GTSR قدرتی برابر با 585 اسب بخار تولید میکند. HSV GTSR Maloo ظرف تنها 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد که از بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی سریعتر است.
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.